|
|
|
|---|---|
|
Nu börjar jag ha slut på idéer. Någon som har några? Bilen i fråga är en -88 325ix. Tempen låg tidigare stadigt på ca: "klockan" 10-11 men sedan började den vandra uppåt. Den gick upp till just över "klockan" 12, sedan blir den helt vansinnig. Den kan ta ett jätte skutt till nästan MAX, och sedan till halv igen, lite åt och fram och hit och dit. Och den letar sig mot MAX mer och mer mellan varje hopp. Om man kör riktigt hårt, håller sig tempen kring 11 snåret. Men kör man lugnt blir den varmare, även på tomgång. Har bytt termostat, ingen skillnad. Fläkten, ingen skillnad. Haft lös vattenpumpen, och den är hel och snurrar på fint. Har nu då bytt toppackningen, spolat genom systemet så det inte skulle vara massa smuts. Ifall det var "tätt" någonstans. Åter igen, INGEN SKILLNAD! *suck* Vad kan felet vara? Toppen var fin, då jag hade lös och kikade, ingen spricka, rak och fin. Kan det bara vara så simpelt att mätaren blivit knäpp? Och en fråga till er med liknande bilar. När den är varm, är då nedre kylarslangen kall, eller ljumen? Min är kall, även uppe vid termostathuset. Tips och idéer är mycket välkommna!!! | |
| Kan vara mätaren som har blivit knäpp, eller att du har luftat för dåligt. | |
| Luft tror jag inte på, eftersom det bara "blev" sådär. Men jag har luftat efter konstens alla regler. Blir att montera en extern mätare och kolla så det inte bara är mätaren som luras. | |
axelsson |
på min bil ligger tempen vid 11 konstant, då jag är på tomgången så kan den glida upp till 12. jag har mätt vatten tempen med lazer, den låg på stadiga 80-90 efter lång tid på tomgången och samma värden efter hårdkörning en kvart ungefär. trotts att tempmätaren kan vandra mellan 12-11.. Jag tror att det är något fel på min tempmätare då jag faktiskt också nyss bytt ventilkåpspacking, insugspackningar, toppackningen osv. jag har luftat systemet osv. Men de måste ju nästan vara mätaren som är galen efter som vatten tempen är oförändrad på tomgång/hårdkörning? är det inte ett batteri som styr instrumentbrädan? man borde kanske prova byta? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.