|
|
|
|---|---|
|
Vilken motor/vxl låda skulle vara bäst lämpad för en bil att köra bana med. M3 e36 3,0 eller 3,2. inget jätte seriöst, ut med inredning, bättre bromsar och fjädrar. Daniel Länk | |
|
Jag kör bana ibland med en 3,0. Har bara fixat bättre väghållning samt lätt uppgraderade bromsar.(belägg + vätska) Funkar för mig... :-) |
|
|
Bäst och bäst, men 3,2àn har skvalpplåtar i oljetråget som inte 3,0àn har. |
|
|
Behöver man dessa skvalpplåtar? Och om man behöver dom... är det nåt som är jobbigt att bygga/montera själv? Hur är det med utväxling på de 2 olika lådorna/drivlinan... ligger den 6-växlade lägre växlad så dom har flyttat ner de 5 första lite eller har dom bara lagt på den 6'e växeln ovanpå typ som en "överväxel"? /Magnus |
|
|
3.0 har 3.15 i bakaxeln sedan lådan har etta 4.2 tvån 2.49 trean 1.66 fyran 1.24 femman 1:1 3.2l har slutväxel 3.23 och lådan på ettan 4.23 tvåan 2.51 trean 1.67 fyran 1.23 femman 1:1 sexan 0.83:1 Så då blir 3.2 lite tätare stegad samt har rappare utväxling. Mina Bilar Länk |
|
|
Men då känns det väl som att 3.2'an är ett mycket hetare alternativ på bana egentligen eller? Hur är det med hållbarhet på motorerna? Och då tänker jag inte bara på den beryktade vanosen som alla säger ska rasa men aldrig nån har varit med om själv utan bara hört talas om :-) Är det nåt annat som kan gå sönder på motorerna eller som är bättre på den ena än den andra? /Magnus |
|
|
Men då känns det väl som att 3.2'an är ett mycket hetare alternativ på bana egentligen eller? Hur är det med hållbarhet på motorerna? Och då tänker jag inte bara på den beryktade vanosen som alla säger ska rasa men aldrig nån har varit med om själv utan bara hört talas om :-) Är det nåt annat som kan gå sönder på motorerna eller som är bättre på den ena än den andra? /Magnus |
|
|
lånat ifrån annan tråd -Du har nog helt rätt att de flesta kör hårt med E36 M3. För banåka skulle nog jag valt en 3,2 främst för att den har skvalp som kom på M3 GT -95. 3,0an har lite problem med oljetrycket vid banåka främst under inbromsning/vänsterböj. 3,2an har en 6-växlad låda och har du tur har några -96or aludörrar som kommer från GT. Jag skulle köpt en bil av en ägare som har kört bilen "rätt" dvs hårt men rättvisst. använt rätt olja, väntat på oljetemp osv. Annars köper du en GT kanske är det lämpligaste för banåka. -Apropå bankörning med M3 så blev jag själv aningen besviken på min 3,2 på en punkt! Det va omöjligt att köra med under 30 liter i tanken i långa högersvängar på Anderstorp. Bilen började hacka i utgången på kurvan och detta pga att soppapumpen inte fick nåt bränsle.. likadant varenda varv i samma kurva när bränslinivån låg på runt 25-30 liter... mellan 30-60 va det inga problem alls. Tycker det är dåligt av en bil som är byggd för att köras på ett aktivt sätt!! I övrigt hade jag inga problem med något förutom överhettade bromsar och däck trots 29,6 mil stenhård körning! - 3,2:ans och GT'ns tråg har bättre baffling för att hålla kvar oljan. Det går att montera oljepump samt tråg från en 3,2 på en 3,0. Bränsleproblemet går att åtgärda genom att sätta en till pump på vänstersidan i tanken, det verkar bara vara 3,2:an som har det problemet. Daniel Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.