|
|
|
|---|---|
| Jag har kört en hel del i Spanien där de säljer Shell V-Power Diesel. Tyvärr säljs det inte i Sverige. Vilket är synd då jag tydligt märkte skillnad mellan vanlig diesel o V-Power. Den gav något lägre bränsleförbrukning och mkt bättre respons. Hursomhelst så borde väl det vara lite skillnad mellan Statoil, OKQ8, Preem och Shells diesel?! Vilken tycker Ni är bäst? Eller är alla lika bra/ dåliga? | |
| Detta har jag oxå funderat på då jag har ett Statoil kort, och när jag får min räkning så står det "miljödiesel" och ibland "diesel"... | |
| Den vanliga dieseln innehåller svavel ska vara bra för motorerna och gav mkt bättre energi. Men det har bytts ut helt nu till miljödiesel. | |
|
Den svavelfria dieseln som finns i europa innehåller enligt Statoil mer energi än vår MK1 diesel. Läs mer här Länk |
|
| Intressant läsning. Undrar om Preems ACP Diesel har mer energi än andra? Tycker mackarna borde ange energivärdet i dieseln. | |
|
Jag kör på Preem ACP MEN, jag kommer ihåg när vi för några år sedan bilade i Europa med folkan... det var nästan jättetydligt hur mycket piggare bilen var med ytlänsk diesel jämfört med den Svenska. Tänkte nog mest på pengar när jag skaffade tankkort :-) |
|
| Min granne kör diesel och påstår att Preem ACP suger. Alla bilarna han har kört med deras har dragit mycket mer och blivit slöare... | |
|
vilket som är bäst? jo den finska såklart 5.30kr litern och mer effekt Länk |
|
|
läste en artikel för många år sedan om diesel. scania hade gjort en test med identiska lastbilar rund om i hela världen och dom kom fram till att dieseln var sämst i vår del av europa och bäst i afrika. afrikanska lastbilarna fick ca 2dl lägre förbrukning och fler hk. har tänkt mycket på detta länge och en trolig anledning är att delen ren diesel utan alla våra miljötilsatser är större. fast vem viste inte att vi svenskar biter oss själv i svansen. 2dl på 12000mil per år/lastbil bli en del. miljöpartist för alltid. eller |
|
| Enligt den informationen jag har fått av åkare ang diesel så har vi i sverige ca 15% rappsolja och andra "miljö" tillsatser i dieseln, där av att diesel fordon drar mer. Och för er som bor i gränstrakterna till norge kan jag tippsa om att åka dit o tanka, där har dom nämligen "ren" diesel fortfarande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.