|
|
|
|---|---|
|
Har sökt på forumet men inte funnit svar: E39 M5 och vissa 3-seriebilar verkar ibland råka ut för problem med VANOS. Det gör att vissa är misstänksamma även mot VANOS i E38 740 (M62-TU), men finns det verkligen någon som råkat ut för VANOS-problem med den här motorn? | |
|
Jag kollade upp detta innan jag köpte min bil (som har just en M62TU) men vad jag vet är VANOS i princip skottsäkert, precis som allt annat i motorn så länge den får vad service den ska ha. Wilhelm Svenselius |
|
| Kan inte minnas att jag läst eller hört talas om någon med VANOS-problem på den motorn. | |
|
Mig veterligt finns det inga sådana tecken jag sett på forumet under åren. Vad jag däremot noterat, generellt på de flesta BMW-motorer, speciellt på bilar körda mycket kortsträckor eller strart-stopp i stadstrafik är att det samlas smuts och föroreningar även om man följer de ordinarie serviceintervallerna och använder beprövade oljor. Detta gör att jag lagt till en omgång Bilstein Engine Flush vid köp av en begagnad bil precis efter köp eller vart 12-15k mil körda av en nyinköpt bil som förebyggande underhåll. Efter en sådan behandling är min erfarenhet att motorn blir av med en hel del inre friktion, nog främst föroreningar som fastnar i de hydraliska ventillyftarna som i princip alla moderna BMW-motorer har idag. Sedan blir det lättare att höra eventuella andra missljud såsom kamkedjesträckare, spännrullar eller övrigt. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.