AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
963

Tryck byggs upp i kylsystemet

Hejsan.
Det byggs upp ett tryck i mitt kylsystem så att det måste luftas ett par gånger per dag beroende på hur mycket man kör. Fyller på med vätska till rätt nivå med kall motor, efter en stunds körande så dyker coolant level upp när man stängt av bilen. Då får jag öppna luftskruven och släppa ut luft, då kommer nivån upp till normal (oftast, ibland händer det även att jag får fylla på lite).

För att tillägga så har jag märkt att nivån sjunker kraftigt när jag gasar till med locket till expansionskärlekt och luftskruven bortskruvade.

Hoppas någon kan hjälpa mig, för som ni kanske förstår är detta väldigt irriterande.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr har du antingen en spricka i motorgodset eller trasig topplockspackning, förhoppningsvis det senare...

Mvh
troligen spricka i toppen, dom är ju lite känsliga. mvh/bmw-535
tackar för svaren. Synd att det blev dåliga nyheter. Men kan det inte va något annat som fått fnatt, eller är det till 100% toppen eller topp-packingen?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När minusgraderna försvinner (iom att den inte kan blandas med glykol) så kan du kanske prova detta: Länk
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Hur står det till med vattenpumpen? Ett klassiskt fel på M50 motorn.

Orginal vattenpum levererades med plasthjul. Dessa hjul har en förmåga att gå sönder på olika ställen. Ett fel kan då bli att du får dålig cirkulation i motorn och då får du lokala kokningar i systemet som fyller det med luft.

Jag skulle tittat på den först innan jag gick vidare.

För att testa om du har kass topplockspackning kör du in på verkstad och mäte CO halten i expkärlet (då ser man om det finns avgaser)

Mvh Jonas
Tackar ännu en gång för alla svar.
Jag misstänker själv att min vattenpump är halvkass. Ibland har tempen börjat vandra över mitten och då har jag genast stängt av bilen och eventuellt luftat lite eller fyllt på med lite vatten OM det har behövts. Annars brukar temp nålen hålla sig på mitten. Ska prova byta vattenpumpen och hoppas på det bästa, ska oxå försöka åka förbi någon verkstad och få co-halten kollad innan man börjar operera.

Rob_t_j72: Tackar för tipset, men vet du om det funkar eller om du kanske känner någon som provat detta.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som Jonas skriver så glömde jag att vattenpumpen är en svag punkt, testa det först.

Vet ingen som provat guckan, och det bästa är ju att lyfta toppen och kolla packningen först, kan tänka mig mindre trevliga kylarproblem...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.