|
|
|
|---|---|
|
Precis som Länk fick jag detta meddelande direkt efter byte av hjul. Slump eller inte - jag har fel på nivåregleringen. När jag startar höjs bilen till normal nivå, efter ca 1 minuts körning får jag felmeddelandet och bilen sjunker ihop på båda sidor bak. * Carsoft 6.5 hittar ingenting. * Det finns inga tecken på vatten i reservhjulsutrymmet. Hasso visar den här bilden Länk på kablage han skyddat. Men var på bilen är detta? Någon som har en utzoomad bild? Jag ska hissa upp bilen imorgon, men vad ska jag leta efter? Hur ser man t ex om luftbälgen är punkterad? | |
|
Nu har jag läst att man måste byta luftfjädern, nr 1 här: Länk Det låter dyrt!!! Måste man verkligen byta dem? |
|
|
När jag startade nu gick kompressorn igång och gick i ca 1 minut. Höger bak gick inte upp ordentligt och det pyser ganska kraftigt från höger bak. Efter några minuter startade jag igen men då gick inte kompressorn igång. Varför då? Nu har jag tagit av hjulet men hur får jag tryck i systemet så jag kan lokalisera luftläckan? Ska luftbälgen vara mjuk eller hård? När jag klämmer på den så pyser det när jag släpper och den är helt mjuk, som en golvmatta ungefär. Den har en hel del torrsprickor också. BRÅTTOM!!! |
|
|
Det är ju fullkomligt j***a sjukt att man bokstavligen måste plocka isär halva bilen för att komma åt luftbälgen!!! Den lilla sista biten av bagagerumsgolvet, som täcker luftbälgen, går alltså inte att få loss utan att ta bort baksäte, ryggstöd, klädsel på C- & D-stolpar, plasten under bakfönstren, lasttröskeln samt sidoklädseln i bagageutrymmet! Jag hoppas att ingen fått designpris för den konstruktionen. Jag började blöda rätt mycket när jag klämde mig så jag fick sluta för idag, vill ju inte förstöra inredningen... Men förutom det - Ingen som kan svara på ovanstående frågor? |
|
|
Jag visste att det inte kunde vara sant! Jag såg aldrig att det finns en liten lucka INUTI lastöglorna som man pillar bort! Jaja, nu vet jag hur baksätet ser ut undertill... |
|
| Detta var en lärorik tråd. Tackar för efterforskningarna :) | |
|
I skrift kan det vara svårt att veta om inlägg är ironiska... :) Men det liknar mer en blogg än en forumtråd ;) Men nu är en ny luftbälg á 1655:- beställd, kommer imorgon. Så ikväll blir det ut med den gamla. Jag får väl ta ut den andra också och inspektera, kanske borde byta den också. Jag såg förresten att det faktiskt finns tecken på vatten i reservdelsbaljan. Det ser inte ut att ha varit mycket, inga spår nära kompressorn i alla fall. |
|
|
Då var luftbälgen lös. Och det var inte nådigt med torrsprickor i den! Dessutom ett stort hål. Den andra åker ut imorgon kväll, det gick inte att komma åt idag eftersom garaget är ca 30cm bredare än bilen. Det får nog bli ett mektips av det här... För egentligen är det jättelätt, borde inte ta mer än 10-15 minuter att få ut den och ungefär samma för att sätta dit en ny. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
pengtsson du läser för lite i min blogg:) Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Hehe, det stämmer tydligen! |
|
|
Då var det klart. Den andra luftfjädern hade också mycket torrsprickor och hade nog inte många månader kvar att leva. Ca 20 minuter tog det att ta ut den gamla och sätta i den nya. Det uppstod lite problem... Kompressorn startade inte, som jag skrev i inlägg #3. Jag kollade alla säkringar igår och de såg OK ut, pillade på trådarna utipåfall att de gått av men det inte syns. Idag fick jag lite panik när den fortfarande inte gick igång. Så jag kollade alla säkringar igen, såg helt OK ut och kändes OK. Batteriet var slut i multimetern så jag kunde inte mäta dem. Men jag bestämde mig ändå för att peta i en annan säkring och vips så startade kompressorn! Jag startade bilen några gånger, kompressorn startar och stannar varje gång, och nu börjar nivån att se bra ut och båda sidor är lika höga nu. Felmeddelandet kommer fortfarande efter 3 starter men jag räknar med att det försvinner om ett par starter. Batteriet är kasst - det är därför jag inte velat starta den fler gånger nu innan jag kört lite. Det drogs ur eftersom jag lämnade bagaget öppet sammanlagt ca 5 timmar efter att ha felsökt med Carsoft (tändning i läge 2 ca 1 timme). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.