AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.930

Förmånsvärde för entusiastbil

Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Kan man räkna med att använda sig av sexårsregeln för gamla bilmodeller om man väljer en bilmodell äldre än sex år, oavsett inköpspris som ny bil?

I mitt fall är det itnressant att titta på en tjänstebil för familjens behov av en andrabil. En poäng är att man kan införskaffa en schysst bil med lågt förmånsvärde och nå en rimlig beskattningsnivå på andrabilen. Någon som har erarenhet av detta?

Från Skatteverkets hemsida: "Om nybilspriset med tillägg för eventuell extrautrustning understiger fyra prisbasbelopp ska nybilspriset bestämmas till fyra prisbasbelopp. Eftersom prisbasbeloppet för år 2007 är 40 300 kronor är det lägsta nybilspriset för sexårsbilar detta inkomstår 161 200 kronor."

Alla bilar innan 2002 och med ett totalpris mindre än 161 200 kr borde alltså kunna lågbeskattaas eller har jag förstått det hel fel? Vad kan man hitta för kul bilar? Behöver inte vara BMW, kan tänka mig att kika på andra märken om det funkar.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
tror att 00:or räknas som sexårsbil 2007 - min audi a3 från 00 som jag hade innan räknades inte som sexårsbil förra året...
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Ok, kalas med någon som använder sig av regeln, 00 betyder alltså att det inte blir någon 01:a tyvärr.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Tycker att BMWs modeller från 2000 står sig bra, dvs att de inte ser omoderna ut idag, om man jämför med andra märken... Merca e-klass kan kanske också funka - tror den kom 00 iaf...

Sen finns ju saab 9-5 och volvo v70 som inte bytt design sen 85!!!

Men jag fattade aldrig om du skulle ha ngt att leka med eller ngt för familjen typ din 520 som du har...

Ska du ha en leksak hade jag satsat på 3-serie coupe med M-pkt
Verdi
Gammal tråd men... Jag blir inte klok på hur det här med 6-årsregeln fungerar.

Om man ska utnyttja den så måste nypriset ha varit lägre än 4 prisbasbelopp (vilket är i princip omöjligt att hitta) och då räknar man det som förmånsvärde? Isf, vad vinner man på att ha en äldre bil då?

Jag får ju en del idéer som ni kanske märkt. :-) Om det är fördelaktigt förmånsvärde på t ex en 550i/535d touring från 2005/2006 så skulle det ju vara nåt att fundera över då företaget skulle stå för ev reparationer osv. Skulle bli rätt billigt för mig som privatperson. "Rishögen" jag har nu fyller ju 4 år i dagarna (igår tror jag) och den känns ju fräsch fortfarande. Bara 2 år till skulle ju inte göra så mycket om man får tag i rätt exemplar.

Eller är det bara att glömma?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.