AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.087

Problem med min EDC...

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan.

EDCn i min bil är "not active" och det är ju inte så kul. Det började för 2 somrar sedan i ett ordentligt regnväder. Förra våren var jag hos BMW och de pluggade in datorn å vipps så funkade det igen. Nu efter vintervilan så är den "not active" igen.
Vill ju inte behöva nolla datorn för 500:- varje vår.
Det felmeddelande som datorn visade va nått i stil med: EDC accelerationssignal längs.
Nån som vet var den sensorn sitter?
Kan ju va skit i kontakterna eller nått. Vill ju kolla upp det innan jag åker till verkstan igen.
Sen lyser Airbag lampan med felmeddlenadet: Vänster fram bältessträckare för högt motstånd. Ska titta på alla kontakter under förarstolen också.

Tack på förhand,
/Ola
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Kolla på www.m5board.com, på e34 forumet(gör ett sök) har man gått igenom EDC många gånger med bilder och beskrivningar av sensorer......

annat vanligt fel med EDC:n är kabelstammen under baksätet. Den passerar från EDC modulet vid batteriet och genom karossen till undersidan av bilen. Där är det relativt vanligt att kabelstammen skavs sönder och då får man många märkliga fel på EDC:n (bilder av detta finns på M5board som sagt tidigare)

MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
OK, jag gjorde jobben för dig den här gången.....

Länk

Här är alla resultat med sökord EDC+sensor:

Länk

MVH
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej igen!
Här en om kabelstammen med bilder:

Länk

Och här sensor placering + bilder:

Länk

MVH:
Sakke
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Där var en del att läsa.
Tack så mycket.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Har nog orsakat problmet själv. Den sensor som orsakar felmeddelandet är den som sitter längst fram till vänster i bagaget i vars fäste jag jordat slutsteget. oops!
Ska nog ta mig en titt på hur det ser ut.
Ska nog även försöka hitta en ny jordpunkt. Jag som tyckte att den jag hade var så bra. Jag slapp ju borra och den vara nära slutsteget.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Märkte att sensorn inte är jordad i chassit så min slutstegsjordning borde inte vara orsaken.
Ska kolla upp kablarna till sensorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.