|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Har nu slitit ut mina BMW-originalbelägg fram på V12:an. Textar?? - Tar-OX?? - Green-stuf?? (olika färger). Vilka skall jag välja?? Har 4-kolv original. Jag vill ha bra värmetålighet. Finns andra bra belägg som tål värme och "fejdar sent"? MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Har för mig att Asken har koll på det i och med hans 850 dök upp,skall finnas en länk om det. Finns så klart Alpina men har ingen aning om vad de kostar,borde gå att få reda på genom Ando på Alpina klubben. Mvh Dic. |
|
|
Kom just på att Carsten som har en B12 kanske kan komma med nåt tips,han finns som bekant på det här forumet oxå med inlägg på din tråd om Alpina "Dräparen". Mvh Dic. |
|
|
Pagid blå funkar bra på 325:an vi rejsar med, vet inte säkert om dom finns till 4-kolvsok, men kolla på forza.se. Vi kör standard-ok med pagid belägg och tar-ox skivor, fungerar klockrent även i slutet på rakan i anderstorp! (original kylkanaler med små flärpar som styr in lite mer luft) Problemet man ofta får med belägg som tål värme är att dom kan gnissla när dom är kalla, och att dom tar dåligt vid låg temperatur. Pagid gula funkar bättre på bana, men för ett jävla oväsen! Jag har dock inte testat andra fabrikat. |
|
|
Jag har kört Mintex på alla mina 750 och har aldrig haft något att klaga på. Dessa verkar tåla dem påfrestningar bara en 750 kan utsätta dem för:) MVH Robban B |
|
| Road House som autoexperten säljer sägs vara bra men har ingen egen erfarenhet. | |
| Jag har haft Green Stuff runt om, och dom funkade fint. Av någon anledning tog dom slut först bak, så nu köpte jag Red Stuff dit. Svårt att säga om det är någon större skillnad, men kanske nyper dom lite bättre. Ska köpa Red Stuff fram nu snart också, då blir det nog lättare att säga hur dom beläggen är. Nu kommer någon säkert säga att Red Stuff inte tar alls när dom är kalla, men det gör dom tydligen riktigt bra nu för tiden! | |
Paap Reeder |
Johan! Det lutar nog åt green stuff fram för mig. Vill inte ha för mycket "uppvärmningssträcka" ... särskilt i stadstrafik och du verkar ju vara nöjd med dom. MVH /// Paap R |
|
Som sagt, uppvärmningssträckan ska tydligen, nu för tiden, inte alls vara längre på Red Stuff kontra Green. Men har som sagt inte riktigt kunnat prova själv eftersom att jag bara har dom röda bak än så länge. Enligt vad jag hört från han som säljer beläggen åt mig (bekant på mekonomen) är det bara fördelar med Red Stuff... Sant eller ej kan ni få rapport om senare! Men tydligen utvecklas dom kontinuerligt och har inte alls samma egenskaper i dag som för kanske 5 år sen. Låter väl rimligt.. |
|
|
Jag har green stuff på min , helt ok . Mvh Mattias. |
|
|
Vart köper ni dessa belägg? Hittar nada någonstans. Funtade förut på 750 E32 90> 4kolvsoken på min E34 men gav upp pga hittade inga belägg :( Nu ser jag ett ljus i tunneln igen :) "En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan" |
|
netz |
Google är bra kolla Länk |
|
netz> ja det är lätt att leta när man har en tillverkare än att söka i mörker + här finns jue lite åsikter mm. "En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan" |
|
netz |
Ok de va bara ett tips :-) Mvh Netz |
|
Robber ! Kolla på Mekonomen . Mvh Mattias. |
|
|
Japp, mekonomen har en hel del, även om dom inte har i katalog/webb så kan dom ta hem från sina leverantörer. Även annat än green/red-stuff tror jag. Köpte Tar-ox slitzade skivor där bl.a. |
|
|
EBC gör numera ganska stor affär av att Green Stuff endast skall monteras på lättare bilar eller de med lägre effekter på under 200hk. E32/E38 med V12 eller V8 platsar kanske inte riktigt på endera punkten och för dessa skall det vara Red Stuff. See Länk för mer info. Mvh Björn Bilblogg: Länk |
|
|
Han Asken har ett par ypperliga bra lagg liggandes hemmavid som Herr Reeder skall fa tillskanks da han kommer aka annan bil vid hemkomsten. Vanligen Asken |
|
|
Jag tycker att det låter lite som att du inte var helt nöjd med original beläggen, eller så är det jag som tolkar det hela fel. Men om du inte var helt nöjd med Textar, så kommer du bara bli besviken på mintex och RoadHouse. Det är betydligt mjukare belägg än de textar som satt på från fabrik. Green stuff är aningen hårdare än Textar och borde passa en 2 tons E32 alldeles utmärkt och inte tappa orken så lätt under lite hårdare belastning. Ska du däremot satsa på ännu hårdare belägg från samma serie, t.ex. (Red/yellow/blue stuff) bör du satsa på andra skivor. Möjligen kan man köra Red Stuff på original skivor, men jag gissar på att de skivorna kommer att slitas hårt. Kort och gott kan man sammanfatta det hela så här: Green, tål upp till 300 C, kräver ingen uppvärmning. Red, tål upp till 500 C, kräver ingen större uppvärmning. Yellow, tål upp till 700 C, kräver uppvärmning till minst 100 C. Blue, tål upp till 800 C, kräver uppvärmning till minst 100 C. Tar-Ox kan jag tyvärr inte uttala mig om. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jag kollar lite i en rekommendationstabell jag googlade upp och så här ser det ut: EBC Greenstuff Pads Front - 750 5.0 (E32) 91>94 (ATE) EBC Redstuff Pads Front - 750 5.0 (E32) 87>91 EBC Redstuff Pads Front - B11 (E32) 3.4 87>93 EBC Yellowstuff Pads Front - B11 (E32) 3.4 87>93 EBC Yellowstuff Pads Front - B12 (E32) 5.0 88>94 Av samma rek. tabell att dömma, så rek de olika Tarox beläggen endast till de 6 & 8 cylindriga modellerna av E32. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jag kan säga att slizade skivor gör en grym skillnad vid hård körning eller flera långa inbromsningar efter varandra från hög fart. Det blir nästan bara bättre bett ju mer bromsarna fått jobba. Det blir aldrig den här enormt olustiga "hjälp vart tog all bromseffekt vägen"-känslan.. Har inte nött slut på mina första green-stuff belägg ännu, men jag kan tänka mig att det blir ännu bättre när man får på Red. Bak har jag redan bytt till Red-stuff, för av någon anledning tog mina Green slut bak först, medans det finns massor kvar fram. Svårt att säga hur dom fungerar dock... men det känns bra. En nackdel med slizade skivor är att det blir ett visst bromsljud i vissa lägen, typ att man hör slizarna. --- Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.