|
|
|
|---|---|
|
Hej har precis skaffat mig en 530-93 riktigt trevlig bil..men vart avstädad av en sunk saab igår så nu jävlar..har man v8 så ska de gå undan..vill trimma Någon som vet lämpliga trim? hur mycket effektökning ungefär får man om man tar bort katalysatorn? V8 låter alltid bäst | |
|
lägg i en 540 motor |
|
|
jo fast då blir det ett jävla meck när man ska besiktiga väll? V8 låter alltid bäst |
|
| dom ser ju lika så det är nog ingen fara | |
|
Okej! Men ändå är det ett större ingrepp än vad jag hade tänkt mig. hade tänkt mig ngt som är hyffsat billigt om det nu finns ngt V8 låter alltid bäst |
|
| 3,0 har väl ca 220 hp eller så...jag tror att det billigaste och förmodligen bästa är som sagt att hänga i en 540 motor, och då får du en ordentlig skillnad. | |
|
passar 540 motorn eller måste man byta låda också? |
|
| Lådan passar men.... 540 har en tyngre och kraftigare automatlåda, en 530 automat håller nog inte länge bakom en 540. Den manuella håller nog dock har de manuella 540 överväxel på sexan vilket inte 5-växlade till 530 har på femman. | |
|
okej. jag har manuell..hängde inte riktigt med dig nu..funkar det eller inte med 540 motor och 530 manuell låda? V8 låter alltid bäst |
|
| Det funkar nog, det finns en gammal tråd med en kille som stoppat i en 540 i sin 530 med orginal 5-växlad lådan, du får väl söka opp den tråden och läsa hans erfarenheter. Nackdelen, i mina ögon, med den femväxlade lådan jämfört med 6-växlat och automat är att högsta växeln inte är en överväxel vilket gör att den 5-växlade varvar, igen i mina ögon, på tok för mkt på landsvägen men det blir dock ingen skilnad för att du byter motor. | |
|
540 motor alt kompressor lr turbo. Billigt trim? Finns inge som heter billigt i den världen tyvärr. "En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan" |
|
| i förhållande till effektökningen är det ju billigt att byta till en m60b40... | |
| Vad kostar en m60b40? Går det att köra den med b30 elektronik eller måste boxen bytas oxå? Går det inte att finna vassare kammar? | |
| Tjena, jag har i vår kastat in en M60B40 i min e34 530i -93 manuell. Fick tag i en komplett motor från en bilskrot, sen var det bara att byta. Det är ju exakt samma block på M60B40 så så gott som allt är bolt on i mellan, dock är det inte samma LMM så se till att få med den. Sen kan du köra med din insprutningsbox om du får den om mappad (tror jag iaf) men betydligt enklare och billigare är att be dem skicka med insprutningsboxen från M60B40, så gjorde jag! Sitter ju två boxar på dem men bara en styr insprutningen (bytte bara den) den andra tror jag är för farthållare och styrning av automatlådan och den behövde inte jag byta. Var gjort på knappt två dagar att byta och jag är mycket nöjd! :) | |
| Vad kostade hela kalaset då? För mig är det mer intressant att trimma den lilla motorn för den sitter ju redan i. Föresten har du kollat utväxlingen och vad hände med bränsletörsten? Har du den gamla motorn kvar eller vad fick du för den? | |
|
fick tag i en rätt billig motor... kontaktade en massa skrotar innan jag fick en som gått 18000 mil för 6500 kr (med startmotor, LMM och insprutningsstyrning). Startmotorn för att min va dålig så jag passade på att ta med en sådan oxå. Utväxlingen ändras ju inget då det e samma diff och låda så. Drar väl något mer sås det gör han men helt klart värt glädjen enligt mig! :) Hade varit trevlig att ha en till växel så de gått lite mer ekonomiskt på lansvägen men man kan inte få allt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.