|
|
|
|---|---|
|
Köpte en E38 i helgen och det visade sig att komiintrumentet inte va riktigt som det skulle, alla mätare lever sitt eget liv iband och när jag skulle prova att låta bilen stå en stund för att se om det blev bättre uppmärksammade jag även att positionslysarna bak lös. Någon som har varit med om något liknande? Den ballar bara ur ibland och börjar funka igen efter några minuter.. Pärlan: Länk | |
|
hej,vet en kompis som hade liknande problem med lysen som lös och konstiga instrument,det visade sig vara en gammal krockskada på bilen där någon svetsat i ena tröskeln och bränt någon kabelhärva som gick där.hoppas att dina problem är enklare än så..det var för övrigt också en 95-e38 740.. Dressa |
|
|
Okej, det råkade inte vara en calypsoröd med dubbelglas som gick i skåne? Pärlan: Länk |
|
|
Börja med att ladda batteriet ett dygn, särskilt med tanke på att du säger att problemet verkar försvinna efter en stund... Mvh. /Kjell |
|
|
nä,,en grön,och den bilen blev bra efter kabelfix. Dressa |
|
| Kjell: Det är ungefär efter en timmes färd den blir sådan och blir bra igen av sig själv. Hur skulle det då kunna va batteriet? Generatorn laddar ju garanterat som den ska. kan iofs mäta laddspänningen nästa gång men det är nog inga konstigheter. Mvh | |
|
Låter som det skulle kunna vara vatten i mittkontakten på LKM. Mvh Björn |
|
|
Subidus: därför att generatorn när den laddar ger en ojämn laddspänning, som batteriet medverkar till att "jämna ut". Med dålig laddstatus på batteriet kan du därför råka ut för dippar med låg systemspänning även med generatorn aktiv. Jag tror inte det är något fel på din laddspänning, då hade du nog märkt av att bilen blivit alltmer svårstartad efterhand. Men en bil som stått mycket under en tid eller kört mycket korta sträckor (typiskt vid försäljning/"provkörning"?) drar med tiden ur batteriet, och ett batteri med dålig laddstatus kräver ganska många timmars långkörning för att återfå god laddstatus. Kör man inte längre sträckor kan nettobidraget bli mycket magert, eller t.o.m negativt som i mitt fall där jag kör mest i stadstrafik och numera underhållsladdar mitt batteri minst en gång i veckan för att hålla det i bästa kondition. E38 är kinkig med spänningskvaliten har jag tydligt märkt, och andra här på forumet intygar det ju med. Och en omgång laddning är ju billigt och lär iaf inte skada ;-) Mvh. /Kjell |
|
|
balmgren: Vad är nu föprkotningen LKM? Kjell: Är delvis med på din teori men har väligt svårt att tänka mig att laddspänningen skulle va låg så länge att batteriet delvis laddas ur under färd!? Pärlan: Länk |
|
|
Licht Kontroll Modul, eller lampkontrollmodul. Burk med en mikrokontroller samt ett knippe effektransistorer som styr alla yttre lampor. På högerstyrda bilar iaf sitter den innanför höger kickpanel. Den sitter så att om vindrutan läcker så hamnar vattnet gärna i kontakten på LKM - tro mig, detta jag av egen dyrköpt erfarenhet... Mittkontakten på LKM är ständigt spänningssatt och innehåller bussingnalförbindelse med instrumentpanelen, det bör vara lätt att se att allt är friskt om du pluggar ur kontaken och tittar in i kontaktstycket på LKM. Mvh Björn |
|
|
Balmgren: Det låter som en inväcklad historia som inte är speciellt vanligt förekommande. Det verkar som att jag får hålla med Kjell om att det kan ha med batteriet att göra. Har kört i flera dagar utan att intrumentet har flippat ur. Nu har jag iofs inte kört så långt men.. Pärlan: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.