AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.782

Startvägran - fel på EWS och DME...

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det började med en muntlig anmärkning på vår BMW 320iA E46 1999 hos bilprovningen våren 2006 om rostiga bromsrör.

Bromsrören, från skivbromsar fram till den bakre skarven byttes av Autopartner i Linköping den 5 oktober 2006.

I början av året började bromsslitagevarnaren lysa. Eftersom jag hade uppfattningen sedan gammalt att det kunde ske under saltiga förhållanden, och bilen var nyservad, hade väl gått några hundra mil på sin höjd, lät jag saken bero. Under tiden började ljudkvaliten i radion bli dålig på grund av lätt sprakande i högtalarna. ”Poletten föll ner” Jag körde upp bilen på en smörjbrygga och fann att ledningen till bromsslitage-varnaren var uppsliten genom att den legat emot fälgen. Spraket som hördes kom alltså av detta, och felindikeringen likaså.

Jag åkte till Carlssons Bil i Örebro och köpte en ny givare och monterade denna någon gång under februari. Indikeringen blev kvar...

Nästa gång jag passerade Autopartner I Linköping, med vår andra BMW, den 8 mars, frågade jag varför slitagevarnaren lyste trots att jag hade bytt den med baktanken att jag tänkte be dem kontrollera mitt byte. Jag fick då svaret av Thomas där att det bara var att låta tändningen vara tillslagen under ca 20 minuter utan att starta motorn så skulle indikeringen reset-as.

Men det hade redan skett..., via radiolyssning eller nåt. Den 21 mars vägrade bilen starta plötsligt efter ett kortare affärsbesök, dvs den var nyligen körd och startad. Inte ens ett reläklick men inswtrumentets alla lampor lyste som vanligt. Efter ett par timmar (biobesök) startade den igen utan vidare åtgärder efter ett antal misslyckade startförsök. Min fru kunde inte starta bilen – men när jag satte mig bakom ratten gick det plötsligt att starta igen. Det var bara att åka hem igen. Eftersom vi inte såg något allvarligt med startvägran, batteri eller nåt, fortsatte vi att använda den: Vi åkte till Stockholm, 4 starter under samma körperiod, där den stod uteparkerad i ett och ett halvt dygn, vi åkte därifrån direkt till Örebro och därefter hem igen ( 3 starter). Därefter skulle min fru ett ärende, såg att bilen behövde tankas och därefter bar det iväg till Göntorp (Finspångs kommun)( 2 starter och ett helt misslyckat försök). Där totalvägrade bilen att starta, trots den magiska inverkan min närvaro visat sig få förra gången – bärgning till BMW-verkstad...

Nu har verkstan eliminerat alla felkällor utom EWS och DME,dvs först tog det en vecka att få hem EWS och nu jobbar dom med att eliminera allt som rör allt kring EWS och DME genom att skaffa begagnade grejor från skroten... Deras nuvarande felindikering är ju DME men det finns en misstanke att det kan vara kommunikationen mellan EWS och DME eller någon annan yttre faktor.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Den begagnade EWS och DME fungerade, vilket ju var bra. Då har man kanske inte några musbon i bilen... i morgon byter dom förhoppningsvis till en färsk DME och sen går det förhoppningsvis att åka vidare men med tom plånbok. Fortsättning följer om något nytt intressant uppstår...
Si
97
Simz
BMW 330Ci -01
Lämnade du in den i Örebro?
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Nej, det var närmre till Norrköping... Hurså?
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja historien slutade egentligen med nya EWS och DME. Verkstan sa att dom lagt ner så mycket felsökningstid på bilen att det skulle kosta mer än bilens värde för att sen ge mig en räkning på 12000 SEK. Eftersom jag själv räknat med så där 15 - 18000 kr var jag tämligen nöjd med detta - men tror nog fortfarande att EWS-en förstördes av felet i slitagevarnaren. det är säkert väldigt viktigt att se till att ledningen från denna dras rätt för att den inte ska komma i kontakt med den roterande fälgeneller bromsskivan. Den ska alltså alltid gå genom hållarstroppen till hatten för avluftningsnippeln!
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Tycker det låter ytterst orimligt att slitagevarnaren skulle kunna förstöra EWS/DME. vad som kan hända om den går av/ligger emot något är ju att den "kortsluts" och vad jag förstår så är det vad som händer när bromsbeläggen är nedslitna och varningslampan tänds.
rätta mig om jag har fel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tändningen på med öppen dörr i 30 sekunder och sedan av och därefter starta bilen= reset bromsvarning enligt boken.
Bromsbeläggvarningskretsen går enbart i en slinga genom lampan i instrumentets styrenhet och att det skulle påverka EWS-DME förefaller otroligt.
Det som kan vara gemensamt är Säkring 34 som matar Tändstartkontakten uttag 9 dvs bottenkontakten i tändlåset samt att 34 även matar via uttag 68 till uttag 5 på instrumnetet och även via 68 uttag 5 på styrenhet för elektroniks reglerad bränslepump om man har DME MS45.
Men då bör krävas det också att det genereras nått otyg om kablen slits sönder och ligger emot där den inte ska.
Mycket långsökt ändå att det skulle slå ut EWSen tor mera på att den skulle påverka bränslepumpselektroniken i såfall möjligen.
Men man ska väl aldrig säga aldrig men väldigt knepigt att få ihop det schemamässigt med förbindelse mellan EWS och bromsbeläggsindikeringen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man ska väl notera att en bortkörd yttertempgivare på en 540-98 där kablarna kortslöts eller gick emot jord då och då. slog ut två stycken nya generatorer och enda förbindningen var via instrumentet.
Det felet fixade inte BMW (heller) för övrigt utan böt generator på löpande band. Ägaren själv kom på lösningen, och det fick jag inte heller ihop schemamässigt annat än instumentet som gemensam nämnare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det har gått en tid så det är väl svårt att klaga på detta. Men det är ju fantastiskt att man inte har någon avsäkring värd namnet på en ledning som går ut i slask och mekanisk påfrestning. Ja snudd på brottsligt faktiskt eller i alla fall oerhört naivt.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag ska byta yttertempgivare omgående. Jag får feldiagnos då och då från den, vilket min BMW-verkstad bara nämnde i förbigående... Var får jag tag i vettiga elscheman för e39 och e46?
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Jag hade nog börjat med att kolla anslutningarna till givaren, spraya på 5-56 eller dylikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.