|
|
|
|---|---|
|
Har kollat på en e34 som jag är väldigt intresserad av förutom att den är oprecis i styrningen. Styrningen glappar mer än normalt (minst 1 cm åt varje håll). Det var rätt nivå på stickan till servooljan. Jag kollade i beg-guiden och där står det bara att det är ett dyrt fel att åtgärda. Vad måste åtgärdas och vad kostar det? Jag vill ju inte köpa bilen och sen stå där med trasigt servo efter en tid. Jag kommer dessutom pendla en del så jag vill inte sitta och köra långkörning med oprecis och vandrande styrning heller. Det var synd för bilen är riktigt fin för övrigt och allt funkade så som AC, farthållare m.m. Mvh Johan | |
|
Hade samma fel på min. Glappade ovanligt mycket. Trodde det var styrsnäckan men det visade sig vara en dålig styrled... kostar ca 1200 spänn inkl material att byta på verkstad (mekonomen). Kan även vara styrsnäckan som glappar (ganska vanligt) men då går det oftast att spänna upp med justerskruv som tydligen sitter ovanpå styrsnäckan. Tycker fortfarande min har lite loj styrning men det verkar det vara på alla e34or... Jakob |
|
| Tack. Jag fick se besiktningspapper och där hade två styrleder fått nedslag och således blivit bytta. Det var för ca 2 år sen vill jag minnas. Kan dom blivit slitna igen på så kort tid? Bilen har rullat 2000 mil sen dess tror jag. | |
|
Nej så snabbt kan de inte slitas... Kanske mittre styrstaget med leder också behöver bytas, det gjorde jag på min. Eller så är det snäckan som ska spännas upp. Borde inte kunna va hur dyrt som helst tycker man. Vill dock inte lura dig till en dyr affär... Jakob |
|
| :) Jag skulle gärna veta vad det "kan" kosta om man har maximal otur t.ex nytt servo. Kanske är ventilerna som är kassa på den. Man köper nog ett från skroten hur som helst men ändå, jobbigt att byta. | |
|
Nu vill jag minnas att när jag provkörde bilen så spårade bilen ovanligt mycket på motorväg. Det var för visso ganska breda sommardäck på, men jag kan inte komma ihåg att någon av mina gamla bilar som haft 235or fram spårat så pass mycket. Bilen for fram och tillbaka i sidled nästan hela tiden. Den kändes verkligen inte tight i styrningen. Ingen som varit med om liknande? |
|
| Jag har precis samma fenomen på min - är också mycket intresserad av tips! | |
| Samma här,väldit känslig.Har beställt en styrsnäcka vid skroten,ska kosta 1500 pengar.Man blir galen av att den spårar,så de kan va värt de.Ang köp,så gör va ditt sinne säger dig.Tycker du om bilen så kanske du vill lägga ut lite pengar o få en underbar bil.Så har jag gjort och ångrar mej inte.Alla bilar blir fel på,de e roligare att laga en fin bil. Roffe | |
| Efter justering och åtdragning av muttern på styrsnäckan på min 520 -90:a blev det lite bättre men jag köpte ändå en begangnad på skroten, prutat och klart kosta den bara 500 spänn och den var inte helt omöjlig att byta. Det blev ännu bättre men riktigt bra blev det inte. Jag tror att det är ett mycket vanligt fel på BMW med betydliga mil på mätaren. Har man tur kanske man får tag i en snäcka ur en bil som inte gått så långt. En ny kostar MASSOR med pengar. Jag tror inte att det är nått annat än detta... Gustav | |
| .. fast min bil har bara gått 16000 mil, garanterade sådana eftersom det faktiskt är en svensksåld e34 med alla besiktningspapper intakta... nej jag tror inte det är snäckan, det finns inget som helst synligt eller kännbart glapp där. det måste handla om nåt annat! | |
|
Plocka bort skyddet under instrumentbrädan vid pedalerna och kontrollera bulten som sitter på rattstången. Dra åt den lagom hårt så att teleskopjusteringen av ratten fortfarande fungerar. Se nummer 1 på bild: Länk |
|
| Kanske kolla hjälpstyrarmen oxå. Har varit glapp där på båda 2 av 3 e34or jag haft. | |
|
hissa upp bilen å kika på alla rörliga delar så syns det var det glappar om det är mycket. jag skulle byta min styrsnäcka men ingen av de jag hittade på skrotarna var helt ok så jag renoverade min istället.....inte alls så svårt som man kunnat tro! men en helt ny bil blev det! |
|
| Jonaz dokumenterade du det med bilder? Vore ju ett bra mektips. | |
|
näe tyvärr så gjorde jag ju inte det. det var ett par år sen oxå så jag kommer inte ihåg exkat hur man gjorde... men alla nödvändiga delar fanns att få tag på i närmaste maskinaffär och inga specialverktyg behövdes. det var ett tiotal kulor inuti som med åren blev ovala och ledde till att det började glappa....svårt att förklara... |
|
| kan tilläggas att dessa kulor som var orsaken till glappandet kostade i runda slängar 20 kronor...:) | |
|
Detta med styrsnäckan är intressant för oss alla med e34... Har pulat lite med min men inte lyckats få den riktigt bra. Antingen blir styrningen lite trög eller så glappar det. Har hittat en liten justerskruv på snäckans frankant. Det är en färgplomb på den som jag petat loss. Skruvade in den lite grann ca 10grader, men märkte ingen skillnad. Är det någon här som har en aning om vad som händer egentligen när man skruvar på denna? |
|
|
det som gäller är i 1:a hand att dra åt muttern på styrstången, sedan justering av styrsnäckan. Med detta så försvann mitt glapp helt, men jag har även glapp i styrarmslagringen (tror det var så) ska tydligan vara en bustnig som kostar 150kr. Min bil spårar riktigt mycket, men pga lagringen så går det att glappa h-f hjul ca 1cm. Jag har inte kollat upp felet själv men enl. sbp så var det lagringen som var glapp och inte lederna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.