AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.784

Köpa bil som är skuldsatt (kredit)

Jag är mycket intresserad av e34 som tyvärr är skuldsatt sedan tidigare. Vad jag förstod var skulden större, än vad bilen kostar mig. Alltså kan jag inte bara betala bilen och lösa hans lån.

Ägaren talade om att bilen var köpt på en firma som han lånat pengar av, men han själv stod på bilen som ägare. Hur går det ihop? Är det inte firman låntagaren köper av som kommer stå som ägare? Han sa även att den resterande skulden skulle "lösas" ut av firman och följa med till hans nästa bil köp.

Hur ska jag gå till väga med detta köp för att inte bli lurad eller få skulden efter mig?

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kontakta bilfirman är väl ett bra sätt.

///MVH Hasso
Länk
Låter trassligt. Red ut ordentligt med den som gett krediten om vem den är ställd till. Spontant skulle jag ha dragit mig ur direkt när man får förklaringar som motsäger varandra. Ska du fortsätta red ut så att du är 100% säker på förhållandena.

När man köper en bil på kredit så fyller säljaren i längst ner på ägarbytet under kolumnen övrigt att bilen är kreditspärrad t.o.m... och till vilket finansbolag/bilfirma/bolag. Den nuvarande ägaren kan inte registrera bilen på någon annan innan kreditspärren är hävd av tidigare säljare/ägare eller att sluttiden på skulden har löpt ut. Om nuvarande ägare håller sig till samma finansbolag eller dyligt, så kan skulden från tidigare fordon överföras till nytt finansfordon.

För att du skall känna dig säker så skall du ha skriftligt intyg från den aktuella bilfirman att bilen är skuldfri.

Lycka till och Glad Påsk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Köper man en bil på kredit står man själv som ägare på bilen. Bilen är köpt med ägarförbehåll = bilfirman/kreditgivaren äger bilen men köparen/kreditagaren har den så länge han betalar krediten.

Och mycket riktigt kan krediten flyttas till ett ev. "nyköp" av kreditagaren.

Det bästa är väl att prata med bilfirman?

Min bil
Länk
Tack för alla bra och snabba svar. Jag får höra av mig till bilfirman och prata med dom när de öppnar efter helgen.

Glad påsk på er också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.