|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska sälja min bil idag. Men kille som ska ha den kommer att ha en postväxel med sig. Någon som kan förklara för mig vad detta är. Är det säkert vad måste jag tänka på då alla banker och postkontor är stängda idag? | |
|
mirza: Fel forum för denna fråga. Du har nog större chans att få svar om du väljer t ex : Försäkring ... eller Allmänna frågor. En postväxel är ett enkelt sätt att ha med sig en (större) värdesumma i fickan för snabba affärer utan att bära med sig en väska med sedlar. En postväxel har ingen mottagare utan vem som helst som har denna kan ta ut motsvarande pengavärde. Jag tror att den ska kunna verifieras genom ett nummer som finns på denna. Alltså; inga affärer utan att kolla att den är giltig samt att helst ha köparen med dig till banken för att casha köpet. Mvh Stephan |
|
Gemini__ |
Har själv använt mig av postväxel vid ett flertal tillfällen, smidigt och bra. Hittade detta på nätet: En postväxel är en egen (d.v.s. redan betald) växel som är utställd av en bank. En postväxel är alltid utställd på viss person, ofta den som beställt postväxeln och betalat för den. En postväxel får däremot aldrig vara utställd på innehavaren. Vill man betala något med en postväxel ställer man normalt ut den på sig själv och antecknar överlåtes på samt namnet på betalningsmottagaren på växeln. Postväxeln är den vanligaste sortens växel och används ofta för kontantköp där det vore opraktiskt att ta med sig betalningen i sedlar. Bestämmelser om postväxlar och andra egna växlar finns i andra avdelningen i växellagen: 1 kap. Om utställande av växel och växels form1§ Växel skall innehålla 1) benämningen, växel, införd i själva texten och uttryckt å det språk, varå handlingen är avfattad: 2) ovillkorlig anmodan att betala visst penningbelopp (växelsumma); 3) namnet å den, som skall infria växeln (växelbetalare, trassat); 4) uppgift å förfallotiden; 5) uppgift å den ort, där betalningen skall erläggas; 6) namnet å den, till vilken eller till vars order betalningen skall erläggas (remittent); 7) uppgift å dag och ort för växelns utställande; samt 8) underskrift av den, som utställer växeln (utställare, trassent). Länk |
|
Det går bara att verifiera bankväxlar om jag förstått det rätt. Men som sagt är det viktigt att den överlåtes till den personen som ska ha denna, sen går man till banken och löser in den bara. För att avra extra säker kan man ju be att få se inköpskvittot på postväxeln så ser man ju att nån har betalat för den ialla fall. |
|
| cg1981: Man kan inte få ut en postväxel om man inte betalt för den. Alltså är postväxeln ett kvitto i sig själv. Har själv fått betalt/betalat med postväxel vid bilköp och det har aldrig varit några problem. Ta bara leg på den som skriver ut den till dej så ska det inte vara några problem. | |
|
Jag har använt postväxlar vid flera tillfällen och alltid ställt ut den på mottagaren. D.v.s. angett mottagarens namn vid köp av postväxeln, vilket då har tryckts på densamma. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Tycker det är sjukt att banken ersätter kontanter med en liten papperslapp som vem som helst kan förfalska och skriva ut på sin bläckståleskrivare. Betalade själv min M3 med en postväxel och märkte då att jag kunde lurat säljaren hur enkelt som helst om jag varit lagd åt det hållet, måste vara vanligt med bedrägerier med postväxel?! Har även fått postväxel som betalning 2ggr när jag sålt och var lika nervös båda gångerna påväg till banken. | |
| Tänkte samma sak, aldrig i livet att jag skulle acceptera en sådan utan att gå med köparen till närmsta bank och verifiera den. Och då är den egentligen värdelös då man likabra kan föra över pengarna där.. | |
| Jag har en kollega som sålde sin bil och fick betalning via postväxel. Det visade sig dock att postväxeln var falsk och att bilen han sålde var vidaresåld till en vimpelförsäljare samma dag - i god tro...... Om Ni skall ta emot en postväxel kräv alltid bankkvitto samt RING ALLTID BANKEN FÖR VERFIERING. | |
|
På postväxlar så står inget nummer för verifiering (ialla fall inte på den jag fick) men på en bankväxel däremot så står det ett nummer man kan ringa för att verifiera den. Sen hurvida post/bankväxel är säkert ska jag låta vara osagt, man kan få falska pengar också med lite oflyt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.