AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.206

Vilket vaxshampo är bäst?

Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Jag har använt Turtle supertvätt och de tyckte jag var ganska bra.. sen sa en kompis att jag skulle använda autosmart vaxtvätt så jag undrar vilket man ska använda.
Eller finns det något annat bra?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
McGuiars shampoo kör jag med, funkar bäst av alla jag provat. Lite svårt att få tag på dock, prova bilrekondfirmor.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Frågan är hur bra det är med Vaxshampo. Jag kör med ett rent schampo med det vackra namnet Båt-Bilschampo utan vax som Jägersro Bilvård Center säljer och själva använder.
Drygt, löddrar bra och bra pris på det men framför allt blir bilen ren då det löser det mesta.
Använder det på bägge bilarna, både den som är Ditec behandlad samt den obehandlade som får sig ett par omgångar av Sonax under året för att vara välvaxad och lättskött.

Jag tycker Sonax vaxshampo är kanon, min förra bil vaxades inte på 3 år, och ändå kom folk fram och berömde den blanka lacken. =)

Sail, att ett schampo löddrar är bara en eftergift åt konsumenterna som tror att löddret rengör. Ett riktigt bilshampo löddrar inget alls.

Turtle Supertvätt rengör visserligen bra, men jag tycker det känns fel att stå och gnida på smutsen. Den skall spolas av, det är min åsikt.

Mitt vintertvätt tips är:
Åk till en riktig tvätthall, spraya på rejält med avfettningsmedel på den torra bilen. Låt verka i minst 5 minuter. Jag använder Mac 124, som jag köper på Preem.
Spola med rejält tryck, börja nederst på bilen, smuts rinner lättare över en ren yta. Får det rinna över en skitig yta, fäster den igen.
Sådär, nu är det dags för svampen, som blir rena sommartvätten, bara att med lätt hand gå över bilen, utan att behöva gnugga någonting.

Så här har jag tvättat mina bilar sen första vagnen, och jag har alltid fått beröm för mina blanka bilar, så jag tänker fortsätta i samma stil.

En ren bil är en snygg bil.

Fredrik M - Z3 2.8
robbanf
Fredrik M: Vad menas med riktigt bilschampo? Tvättmedlet i automattvättar får inte löddra, för då blir det strul med reningsprocessen.

/ Robban
Håller med Sail det där bra shampoot man fick med hos Ditec / Jägersro bilvård är kanon bra!!
Med riktigt bilshampo menar jag ett medel som rengör bilen och inte bara skapar en massa lödder. Finns ju en uppsjö med märken. Fick en dam till bordet på en fest för några år sedan som jobbar på något kemilab, hon höll mycket på med tvättmedel, och var insatt i det mesta som hade rengöring som funktion. Enkelt sett, kan man säga att bilshampo som löddrar mycket är en produkt som antagligen inte fungerar särskilt bra, finns säkert undantag.

Blanda nu inte ihop detta med hårshampo där löddret har en funktion, för att enklare kunna få ut shampot i hela skallen.

Putsa på!

Fredrik M - Z3 2.8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.