AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.252

Överhettad M30B35 - Vad kan ha hänt?

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jag startade min bil, som står avställd, idag för att köra igång ACn. Efter ett tag gick bilen varm. Tänkte höra om det är någon som vet vad som hänt, vad konsekvenserna kan bli och vad jag kan behöva byta? Nedan följer en beskrivning av förloppet så får ni veta precis allt som jag vet.

Började med att kontrollera olja och kylarvätska. Båda hade korrekta nivåer. När jag startade bilen gick den lite orent i början men efter några sekunder gick den som den skulle. (Har ju varit avställd sedan i höstas så det är ju inte så konstigt). Jag lät den stå på tomgång tills temperaturnålen pekade rakt upp. Vet inte hur lång tid det tog, runt 5 min skulle jag tippa, kanske lite mer. Då vred jag på fläkten på max och full värme. Efter cirka 30 sekunder blåste den fortfarande inte varmt. Jag slog på ACn och full kyla istället och det verkade fungera som det skulle. Lät bilen gå med ACn på en stund.

Efter några minuter började det knäppa till lite från främre delen av bilen och jag drog automatiskt slutsatsen att det var fläktanläggningen. Stängde av ACn och fläkten. Det knäppande ljudet hann låta tre gånger med kanske 5-10sekudners mellanrum. Temp-mätaren pekade fortfarande rakt upp i det här läget. Jag lät bilen gå en stund till på tomgång så att motorn skulle hinna bli riktigt varm innan jag stängde av den. Gick runt bilen och bara tittade på den i några minuter innan jag kände att det luktade kylarvätska. Gick direkt och kollade på temperaturmätaren som då var halvvägs inne på rött. Jag stängde då omedelbart av bilen. Max 3 minuter hade förflutit sedan jag sist kollade på temperaturmätaren och den hade inte givit ifrån sig några missljud.

När jag öppnade huven noterades följande:
*Kylarvätska hade tryckts ut genom påfyllningslocket på expansionskärlet eller det lilla hålet alldeles bakom. När bilen svalnat var expansionskärlet fortfarande till en tredjedel fullt. Inga kylarslangar eller liknande tycktes ha läckt någonstans.
*Kylarslangarna på motorns vänstra sida (sett från förarplatsen) var heta. Den på den högra sidan var kall.
*Kylaren var kall

Övrig info:
*Batteriet hade laddats ur (har inte kunnat underhållsladda tyvärr) så bilen har stått strömlös fram till igår.
* Utomhustemperaturen var mellan 0 och +2 grader.

Tack på förhand till alla som orkat läsa allt och även till er som orkar hjälpa mig. Jag är inte särskilt bilkunnig så jag utesluter i det här läget inte att jag gjort något fel i varmkörningsförfarandet. Har fått en teori om vilket fel det kan vara, men jag vill gärna höra vad ni tror också då denna individ inte direkt är någon allvetare. Så mata på med teorier ni bara. Behövs mer information ska jag försöka komma med den så gott jag kan. Tack på förhand!
ma
6
malmeer
520 -88
kolla vattenpumpen
ma
6
malmeer
520 -88
kolla vattenpumpen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
3 minuter ska knappast ha gjort någon större skada, byt vattenpumpen och lufta så ska det nog lösa sig.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Din bil skulle kunna ha haft vattenpumpsproblem redan då...?

Mvh
Paap Reeder
... förutsätter att glykolblandningen var den rätta från i höstas.

MVH /// Paap R
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Glykolblandningen var inte direkt optimal för vinterförhållanden, men det blir aldrig kallare än högst någon minusgrad i garaget/källaren där bilen har stått i vinter så jag tror inte på någon ispropp. Men Paap kanske misstänker att det vållat något annat fel.

Hur som helst hinner jag inte åtgärda det här nu så bilen fick snällt rulla in i idet igen. Men i juni ska jag börja felsöka på allvar. Lär väl börja med vattenpumpen då. Tack för svaren!
__
260
__MiCkE__
750iA -89
du sa att kylarslangen på höger sida var kall, då skulle det kunna vara så att termostaten inte öppnar som den ska, exempelvis pga. luft eller dålig vattenpump...

MVH
Micke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Iom att du säger att kylvätskan inte var optimal så tror jag att termostaten "kärvat".Vattenpumpen är skottsäker på M30 (om den inte glappar el läcker.
Så mitt råd ge bilen en ordentlig renspolning av kyls och rätt blandning,tänk även på att glykolen är rostskyddande.

Mvh/Micke
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jo termostaten har jag också varit inne på. Men inte kan den väl börja kärva för att glykolhalten är lite lägre i kylarvätskan? Eller?
__
260
__MiCkE__
750iA -89
har du kollat om det kommer luft ur luftningsnippeln på termotstathuset när bilen är varm?

MVH
Micke
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Nej, jag hann inte göra någonting. Var bara hemma där bilen står över påskhelgen. Nu kommer jag att vara 35 mil därifrån tills i juni så inget kommer hända innan dess. :/
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Hoppar in lite i tråden då min M30 har börjat att gå varm, kalla slangar på höger sida av kylaren men varma på vänster sida sett från förarplats. Tempen sjunker betydligt då man sätter på värmen i kupén. Har inte tryckt ut någon kylvätska. Ska jag gå på termostaten eller vattenpumpen?
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Sådär, nu var temperaturproblemet åtgärdat. Förhoppningsvis är det lika enkelt för Ifredda.

Började med att koka termostaten, den funkade som den skulle. När vi satt tillbaka den luftade vi systemet och det var jävligt mycket luft i så att säga. Svårast att få ut var den i värmepaketet. Skönt att det inte var något värre.
Så mycket mer kan jag inte säga, hade turen att få hjälp av någon bra mycket mer begåvad =D

Hoppas det löser sig lika lätt för dig också ifredda, om det inte redan är löst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.