AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
834

Byte av topplocks packning 316i

sp
9
speed96
316i -94
Hej !
hur byter man enklast topplocks pakningen på en 316 i -94
är det enkelt?
vad är viktigast att tänka på?
behövs det special verktyg?
kan man ta av toppen bara för att se om packningen är okey och sedan på med toppen igen ?

Problem beskr: kylar vattnet kokar i kylaren det ser ut så om kylaren skulle explodera när motorn blir varm , det bubblar och vattnet biildar en liten vulkan fonten från kylar locket ,om locket är på så slits utgående slangen av motorn. altså över tryck.
vattnet verkar inte gå runt heller, nedre vatten slangen är kall samt kupen blåser kall luft.

misstänker att topplocks pakningen har gått och att det trysks ut avgaser i kylar kanalerna. i övrigt låter motorn jätte bra, oljan ser bra ut,

all div hjälp efterlyses. //speed- RB

RB
ol
8
oljebrännare
330d touring M sport-01
320i touring-96 e30 med tii motor
316i -89
3st fiat 133
b ascona -76
1st blata
1st Qade
yamaha r6 -03
lynx racing
Tjena!!
de var inte roligt... enklaste sättet är ju alltid att ha någon annan att fixa det :)
Vikigaste att tänka på
1: e att komma ihåg var alla saker suttit fast (underlättar när man ska sätta ihop allt igen)
2: kolla topplocket noga efter eventuella sprickor
3: rena ytor när man monterar ihop topplocket på motorn.
4: använd alltid nya pakningar (underlättar ev.svordomar sen)
5: alltid bra att renovera toppen, slipa in ventiler mm. (eller bara kolla att allt e ok)
6: plana topplocket (blir ofta lite snet om man kör med slut packning)
7: spänn fast toppen med moment (annars har man samma problem igen)

har du många mil på motor?? isåfall går det ju alltid att byta den mot en annan.... finns komplett motor för 2500kr och uppåt har jag sett på nätet

hoppas du fick lite svar på frågorna ( finns säker mycket annat oxå att tänka på)
Hej speed96,
Såg att du startat denna tråd också! Många ytterliggare bra saker som oljebrännare nämner där som jag missade i "min" tråd om återmontering av top!
Jag noterar att du säger att nedre slangen är kall! Detta tycker jag tyder på att det INTE cirkulerar vatten. Vattenpump? Och nedre slangen, sitter inte den på termostaten? I så fall funkar den OK? Nämnde detat för dig på annat ställe också men jag såg inte dessa dina noteringar! Kan vara värt att kolla...

/JBM
sp
9
speed96
316i -94
Ah -... Thanks !!!

det verkar ju inte speciellt svårt. jag har ju 2 händer precis såm någon annan bilmeck.
så va faan...

Jag börjar nog med att kolla varför vattnet inte går runt, det borde ju göra det även fast topplocks packningen e trasig nånstanns tycker man ...
det kanske är så enkelt att det bara är pumpen eller termostaten.

när jag känner på nedre slangen när motorn e på så känns den faktiskt kall och framför allt tom.- fast jag fyllt på vatten till max.

motorn har gått 24.ooo, men den går som en klocka, inga missljud alls.
som sagt tack för all hjälp så här långt....

jag återkommer med en rapport för vidare hjälp-.

RB
sp
9
speed96
316i -94
Bytte Termostat & Vatten pump men samma sak
när motorn bivit varm så bublar vattnet ut i kylar locket...

det luktar lite avgaser i kylaren också. så jag tror att det är topplocks packningen eller kanske toppen i sej..

måste nog riva toppen

RB
Det var verkligen synd men det verkar nog så... Att du bytte de andra sakerna för man väl ta då du hade INTE varit glad om det varit pumpen eller termostaten och du gett dig på toppen...
Spara grejorna du bytt så har du ett par reserver! ;-)
Lycka till nu!

/JBM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.