|
|
|
|---|---|
|
Noterade just att kontaktstycket från bilen har 8 st hål medans det bara är 7 stift ut från lådan, borde inte lådan på en -91:a ha 8 stift åxå? Lådan fungerade klockrent på alla växlar och körprogram innan jag rev ner den så funktionen är det ju inge fel bara, vore bara kul att vet om lådan är bytt till en äldre eller om det ska vara så (vilket jag aldrig kan tänka mej men man vet ju aldrig) MVH Robban B | |
|
Fungerar det att slänga på en låda från en -93:a på en -91:a, det borde det göra va?? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
Hoppas "molle325" ser detta ty han är en hejare på autlådor. MVH /// Paap R |
|
Visst är det samma pumphus på alla Hp24:or? MVH Robban B |
|
| Komigen nu alla sak-kunniga:)! | |
Paap Reeder |
... försök maila till molle 325 direkt på nått sätt. MVH /// Paap R |
|
Vid någon tillverkningsmånad för årsmodell 89 (kommer inte ihåg när men kolla månad på kabelhärvan i ETK) fick 4HP24 kontakten 7 stift i stället för 8 stift. Vad hände med det förlorade stiftet? Jo ZFs tunge ingenjör Gierer (mannen bakom många av ZFs patent och uppfinningar på 80- och 90-talen som tex ZFs failsafefunktion etc etc) uppfann en förbättrad backspärr (den förhindrar att backen går i om spaken förs till R när bilen rullar framåt vilket annars skulle kunna skada främst planetväxeln). Den tidiga backspärren på 8-stiftiga 4HP22/24 bestod av en extra solenoid med kolv vars enda uppgift var att förhindra att backen går i om bilen rullar framåt över 8 km/h. Gierers nya backspärr åstadkommer samma sak men är mkt enklare och funkar genom att styra befintliga växlingsventiler. Alltså behövdes inte längre den särskilda ”backspärrssolenoiden” och med den försvann också det stift i kontakten som gick till denna och det blev bara 7 stift kvar. ZF och Gierer fick som vanligt patent på konstruktionen i Europa 1986 och i USA 1988. Som lite kuriosa, en länk till beskrivningen av backspärren i patentansökan hos USAs patentmyndighet. Länk ;-) . Introduktionen av nya konstruktionen och övergången från 8 till 7 stift sker sen successivt under 1988-1989 på samtliga BMW modeller med 4HP22/24. En sak att tänka på, en backspärr funkar inte i failsafe eftersom lådan blir strömlös då!! Just det ja, man bör passa sig när man skiftar lådor/ventillhus med 8 resp 7 stift. Kontakterna passar i varandra och man kan få det att få funka men man kan stå utan backspärr. 4hp24 93 och 91 går att skifta på USA versionen iaf. Jag tror inte det är annorlunda på ECE bilar? Möjligen kan några stift vara omöblerade i kontakten. Kolla alltid kabeldragning mot elschema för säkerhets skull innan. From 93 kom AGS men det förändrade inget i lådan. Pumpen möjligen nån uppdatering i början men på senare årsmodeller identisk. kolla sånt i etk molle |
|
Paap Reeder |
... måste bara kallt konstatera att denne "molle325" är fantastisk. Är så jäkla avundsjuk på all kunskap. MVH /// Paap R |
|
skulle vilja säga att AUTOPOWER är fantastiskt med all den megakunskap som finns om BMW bilar. Tänker bara på hur många ggr jag själv skulle suttit i sjön, eller i händerna på vissa dyra verkstäder, när det dykt upp fel på mina bmws. Autopower gör BMW ägandet både billigare och roligare. molle |
|
|
"Autopower gör BMW ägandet både billigare och roligare." Så sant. Vad skulle man göra utan Autopower. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.