|
|
|
|---|---|
| Skulle va tacksam om ja fick nåt vettigt svar. Ja köpte ett par helt nya e46 m3 replika fälgar för ett par veckor sen. Köpte tyvärr budget däck. Fick 4 helt nya Sava Intensa 225-45-17 för 2000:- av en bekant så ja tänkte varför inte. Åkte till en däckgubbe o lämnade bilen. När ja kom tillbaka hade han satt vikter på fälgbanans yttersida. Såg för jävligt ut. Han sa att det gick inte o balansera fälgarna ordentligt pga en för bred fälgbana. Till slut satte han lite vikter på insidan av ekrarna tills maskinen visa noll. Han prova o sätt vikter på insidan jämte ekrarna men då visa maskinen att det behövdes upp till 200gr på nån av fälgarna. Är det verkligen problem o balansera vissa fälgar? Har obalans mellan 60-80 och bilen spårar lite. Har blivit lite mer obalans efter några mils körning. | |
gretzky |
Om maskinen visade så mycke som 200gr måste det va fel på antingen däcken lr fälgarna. Så mycke obalans ska det inte vara ens på en regummering! Det borde han sett när han balanserade! |
| Ok men va fan ska ja göra? Vart ska ja vända mig? Nåt tips... | |
|
Det går inte att göra underverk av skräpprylar tyvärr. Sen verkar inte däckgubben helt erfaren heller. Prova skälby bil&motor efter helgen de är duktiga har jag hört. Om det inte blir bra, lämna däcken på återvinning och var glad att du inte sladdat av vägen i regn med sava. En BMW kräver högkvalitativa prylar med minimala tillverkningstoleranser för att inte vibrera. Inte billigt att åka Bayerskt:) Trevlig påsk. Mvh Asken |
|
gretzky |
Måste instämma, Sava tillhör ej den kategorin däck som harmonerar med bilen i övrigt kvalitetsmässigt. Mest troligt där felet är, så vänd dig till en annan gummifirma för Expertutlåtande. Kanska inte då till en däckverkstad som har Sava i sitt sortiment. Lycka till! dieseldoris |
| Skälby... Där står X:5 an sen 4 månader tillbaka. Hade inbrott och dom navi mm. Dom har fortfarande med hjälp av 2 teckniker från sthlm inte lyckats få ihop bilen. Pratade med en kund till mig nyss som jobbar med däck o fälgar. Han sa att dom har en speciell balanseringsmaskin där man kan ställa in hur bred fälgbanan är mm. Ska dit nästa vecka o se om det blir bättre. Får väl se om ja håller mig kvar på vägen med däcken. Är det verkligen så pass. Nån som har EGNA ERFARENHETER av Sava?? | |
| Det satt SAVA på den folkabuss jag importerade från tyskland vintern 2003. Säljaren skickade med nya sommardäck och sen när de skulle och inte gick att balansera på så kan du ju räkna ut vilket skit som åkte av ögonaböj, blev ersatt av nokian och hur mycket min telefon glödde då jag talade sanningens ord med säljaren! Dyra bilar och billiga däck= dyra problem senare har jag erfarit. Prova lämna tbx däcken till säljaren, han verkar inte mkt att lita på låter det som. Bil&motorteknik har precis reparerat en slaktad 540 med klippt kabelstam, navi&hela köret. Ring dom om inte skälby rår påt. Dom fixar sånt inte ens bmw klarar men det tar tid om det ska bli bra, inte enkelt att reparera sånt som klåfingriga pojkar förstör. Mvh asken | |
|
Då får dom skicka bilen i delar. Hela inredningen inklusive mattor o hela skiten. Har legat så i över 2 mån... Gör väl ett försök o balanserar hos min kund. Blir det inte bra så byter ja däck. Kör ändå bara i stan jämt. Jobbar jämt så blir det nogorlunda bra så kör ja sommaren ut... |
|
|
Avundsjukan är stark i det här landet och det blev tyvärr inte bättre sen Gränslösa europa öppnade upp. Dyra prylar försvinner illa kvickt. Det fina är att sanningen brukar komma fram förr eller senare. Vet hur det är att jobba jämt, inte bra för hälsan eller omdömmet att köpa in grejor till bilen. bilen är värd michelin och du en semester på 2 veckor:) Mvh Asken |
|
|
Först och främst, byt gummigubbe! Han vet definitivt inte vad han sysslar med! Vilken modern balanseringsmaskin som helst klarar av att balansera alu med dolda vikter! Fälgens bredd och offset samt diameter läggs in som parameter i alla maskiner, så det är inte alls någon speciell maskin din kund behöver ha för detta Har ett hjul till PV 200g obalans är något absolut fel, däck eller fälg alternativt monteringsfel Däremot behöver du inte alls köra på Michelin, men givetvis är däck av bra kvalitet att rekommendera, men det finns MYCKET annat än just Michelin |
|
| Har fattat nu att det måste va deras maskin som inte är bland dom nyaste. Min kund har en riktig däckfirma den andra nissen jobbar oxå med däck men har verkstad som går i första hand. Får se i veckan hur det slutar... Tack förf alla svar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.