AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.524

Montera farthållare E30?

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Tjenare. Finns det någon möjlighet att eftermontera farthållare på E30? Bilen i fråga är en 325 - 87 Vart kan man ta del av denna information isf?

/Jocke
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
någon måste väl veta?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja, det ungrar jag med
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Gå in på BMW och fråga. Det gjorde jag med min gamla E34 och det kostade 2000:- inkl. allt.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Få se nu om jag minns alla delar...
Du behöver en farthållarspak, kablage, databox, givare på kopplingspedalen, farthållarmotorn samt den gröna kontakten som sitter i instrumentet. Sen ska allt kopplas in på rätt ställen.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Är det svårt att fixa själv? Annars funderar jag på om det är värt att låta Bmw eller någon göra det!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag fixade det själv. Jag kan kolla var allt ska in och vilka kablar som ska var någonstans när jag kommer ut till bilen. Om jag kommer ihåg det förstås... :)
Men det är egentligen inte så svårt. Passar inte på så många ställen. Trixigaste är nog att dra kabelhärvan från boxen som sitter vid motorstyrboxen över till förarsidan och att pilla igenom kabeln till farthållarmotorn genom gummigenomföringen i torpeden.

///BMW - Was sonst!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag kom över en VDO farthållare och köpte till en originalspak till min e30, 323ia 1984, som jag bytte bort 2001-09 och då skickade jag i vanlig ordning med pärmen md all dokumentation. Om jag minns rätt kopplade jag bara in spänningsmatning från något uttag alldeles nedanför rattstången och hastighetssignalen fick jag från ett uttag bakpå instrumentet. Ställmotorn skruvade jag fast på vänster stänkskärm och drog wiren till gasspjället. VDO hade egna "knappar" för att styra farthållarn men det var inte svårt att lista ut vilken ledning som skulle kopplas till vilken på originalspaken. Anvisningarna i övrigt kom med farthållaren. Jag hade en automat så det underlättade ju en del. Det var ju bara att koppla in bromsljuskontakten. Jag undrar om KG Knutsson fortfarande har sådana farthållare. Titta efter på webben! Men det här var år 1985.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
alright låter schysst! tror dock jag lämnar in det. verkar aningen avancerat för min del.. om ingen nu har en bildguide hur det ska gås tillväga :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.