AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.396

Kall luft till fötterna, går det?

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kanske en dum fråga, men jag undrar om det går att få kall luft till fötterna på E46 på något sätt? Hos mig går det inte, blåser varmt hur jag än gör.
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
har samma problem om det nu är ett problem...
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ja, det känns som om det borde finnas. Har kunnat kanalisera luften precis som jag vil på alla andra biler, dock så tycker jag att kyl/värme paketet till E46 är ett stort mysterium.
Blåser det varmt hur ni än gör så är det ju såklart något fel. Om allt är som det ska så går det att få det att blåsa kallt på fötterna.

Däremot kan jag tycka att det blir för stor skilnad mellan nere och uppe om man har varmt/kallt-vredet vid mittutblåset på för kallt. Med det vredet på max varmt och tempen på ca 18 blir det aldrig för varmt om fötterna för mig.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Som sagt ett mysterium, har man satt AUTO 20grader då ska det va det, man ska inte behöva justera på några vred fram o tillbaka. Men som sagt tidigare, får inte kall luft till fötterna, senast idag testa jag lite. 20 grader AUTO ingen AC på, tre blå prickar på vredet, och det är behagligt i bilen, det kommer sval luft från mitten o varm från rutan o om fötterna. Konstigt, nån gång ska det väl sluta blåsa varmt där, men nej. Nåja, jag drar igång AC, men ingen skillnad, provar att köra bara till fötterna och det kommer bara varm luft på fötterna hur jag än gör, även om jag sätter den på 16 grader. Kan det vara vattenventilen som är knas?
pu
547
puiu
330i-03
bytt värmeventilen.det hade jag samma problem.

alex
Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
på e36 ska det iallafall vara så kallt genom fläcktarna och varmt vid fötter och rutan, det är så det är konstruerat. rätt säker på att det gäller även e46

zacke
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Låter konstigt att det ska vara så, vill jag ha kallt om fötterna ska väl jag kunna få det. Hmmm, har vaga minnen om att jag läst om att det ska vara så, men det låter bara weird.

Två helt olika bud för tillfället alltså; att det ska va så och att det är värmeventilen det är fel på. Kom igen, det måste vara en hel hög med E46 folk där ute, hur är det hos er? Går det att få kall luft till fötterna eller rutan? Hos mig blåser det varmt hur jag än gör.
Jag kunde då få kallt vid fötterna även på de E36 jag har haft. Visst är det så att det blåser varmare på fötterna och vindrutan än det gör i mittutblåsen. Så ska det vara, och skillnaden däremellan ställer man in med vredet vid mittutblåsen. Tycker man att det är för stor skillnad så ställer man det vredet på max varmt, då blir det lika varmt ur alla utblås.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Om man ställer vredet på max varmt, blir det lika varmt ur alla utblås? Om jag vill ha kallt ur alla utblås då? OHHH, blir så trött på det där vredet o hela mekanismen. Frågan är enkel, hur gör jag för att få KALL luft till fötterna? Har en digital AC panel på min, den står på AUTO 20grader, hur gör jag? Allt jag provat hittils resulterar i VARM luft till fötterna. Normalt sett, när jag kör AUTO 20grader, så kommer det sval luft från mitten (tre blå prickar) o varmt från ruta o fötter, när jag enbart vill ha luft till fötter, så kommer det enbart varm luft dit går ej att få de KALL. Och ställer jag tre röda prickar på vredet, då blåser det lika varmt ut ur mitten som det gör till fötter o rutan, vilket resulterar i att det blir bastu i bilen.
Om du vill ha kallt ur alla utblås så ställ vredet på max varmt och ställ ned temperaturen till något som är kallare än yttertemperaturen. 17-18 grader tycker jag är lagom.

Det går att få kallt till fötterna med vredet på max kallt också, om det är varmt ute och och man väljer en temperatur som är kallare än ute.

Om det som nu är kanske 10 grader ute, och du väljer 20, så kommer ju klimatorn att värma upp kupén. Om då vredet står på max kallt så kommer den att koncentrera all värme till fötterna. Om du istället ställer vredet på max varmt så kommer den att fördela värmen jämt. Blir det då totalt sett för varmt så får du sänka temperaturen.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tack för den utförliga förklaringen, ska testa. Tycker själv att detta vred är lite besvärligt, kommer från Audi/VW och där är det mycket simplare tycker jag, utan att gå in på en massa förklaringar. Tack för beskrivningen återigen.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Har ibland kokhet vid fötterna oavsett om acc:n är igång eller ej, som tidigare inlägg verkar beskriva.

Har oftast mittkonsolvredet på 3 punkter kallt, och acc på AUTO 22 grader.

Är acc trasig eftersom hetta kommer eller är inställningarna galna?

Vad gör jag när hetta uppträder vid fötterna? ska jag vrida på varmt, låter helt galet?

//Hampus
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.