|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har fått problem med bilen. Efter att ha fått batteritorsk några gånger skulle jag börja leta var strömmen tog vägen. Lägger mig i bilen och stänger alla dörrar och väntar på att bilen ska gå ner i sleepmode. Hör att navin surrar till emellanåt men tänker inte så mycket på det. Mäter upp strömmen till 2,46 A. Efter en kvart ungefär går bilen ner i sleepmode(lampan vid växelspaken slocknar) och strömmen sjunker sakta ner. Men så surrar navin till och bilen väcks upp och strömmen går upp igen. Efter att ha krypit runt lite så kommer jag fram till att ungefär varannan minut händer följande: 1. TV-skärmen tänds upp svagt i 10 s. och navin surrar, bilen vaknar ur sleepmode 2. Efter 10 s. slocknar skärmen och ett svagt brus hörs i högtalarna i 3 s. 3. Sen blir allt lungt, bilen somnar strax in igen tills allt upprepas en stund senare. Igår kopplade jag ur det blåa kontaktstycket till navin och sen dess är allt lungt, bilen stannar i sleepmode hela tiden och batteriet håller strömmen. Vad kan felet vara? Mjukvarufel som åtgärdas med uppgradering? Fel på naviläsaren? Fel i bordcomputern? | |
|
Det är inte så att något har blivit knäppt när du torskat batteriet. Prövat lyfta av batteripolen ett tag så allt får nolla sig? Som du sa skulle det ju även kunna vara bra o testa göra uppdatering av firmware i navin o se om det hjälper i fall nuvarande firmware har blivit skadat eller liknande. __ /Chrille |
|
|
VM i trådlyft såg jag nu, har det löst sig? Vad var fel? __ /Chrille |
|
| Jo, det har löst sig. Det var inte navin som drog ur batteriet, det var batteriet som var slut. Det verkar som att navin är hyperkänslig för dåligt batteri. Har man låg spänning så kan den tydligen börja bete sig på det här viset. Även larmet är känsligt för låg spänning. Jag köpte ett nytt batteri och sen dess har navin funkat klockrent. | |
|
Skönt o höra att det löste sig. Det känns som att många BMW speciellt E39 är grymt känsliga för dåligt batteri. Många skumma saker som händer när det börjar bli dåligt. __ /Chrille |
|
|
Jag skulle nog säga att alla bilar med mycket elektronik (vilket betyder just alla idag) kräver ett stabilt batteri. Konstigt vore det ju annars, elektroniken drivs ju med elektriskt ström från, just det, batteriet...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.