AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.208

min m3a känns trött.. går inte som den ska?

To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
Tjena! Tycker min m3a känns seg och trött. Hade ikväll ett litet spontanrace mot en passat 1,8t vet ej vad killen hade under huven men han hängde på riktigt bra upp till ca 180 sen släppte pga av korsning. Har aldrig kört någon annan m3a men dem borde väl gå bättre än såhär? fan 321 häst borde göra bättre ifrån sig. bilen är original och mycket välskött och nyservad. Går mjukt och fint och utan missljud. Vanos fungerar bra. Finns det någon som bor i Alingsås/Göteborgsområdet som äger en m3 och vill prova min eller vice versa bara så jag har något att jämföra med? känns jobbigt att jag knappt hänger av en 328 vilket inträffade igår. Killen hängde på riktigt bra. Tack på förhand
behrozosogh
Tja!

din bil går inte som den ska,,absolut inte.

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
nej det verkar tyvärr så. givetvis drar den riktigt bra och ökar i hastighet rätt rejält, speciellt om man har kört lungt en stund och sen drar på. tycker bara att en m3 borde gå riktigt bra med 321häst. Drar rätt jämt med jobbarkompisens s60t5. skumt, skulle tro att det har med bränslet att göra eller någon givare.. komptest är gjort och siffrorna va nästan exakt vad som skall vara. kan det vara typ spjällägeskontakt eller att jag kanske borde rengöra lmm? hade loss den och det sitter typ som ett chip i lmm istället för tråd som jag hde i volvon.. vågar man rengöra med t-röd?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Nåt fel måste det vara..När jag hade min gamla M3-coupe-98 så körde jag ett race mot en polares s60 t5 el s80 t5 (kommer ej ihåg)som skulle ha 315 hk...Vi började dra från 50 och uppåt..vid 180 släppte jag gasen,för att han var redan för långt bak så de va ingen idé att fortsätta...Jag drog ifrån redan från 50 och ökade hela tiden...Så nåt skumt måste de vara med din 3.2..
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

S80 T6 ska de nog vara:)
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
siiter det verkligen en M3 motor under huven ? =))
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Alla gånger är det nåt vajsing med vanosen:( Åk in till BMW o be att dem går igenom vanosen! Den behöver inte låta illa bara för att den är sönder! :)
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
Tack för era svar. testade att koppla ur vanosen, tog bort kontakterna till magnetventilerna och då gick den som en sophög på låga varv men ändå rätt bra på höga varv. så jag tror vanosen fungerar bra. ska köpa nytt bränslefilter på tisdag och byta det så får vi se sen.. Jävla jobbigt det här, ibland går den som helvete och ibland så är den såhär slö. för vanosen har väl ingen betydelse vid höga varv? tror den bara hjälper till vid låga varv....?
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
Och jodå det sitter verkligen en M motor i den:))..haha
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Klocka bilen med mobiltelefonen mellan exempelvis 100-200 km/h. Det borde gå på ca 12-13 sek mätarfart. Går den betydligt långsammare så är det ju något som inte stämmer.

Testa och klocka olika intervaller och lägg upp här så kan vi verifiera.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Precis som LexCom säger är det bästa att för det första konstatera att det är bilen det är fel på, genom att t.ex. mäta olika hastighets- eller varvalsintervaller (helst utan växling eftersom den beror på föraren). T.ex. kan du mäta hur lång tid det tar att varva från 3000 till varvstopp på trean eller fyran eller andra längre intervaller. 0-100 t.ex. beror alldeles för mycket på föraren och hur mycket man vågar plåga sin bil.

Lägg sedan upp resultaten här så går de säkert att analysera och jämföra.

Kan tala för mig själv då jag inte kör ifrån andra snabba bilar hur som helst eftersom jag tar det ganska lungt med motor och drivlina till skillnad från vissa andra. När jag däremot jämför tider, t.ex. 100-150 på trean eller liknande, presterar bilen helt normalt.

(OBS att jag inte uppmanar dig att göra sådana tester någon annan stans än på vägsträckor utan hastighetsbegränsning)
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
okej ska ut och prova lite. Brukar inte plåga bilen men nu ska den få visa vad den går för. ska testa olika intervaller. Från 100-200 ska man köra på nån spec växel eller ska jag börja på trean och sen dra genom växlarna till 200km/h?
Tack återigen för era svar!!!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Starta på 3:an om du ska testa 100-200 km/h och kör max genom växlarna. Var nog med att ange om kör flygande start eller från konstant hastighet, det kan skilja någon sekund.

Testa lite olika intervaller för säkerhets skull.
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
hej igen. testade igår att köra i 100 på trean och ge järnet och la i fyran nånstans vid 170 och tiden blev 13,3 sekunder vid 200. När jag startade på fyran från 100km/h blev tiden 13,8 sek. Rätt okej va? 100 till 150 på trean blev tiden 5,6 ena gången och 5,3 andra gången. 0-100 gick på 5,9 enligt mobilen och lite hjulspinn på ettan. Så bilen går nog rätt okej ändå bara jag som vant mig kanske.? när jag gjorde 100-200 testerna så låg jag i 100 ett par sekunder innan så det är inga flygande starter. Tobbe
jimmy/bmw
Jäklar vicken bra tid du fick 100-200 på fyran 0_o
Och japp den bil går nog som den ska
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
jo det är rätt okej. Klockat med mobil så det är ju inte 100 procent exakt men ändå i närheten. hade ur och gjorde rent magnetventilerna och den känns rappare nu.
So
16
Softail
BMW Coupe E92 Lci -12
Ehh! Magnetventilerna till spridarna eller till vadå??

To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
nej till vanosen såklart:) sen om det är inbillnig att den går bättre vet ja inte men det känns så.
Visa användare
193
m5_olli
M5 3,6 Macaoblau-92.

325D 2009
hade nästintill samma problem med min m5a och då var det gasspjällsgivaren som var kass

BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
m5_olli- okej. tack för tipset. har provat att dra ut kontakten för givaren men då går bilen inte alls bra. men jag tror den går som den ska nu. Nytt bränslefilter är monterat nu med och massor av grejer rengjorda så nu tycker jag den drar riktigt bra faktiskt:)
Visa användare
193
m5_olli
M5 3,6 Macaoblau-92.

325D 2009
tobbitutt, inga problem bara kul att hjälpa till lite, Men på min så gick den bättre när man koppla ur den och körde oh självklart ännu bättre med en helt ny fungerande, så din funka nog som den ska nu när du fixat lite

BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.