AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
694

Ett par deciliter bromsvätska försvann? (E30, 316i, -90)

Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Jag har ett smärre bekymmer, ett par deciliter bromsvätska försvann när jag tvättade insugsrör och bytte motorolja+filter.
Det blir lite av en intressant historia från när jag ombesiktade bilen. Kvällen innan noterar jag att det var lite snålt med bromsvätska i behållaren, så jag fyllde på. Jag köpte bilen för 3500.- i julas och underhållet var eftersatt så att det var snålt med bromsvätska var inget jag tyckte var konstigt.
Morgonen efter påväg mot SBP tänds en varningslampa med ett utropstecken i, så jag vänder hastigt hem igen och tänker att det var inte bra. Hemma upptäcker jag att behållaren är tom.
Mitt dilemma är att bromsoljan borde ha tagit vägen någonstans, men det var torrt på golvet där jag meckade, och jag har kollat längs bromsledningar och inte hittat några läckor. Dessutom har jag fått bilen igenom besiktningen (efter att ha fyllt på mer bromsvätska).
Så vart tog bromsvätskan vägen?
Och är det farligt?
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Antagligen har den läckt bakåt i huvudcylindern in i vacuumtrumman, då syns det inte nått utanpå.
Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Är det farligt?
Bör det åtgärdas?
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Ja, om du inte vill fylla på bromsvätska hela tiden så kan det ju vara bra att åtgärda :-)

Dessutom så kommer till slut vacummtrumman bli så full med bromsvätska att motorn kommer dra i sig bromsvätska genom vacuumslangen och det finns ju även en risk att huvudcylindern lägger av helt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.