AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.415

Bilens Tv antenn i en eftermarknads pryl

Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Hej, som rubriken lyder så har jag vart lite på JAG efter en bra lösning för att koppla upp min bils ursprungliga antenn (m. diversity) till min eftermarknads dogitaltv box. Diskuterade detta på med en snubbe på bimmerboard och han verkade ha koll. Så nu förevigar jag detta på autopower genom att citera honom (på engelska). Here goes!

"The antenna used on the original analogue TV receiver is a wide-band, VHF-I, VHF-II and UHF amplified antenna system.

The two antenna leads come from two separate vehicle antennas, fitted to either the rear windscreen (saloons, coupes), rear windscreen + rod antenna (convertible) or side windows (touring wagen). Cannot remember where they are on the X3 or X5.

The cable is a 50-ohm (I think) coax cable fitted with SMB connectors.
May be 75-ohm, would have to look at coax type to know.

The TV tuner feeds 5V DC down the centre of the coax cable to power the antenna amplifiers.

SMB connectors are used extensively in the radio communications industry for 2-way radios, coax connections inside units, etc.
They come as 3 flavours: SMA 9screw thread), SMB 9push-on) and SMC (screw+push). You need SMB.

You don't state what country/town you live in but here in Auckland New Zealand, I can go to a RF components shop 2km from my house, and ask them to make a custom cable the has SMB on one end and any other RF connector on the other end.
You should be able to do the same in your country - you just need to find the component suppliers that can provide you with an SMB connector and cable custom made to your requirements.

Note carefully:
The original antennas have antenna amps powered by the receiver. Does your new digital receiver provide power on the antenna connector?
If not, you will need to make (or have made) a T-branch to that the antennas are connected to both the original analogue receiver and the new digital receiver

The SMB connectors can only be fitted with the proper crimp tools. You cannot buy just a plug and solder it to some coax. You need to get the lead made by a proper cable manufacturer witht the proper crimp tools.

What you are trying to do is achieveable, and easy, once you can find the right local supplier!"

-Sedan så fann han dessa som kan fixa custom kablage för den som vill betala och som vill skräddarsy.

Fischer Connectors AB
Sweden
Kungsporten 4e
SE-42750 Billdal
Tel: +46 31 910 420
Fax: +46 31 912 380
Internet: www.fischerconnectors.se
Email: mail@fischerconnectors.se

RADIALL AB
Sjöängsvägen 2
SE- 192 72 SOLLENTUNA
Tel. 46. 8.444.34.10
Fax. 46. 8.754.49.16

Visa användare
192
Marios
Fortsättning:

Han säger även:

I recommend:

1. Buy the SMB M-M-F connector from the amercian company - see my email i sent you. buy 10 or 20 so you have some for your friends ;-)

2. Buy a SMB Female connector with enough coax cable fitted (50 ohm or 75ohm, doesn't matter too much). Again, buy 10 or 20 for your friends.

3. Fit the TV antenna connector to the end of the coax cable

4. Plug in

Note that DVB-T non-diversity receivers only go to about 30kmph.
You need a diversity receiver to get good reception to around 200 kmph
Visa användare
192
Marios
Glömde inkludera adressen till "the american company"

Länk

Lycka till nu! Hoppas detta hjälper er som vill våga sig på o. koppla upp bilens egna tv antenn med en eftermarknads digitaltv mottagare! Viel SpaS som vi säger i Frankrike (ironi!!!)
Är du hundra på att bilens TV-antenn är dubblerad på alla band för diversity, dvs två separata för UHF. två separata för band VHF I-III osv? På FM-delen för stereon förekommer det diversity i bilarna men mera tveksamt för TV-delen.
För att skaffa eller tillverka kablage/adaptar med SMB-kontakter osv behöver man inte gå till kontakttillverkarna, de säljer inte gärna styckevis heller och i synnerhet knappast till privatpersoner. Däremot handlar man enkelt hos t.ex Elfa, Farnell, Bejoken m.fl distributörer, de har alla www-adresser. Kontakterna kräver speciella pressverktyg vid monteringen, enklast är nog att söka upp närmaste komradiohandlare/installatör, de har dessa verktyg.
Nästan allt kablage som passar SMB-kontakter har 50 Ohms impedans medan TV och antenn oftast jobbar med 75 Ohm men som din kompis down-under berättar så spelar det mindre roll i mottagarsystem.

