AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.232

Vanos Z3M

ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Jag undrar om Vanos i Z3m vet inte om jag missuppfattat läget men är det så att z3m hade prob med vanos (vilka årsmodeller??) och att BMW bytte ut dessa på garantin?.
Frågor Hur vet man att den är bytt? Vilka årsmodeller skall bytas? Är det prob med alla el är det undantag? Hur vet man att den skall bytas? osv osv

Vet att det kostar en del kosing att åtgärda så...

Någon som kan hjälpa mig lite med detta så skulle jag vara tacksam.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Det ska vara bytt till Sach:s...Orginalet heter RR (Rolls-Royce)..Jag gjorde vanos byte på min gamla M3-coupe-98 vid 9900 mil (våren 02)...Gick på försäkringen...Betalade självrisken bara..

min bil: Länk
Bi
3.797
Bianca

Tror att BMW bytte vanos på bilar endast i Tyskland på garanti..I övriga länder var man tvungen att snällt öppna plånboken...Hade bilen (som min) gått under 10´mil så tog försäkringen hand om det...Självrisken är (var) på sv-sålda 5000 kr och imp 10 000kr..Det var iofs våren 2002..Nu vet jag inte hur det är..Men flertalet kör nu med den nya Sach:s..Finns säkert dom som fortfarande kör med RR och det utan problem,men vid vanosbyte på min dåvarande M3,så märkte jag att bilen gick betydligt bättre och rasslandet försvann helt..Bilen kändes mycket piggare!
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Betyder det att om man skall köpa en 97-98 så skall vanosen vara bytt?
Annars vet man att man kommer att få fixa en ny för 30 papp eller kan RR fungera till bilen skall pensioneras.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Kollar man på hur många z3M som finns på det här forumet, så har de allra flesta RR-vanos, och det utan problem. Endast ett fåtal har bytt.
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
OK så Beppo du menar att man inte skall avfärda en bil bara för att den har RR vanos? Men låt säga att den pajjar nu när bilen är 10 år kan det gå på ngn försäkring eller får man pynta själv?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Tror du får pynta själv. Men är du orolig, sök på vanos på forumet och ägna några timmar åt att läsa om det. Snart så kommer du förstå att det hela troligen är det mest uppförstorade problem som finns ang bmw bilar!. Det är skitsnack att flertalet har bytt, de allra flesta kör vidare med RR utan problem, och de som har bytt har gjort det för att det rasslade. Jag vet inte hur många bilar det finns som cirkulerar på detta forum, men det är hundratals och inte en enda har haft en vanos som har rasat! Biancas vanos är nog den första jag hört talas om där ägaren är helt säker på att bilen gick bättre efter bytet....Problemet verkar vara större på m5e39. Jag skulle också bli orolig om min vanos rasslade, men som sagt de flesta har inte problem med detta öht....
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Ok det låter betryggande då är det bara att fortsätta leta bil då.
Bi
3.797
Bianca

Skitsnack kan du behålla för dig själv!
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Delade meningar om detta alltså någon bra tråd så man kan läsa mer??
Bi
3.797
Bianca

Det är som Beppo säger..Använd sökfunktionen så lär du hitta massor att läsa..Minst ett par timmars läsning:)
Bi
3.797
Bianca

Och bilda dig en egen uppfattning..
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Men du kommer också att inse att det hela är så uppförstorat att det saknar motsvarighet. Och det jag menade med "skitsnack" var kommentaren att "flertalet har bytt". Skulle tro att mer än 90% fortfarande har RR-vanos...
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Min Z3Mc har gått över 16.000mil med RR vanos, inget rassel och den drar jämnt. Jag tror som Beppo, man har gjort en en stor grej av en struntsak.

I Performance BMW (eller om det var Total BMW) finns en GDS-guide till hur du underhåller din vanos, lagar oljeläckor osv, i den artikeln hade de heller inte varit med om någon vanos som hade rasat. Däremot rekommenderade de att man bytte bultar och packningar var 5000 mil för att undvika oljeläckor. kostnad: 2 timmars arbete och 500 kr i delar, ska se om jag hittar artikeln.

De 2.5 åren jag har ägt min bil har jag lagat en bränsleslang som BMW klämt sönder vid bränslefiltret och en bussning vid växelföraren utöver standard service. Billigare prestandabilsägande finns nog inte...

M:en:
Länk

/// Viktor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.