|
|
|
|---|---|
|
som rubriken säger har jag äntligen hittat anledningen till mitt dåliga oljetryck.det var en returventil i filterhållaren som läckte igenom till en retur till oljetråget,pluggade denna och fick kanon oljetryck.men då problemena har varit ett tag bestämde jag mig för att plocka ner motorn för en titt,demonterade kamaxlarna som visade sig vara i oslitet skick såsom kamlagringarna,så där skruvas den ihop igen,demonterade vevlager och ramlager som även dom visade sig vara i oslitet skick,men där blir det nya grejor,kollade priser i sommras på vev å ramlager och har för mig att det inte var makalöst dyrt,samt ett nytt filterhus förstås. nu känns livet bra att leva igen.+ att buicken kan få stå kvar och sammla damm ett tag till...detta utsluter även planerna på en turbo montering då motorn ur bmw`n aldrig lyftes ur... Dressa | |
|
Intressant med en demonterad M73. Och väldigt intressant att den klarat sig helt perfekt trots lågt oljetryck. Förhoppningsvis är detta därmed en i det närmaste outslitlig motor! Såg även ditt inlägg om att plastkulorna verkar vara av mycket bättre kvalite i E38 än tidigare modeller. Därmed tror jag även att lådan ska klara sig lika bra! Jag menar, har någon hört talas om en E38/M73 där kammar eller lager behövt bytas? Eller att lådan rasat? Skönt att veta att de två mest vitala komponenterna i bilen är så pass bra! :) Hur många mil har din rullat? Förresten, det hade varit riktigt kul med ett turbo-projekt på en M73 också =) |
|
| Jag har under 9 års konstant koll på mobile sett endast 2-3 st M73 med utbyteslåda. | |
|
ZF5HP30 har en uppdaterad tryckreduceringsventil efter 09/95, därefeter är problem med plaskulor mycket sällsynta. /Kristian |
|
|
min bil har rullat 19500mil????????kanske. men bilen är fin och känns tight i övrigt.har varit gubbkörd innan så jag tror inte den är ihjälkörd.original reserv,alla delar kvar(domkraft öglor verktyg osv) + att jag har kvitton på allt sen ny,då det även på leverans servicen monterades dit små fula hella ovala xtraljus,vilka satt kvar då jag köpte bilen..:) sen kan jag tilläga att jag bara älskar att skruva i mina bmw.och då skruvar jag som profesionel mek sen 11 år varje dag och kan med all rätt bli lite les ibland,men då jag skruvar med mina älsklingar känns det som man bara pysslar lite,hur avslappnande som helst.. Dressa |
|
|
Dressa: Haha jag sa just till farsan efter en muttrande kommentar om "hur ids du lägga ner så mycket tid på det där" (höll på och pysslade om bilen och sommarhjulen som snart ska på): - Det här är terapi för mig! Ren och skär avkoppling och rekreation =) |
|
|
amen till det johan_s Dressa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.