FP
Visa användare
192
Marios
Tack för tipset! Tänkte fråga om du vet vad Tv antennerna har för kontakter? Alltså om det är SMB female el. male? Ska de tilltänkta kontakterna vara SMB hanar eller honor? Sedan så tänkte jag grena de två antenn-kablarna och göra en koax av de båda som jag sedan kopplar till min digibox. Finns dessa o. få tag i tror du? Tack för hjälpen, väntar ivrigt på o. få igång boxen i 200 knyck! Skoja...
Tyvärr har jag inget snabbt svar, jag har inte själv nåt TV-system i bilen.
Om du fixar en bild på kontakten du har i bilen idag så är det lätt att gå vidare sen. Vanligast är nog stiftpropp med hylsa som mittkontakt på kablarna, du kan kolla på t.ex Elfa.se art.nr 46-192-27 osv. Isf skall du ha hylspropp på ditt adapterkablage, ex. vis 46-194-25 och sen rätt plugg för digitalboxen i andra änden osv..
Frågan är ju om de dubbla kontakterna som tydligen finns idag i bilen innebär diversity eller bara en kabel från VHF-delen och en från UHF-delen i bilens antennsystem. Jag har en känsla av det senare och isf är det ju endast UHF som gäller för digitalboxen.
Sen är det ju frågan om spänningsmatning av antennförstärkaren, om den sker via koaxkabeln eller separat. Jag tippar på separat matning från bilens elsystem, som på antennen till radion, och isf får se till att inte boxen skickar ut spänning i kontakten. Det brukar gå att stänga av i nån meny osv.

FP
Visa användare
192
Marios
Killen från Bimmerboard säger att antennerna får sin matning från videomodulen och att jag därför måste ha en T-adapter som jag kopplar samman med både vídeomodulen samtidigt som jag snor signalen ifrån den till min digibox. Dvs ena änden sätts samman med ena antennen (på videomodulen) och andra med videomodulen och den tredje länkas till digiboxen och på så sätt så förlorar jag inte antennförstärkaren. Det enda jobbiga i det hela är att skaka fram hårdvaran! Är inte så lätt som jag trodde...
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Det stämmer att antennförstärkarna får sin spänningsmatning från videomodulen. På min 95.a går det ut +12VDC på båda antenn kontakterna.
Den digitalbox jag använder har ingen "aktiv antenn" utgång så Jag fick fixa till ett eget filter så att spänning & signaler kommer till rätt plats.
/Stefan
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Otto:
Väcker liv i tråden igen eftersom jag inte kan finna dessa 12V i min videomodul.
Är du säker på att det är utgångarna som matar förstärkarna?

Har en avancerad diversity tuner där man i menyn kan välja 0,5 eller 12 V men har inte vågat mata originalförstärkarna med risk för bränd tuner.
Kanske man kan våga ett test?

Videomodulen är en MK2, har satt den i analogt TV-läge och mätt med en
Fluke multimeter men ingen spänning alls i antenningångarna.

Ingen bild får jag heller med bilens antenner. Funkar helt ok med en annan lös aktiv antenn med 5V matning.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Det finns ett par trådar som tar upp detta med att försöka kombinera originalantenner med eftermarknadsmottagare. Rätt mycket kan strula om det vill sig, det skall vara rätt kontakttyp, rätt matningsspänning ut till antennens förstärkare osv. Man kan inte gärna ha både bilens gamla videomodul samtidigt som en ny eftermarknadsmottagare kopplas på osv.

FP
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej Joblock.

Min tuner är den äldsta MK1, Jag har +12V på centrumledaren i båda antennuttagen. Jag fixade till en egen koppling så att förstärkarna får +12 och TV funktionen fungerar utmärkt. Jag är ju inte helt 100 på att förstärkarna inte har någon annan matning, då Jag inte rivit bort klädseln på C-stolpen, jag har inte heller testat att ta bort 12V till dem & kolla om Jag fortfarande har bild.

/Stefan
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Har kollat runt på nätet och hittat diverse anvisningar och foton på originalförstärkarna. De har endast koaxutgång och anslutning till värmetrådarna. Vet inte varför jag inte får 12V från den analoga modulen men det gör det samma då det är digital som gäller. Smoktest med 12V påkopplat blir nästa steg.

Tack för tipsen.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.