AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
449

Lurad och 100 mil i onödan!

Dr
95
Dropkick
320i -83
325 IK -88
Såg en annons på nätet om en BMW 325. Den såg förbannat bra ut på bilderna, så jag ringde och hörde mig för. Han berättade att den var rostfri sånär på en liten bubbla på en bakskärm, och på en fläck under. Detta skulle dock bara vara ytrost. Vidare berättade han att inredningen var fin, förutom förarstolen som var något sliten. Alla instrument skulle fungera utom tankmätaren som bara gick upp till 30 liter. Och inte skulle den ta in vatten heller. En gång hade han dock sett några kondensdroppar på bagageluckan. Inget mer.
Kanon tänkte jag. Äntligen en bra och fin bil till ett bra pris. Så jag bestämde mig för att åka de 50 milen enkel väg för att återigen bli stolt ägare till en BMW.

Fy fan vad vad besviken jag blev när jag såg bilen. Knappt något han hade sagt till mig var sant. Det var rost lite överallt. Och här snackar vi inte bara ytrost. Det var t o m stora "kakor" som hade släppt.
Jag kollade givetvis efter fukt både under mattor och i bagageutrymmet, och här var det nästan pölar av vatten. Inredningen såg riktigt sliten ut, och det hängde lister från taket. Självklart fungerade inte instrumenten som utlovat heller. Jag skulle vilja jämföra med en gammal epa-traktor från 1958.

Hela resan kostade mig runt 1000 kronor i bensin och hela Lördagen gick åt. Nu på efterhand är det nästan man ångrar sig att man inte gav grabben lite box box.
Jag antar att han resonerade "om han åker så långt köper han nog den ändå!. Detta gjorde jag givetvis inte, utan åkte hem nästan omgående.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet.
Lita aldrig på folk!

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Ehh... Jag förstår hur du känner dig, men i ärlighetens namn tycker jag att du fick tillräckligt med varningssignaler redan i telefon... Vet inte var du bor, men 325:or är inte SÅ väldigt ovanliga att det motiverar en trip på 2x50 mil, om den inte anges vara osedvanligt fin etc...

Letar själv just nu efter en bättre begagnad och skippar omedelbart de säljare som börjar med diverse ursäkter och bortförklaringar. Förväntar mig naturligtvis inte nybilsskick, men vissa saker (typ ROST!) går fetbort direkt!

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Dr
95
Dropkick
320i -83
325 IK -88
Bor man i Ångermanland är det inte det lättaste att hitta en 325:a i bra skick. Alla är saltkörda, så jag tyckte att en västerbottenbil lät bra. Nä, nu skall jag vara på min vakt hädanefter.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man lär så länge man lever synd att det kan bli onödigt dyrt i bland,men du är en erfarenhet rikare
och gör garanterat inte om det igen.Be bilägaren ta nytagna bilder på de delar som du vill se,nätet förenklar ju hanteringen av detta, men jag förstår dit
problem och ha långt avstånd och ett dåligt utbud på
nära håll.Inte så kul att köpa grannans bil heller.

MVH
Hasso
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Dropkick, leta bil i Jämtland, mig veterligen enda saltfria länet i landet och lite närmre för dig också (oftast iallafall). Är bilen nyköpt här (bor själv i Östersund) är rosten för det mesta ett mindre problem än annars, finns självklart misskötta vrak här också dock. Hoppas du hittar din bil.
netsix
Hör inte Gotland till detta land, eller ;)

/netsix
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Netsix:Vattnet är väl lite salt i allafall så om det blåser:)) Gumman ska dit"på pensionärsresa med svärmor"
i maj.Har aldrig varit där tyvärr.

MVH
Hasso
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Vad är 'Gotland'? ;)
Su
554
SunKi
325i -92
KÄnns ju lite skönt, flyttar från Jämtland, till Gotland... inge salt här inte :)
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Dropkick; -JAG LIDER MED DIG! Det finns fan inget värre än att bli iväglurad till något vrak! För ca ett år sedan när jag ännu inte funnit den rätta vägen (dvs BMW) ringde jag på en honda civic som visade sig bo i borlänge (jag bor i vallentuna nära sthlm). Den skulle vara fin och gå bra och bla bla. Dessutom lite trimmad och sänkt, samt trevliga fälgar. Jag påpekade särskilt att jag skulle vända direkt om den var i dåligt skick.
Sagt och gjort, vi stämde möte på en mack och jag åkte. Väl där ringde jag honom och väntade. efter några minuter hör man ett dån som växer sig starkare och starkare, och in på parkeringen (med motorn på 9000 varv) sladdar något som en gång varit en Honda MED fjädring, avgasrör och bromsar, men utan spackel och vita kantstötta opelfälgar. Ur bilen drumlar ett troll med skitiga mjukisbrallor och halvmeterlångt hår, och det första han gör är att ge mig nyckeln och säga "få se nu om du tycker att det bara är 120 hästar i den".
Resan hem blev ju inte särskilt rolig.....

let the Best Machine Win!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Moonflower.
Det där var fanimej bland det roligaste jag hört!

Jag antar att du köpte Hondan..bara för att de vita Opelfälgarna var så snygga, eller?!
Hehe
/Klas
Visa användare
605
göran
525ixt-94
För tjugo år sen var jag på jakt efter nåt
kul engelskt sommaråka.
En gubbe i Lycksele hade en Ariel-twin som verkade
intressant, ca 15 lapp sa han på telefon när vi snacka.
Farsgubben och jag lånade ett släp och drog dit en
fin lördag med pengarn på fickan från Umeå där jag
bodde då (15 mil enkel väg)

Problemet var när vi kom dit var att bågen var
helt OK men ca 15000 betydde 25000.
Jaha sa jag och vände på klacken,
farsan skällde ut gubbskrället på finska!

/göran

PS.
Finska är det internationellt gångbara
ledande utskällningsspråket.
Italienska är #2
bratten
Kan bara tala om att jag har gjort samma misstag både när det gäller motorcyklar & bilar flera gånger och man blir, så förlåt men jävla förbannad varje gång! Tyvärr ser inte alla lika på skick och skick.
Göran,

du kvalificerar för utmärkelsen "cool kille med läsk i hand" (se come.to/hatten kolla videon så klararnar det)...utskälld på finska....som dessutom är utskällningsspråket nr 1 i världen....jag trillar av stolen!!!!...:-)

/Simon
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Mosse; -Ja, det är ju inte utan att man var frestad:-). Man kanske skulle köpt skiten och besparat ev. övriga spekulanter samma upplevelse.....

let the Best Machine Win!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Fanns annonsen här på sidan? Vilken isf?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.