AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
746

Förbrukning av motorolja på 525tds?

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Har en -98 som gått 17.000 mil och den verkar förbruka motorolja! Är det normalt för en så ny bil? Har inte gjort det tidigare men helt plötsligt varnar datorn om att "Check engine oil lev"... känns inte helt förtroendeingivande må jag säga.

Dessutom är oljan kolsvart - skall den verkligen vara det efter 2-300 mil efter byte?

KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Kolsvart blir den så fort du har hällt i den i princip.. Dieselbilarnas förbannelse :).. Alltid kolsvart om händerna när man har bytt olja :(
Inga läckage? Drar den olja enligt stickan också? Kan ju vara givaren också..
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Har kollat stickan och nivån är vid nedersta strecket. Tror den har minskat därför att jag tycks minnas att det var någonstans inom övre halvan av området mellan strecken efter jag bytte senast.

Kan inte se några läckage heller...

Har börjat köra på Mobil 1 olja när jag köpte bilen (vid 15.500 mil ungefär), vet inte vilken olja som användes före jag tog över bilen.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Försök att ta reda på vilken olja som var i bilen innan.Jag tycker det är en viktig information om man köper en bil med lite mera mil på.Det finns speciell olja för dieslar om man vill ha sådan Hydro bla. har en sådan vet jag.Vilka speciella egeskaper en sådan olja har vet jag ej men det vet säkert nån annan.
Mobil är ju en bra olja men den är ju rätt så tunn viskositet på, men det kanske ger sig när du bytt ngr ggr. Men bilen är ju hyfsat ny så då borde väl den vara BMW servad med deras oljor Castrol el Mobil.tex.

MVH
Hasso
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Lite tunn olja kanske? Jag kör Castrol Gtx halvsyntet i min, tycker det räcker, allting slits ju ut med åren..(23000 mil). Har för mig att min gamla 528 hade en rad i service boken där det stod att oljeförbrukning upp till 0,5 l/100mil var "normalt"
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Kan ju bara säja det att min 525tds som gått sina 28000 mil, den drar absolut ingen olja alls!
(man kan ju fråga sig om det är normalt)
Och den går perfekt :-)
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Kentsamuel, vilken olja använder du?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
henrico... gammalt topic men du kanske skulle våga dig till verkstaden och be dom verifiera milen på din bil. vi avhandlade det hela tidigare.
Mvh Asken
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Har fått körsträckan kontrollerad redan, och det stämde. Är väl bara att fylla på och se om det fortsätter... känns dock trist med så ny bil!

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Enligt vissa är det ett tecken på att oljan har gjort sitt när den börjar förbrukas. Om jag nu har räknat rätt så har du kört 1500 mil med oljan ifråga. Utan att nu gå in alltför mycket på den för oss alla så jobbiga oljekvalitéts-frågan så hävdas att Mobil1...Opps jag menar vissa oljor har tappat sina "fina egenskaper" redan efter 500mil. Min oljebrännare (extra passande namn i de här sammanhangen)har visserligen tuggat sig upp på 36tusen mil, men teorin håller, efter ca. 500 mil med ny olja så börjar den förbrukas i ungefär samma takt som din.
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Viktigast med olja till en diesel är att byta OFTA! Inte VILKEN olja man har. Filtret är inte lika viktigt att byta då oljan mest (iaf på en långmilare) blir 'utspädd' av förbränningsgaser som läcker ner i sumpen pga den höga kompressionen och trycket.
Jag kör på billig 10-30 mineralolja och försöker byta var 500e mil. Bilen har nog snart gått 40k mil men inga motorproblem och 0,7 i k-värde...
kolla turbon, kan ju vara sliten, men det verkar lite tidigt, men man vet inte, lättast är att kränga av slangen/röret som går till luftfiltret, sen känner du på axeln, det ska vara lite glapp, men inte i axelns riktning, är det glapp i axelns riktning så är det dags att byta,bör man inte köra med, turbon kan rasa, och då är det risk för att den drar med sig topp och resten av motorn med om man har otur...

sen kan du ju kolla om det är mycket olja i slangarna till IC:n det är ju ochså ett tecken på att turbon är slut.

ett tecken på att turbon är slut på bensinare är ju att den ryker blått, men det märks inte på dieslar, dom går ju redan på olja, hehe. den förbränns bättre i en dieselmotor och syns därför inte..

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Henrico,

Ursäkta att det dröjt...
Men jag kör på Lantmännens helsyntetiska Agrol 5w-40.
Den har gått ca 800 mil nu tror jag.
Inte fyllt på en enda gång.
Kollade nivån igår och det kan max ha sjunikt 2mm på stickan sen oljebytet.. om det ens har sjunkigt något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.