|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en BMW e32 735ial 1988 med defekt ac. HAr nu fått erbjudande att köpa hela paketet fungerande från en likadan bil. beskrivning lyder: "AC-behållare, AC-kompressor & Ac-kylare. En av rören är dock avklippta då jag var tvungen att göra det för att få bort den. Men den rörbiten som är avklippt är väldigt kort och enkel att byta då det finns en koppling man kan lossa för att få dit en ny utan problem. Inga som helst fel på den i övrigt!" 1) Mina 3 frågor är nu vad är ett rimligt bud från min sida på detta? 2) Hur svårt/lång tid tar detta att byta ut? Tänker på ev arbetskostnad hos verkstad. 3) Är gasen kvar i en ac som man monterar ur eller måste den fyllas på igen? MVH Tony | |
|
Hej! Jag fick prisuppgift på byta av enbart kondesor (ac-kyl) och återfyllning av gas, det skulle gå på 8000 SEK, arbete och delar inräknat. Jag är rädd att det kan dra iväg rejält i pris om du ska lämna in bilen för byte av hela systemet. MVH Niklas |
|
|
även om jag har alla delar tror du? alltså det tar många timmar? MVH Tony |
|
|
Gasen är väck i det systemet, han har ju dessutom klippt röret.Kontrollera att systemet är avsett för R134a och inte R12 gas. Alla BMW efter 1992 (?) har R134a, tidigare R12.R12 är idag olaglig och får ejanvändas. Det kan vara en bra affär att köpa för delarna, skulle nog först felsöka den som sitter i bilen och använda grejorna till reservdelar istället för komplett byte. Skulle ge max 1000-1500 för grejorna eftersom grejorna är urplockade och ingen VET om det fungerar. Dessutom tror jag marknade för sådana saker är relativt begränsad. Ett tomt system är inga större svårigheter att byta själv annars, ganska mycket tid och skruvande, men inga särskilt komplicerade moment. /Kristian |
|
|
till royalcruiser: tack för det svaret. ger ett bud på grejorna och använder de som reservdelar och ser om jag kan få i ordning på min ac. tack igen. MVH Tony |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.