AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.624

e46 pdc bak

Sida 1 av 2
Hej
Tänkte eftermontera pdc bak på min e46:a.
Hade loss kofångaren bak och såg att där fanns hål för kablar.
frågan nu. vad behövs. räcker det med att köpa själva listen med sencorerna? annars finns där billigare varianter men då får man själv borra vilket känns sisådär.. uppskattar snabbt svar

/Mvh Daniel
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
köp listen snyggast så...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
fr
11
freolss
325Ci Coupè Clubsport -05
Du får også PDC i Nummerskylthållaren, Både foran og bak. Billigere og enklere :)
jasså? var finns det o köpa? och vadkostar det?

fr
11
freolss
325Ci Coupè Clubsport -05
Det er en original BMW del, og fås dermed hos alle BMW forhandlere. Jeg arbeider på KOED i Danmark, og mener den koster ca 1600DKK + mva hos oss. Uten at jeg husker helt presis.

Nordens billigste BMW-deler:

www.koed.dk
HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Tjena,

Jag har eftermonterat PDC på min E46 touring. No Probz. Gö följande:

-Köp original "PDC listen" på BMW ~250kr
-På www.parkeringssensor.se finns ett kit "pssaudioplus" installera detta på ”PDC listen”. Koppla sedan detta till backlampan (det ger EJ impedansfel). DVS kabeln som går till backlampan på passagerarsidan i bagaget.
- Kablaget drog jag genom ventilationshålen bakom kofångaren på passagerarsidan

- Detta tog min knappt en timma, men å andra sidan så använde jag krympslang till alla sensorer + att jag limmade fast kablaget på baksidan av listen.

MAO en PDC för ~ 800kr

Har några bilder att skicka upp om du vill… moterade för snart ett år sedan. Klart värt "allt" jobb.

god löck

/HO
låter intressant. du får jätte gärna skicka över bilderna,
väntar på att bmw öppnar nu efter helgdagarna så att man kan ge sig på det :)

/Mvh Daniel
Sådär ja. Idag var jag o hämtade ut listen på bmw,
köpte ett pdc system på biltema vilket passade riktigt bra i dedär hålen med lite varmpistolslim. har änsålänge bara satt dit listen med sensorerna och det ser riktigt bra ut änsålänge- imorgon får jag fortsätta med att koppla in resten av systemet. är det någon mer som provat deras pdc system? tips om var man kan placera signaleringsapparaten i coupen?

/Mvh Daniel
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Mottroz:
Var det svårt att demontera/montera listen?

HO:
Vid montering i "PDC-listen" kommer sensorerna sitta lägre än de 45 cm som rekomenderas på Länk. Har du haft problem med det HO. Eller sitter de högre på din touring än vad de gör på min coupé?
Är väldigt intresserad av bilderna.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
ENS: Det är bara att dra loss listen utåt
ENS: nej det var inte problem alls att montera systemet. rekomendationerna är 40cm från marken till detta system jag köpte. men jag tycker det fungerar klockrent ändå. själva listen har redan en lutning som kanske gör att det inte spelar någon roll. jag vet inte. men nöjd är jag :)
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Tack för svaren!

Mottroz:
Det är nog som du säger att listens lutning kompenserar för att de sitter lågt.
Antar att det är denna du köpte. Länk Hittade du någon bra plats för display/ljudenheten?

Läste lite i manualen och det verkar som att den bara har tre olika larmnivåer, långsamt pip, snabbt pip och fast ton. Ni som har installerat andra modeller, är det samma på dem eller har de fler nivåer?
jag la den lilla ljudenheten precis vid själva färddatordisplayen. gick att dölja sladden riktigt bra. var lite orolig i början.
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Jaha, drog du den hela vägen fram dit. Det var seriöst. Jag tänkte gömma den någonstans vid hatthyllan, är enbart intresserad av ljudet och inte den blinkande dioden.
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Nu har jag beställt listen på BMW och ett PDC-kit på Länk. Hoppas att jag hinner få grejerna till helgen, är riktigt sugen på att testa det.

Att döma av hur många trådar på forumet som tar upp eftermontering av PDC är intresset ganska stort. Tänkte därför ta lite bilder på arbetet och sätta ihop ett mektips. Surfade runt på bytbil.com och tittade på bilder på de E-46:or som finns till salu och det verkar som att PDC-listen finns till alla E-46 som inte har M-sport-paket samt ej till sedaner efter facelift. Kan det stämma? Någon som har bättre koll än mig?
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
kolla på www.realoem.com mycket användbar sida.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Länk
HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Tjena, jo jag vet! Jag är inte snabbast att följa upp min inlägg ;-)

Iaf, för de intresserade så har jag lagt upp lite bilder i min super coola blogg. (har inte en susning hur jag annars kan lägga upp dem)

/HO
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Ztefan:
Du har rätt, helt klart en användbar sida. Han som jag snackade med på BMW när jag beställde listen hade ingen aning om att realoem fanns. Jag fick visa honom.

HO:
Tack för bilderna.
Såg att du satte högtalaren bakom panelen. Hörs den bra ändå?

Tyvärr har de slutat med varianten med högtalare så jag fick hålla tillgodo med den med summer istället.
HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
ENS:
Jorå, högtalaren hörs klart o tydligt. Visserligen hörs den sämre med mkt packning och hög volym ;) Tänk bara på att jag har en touring!
He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
Hej!

Tackar för mkt bra tips!!!

Jag har en 01:a med M-sport 1 paketet.. Hur sitter PDC´n då?

Henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.