AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.510

Varför kan man inte blinka och visa var man ska i en rondell?

Sida 6 av 6
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Precis, som folke skriver, så är det enligt vägverket helt ok att göra så. Man kan antagligen köra 360/720 grader i högerfilen, utan att göra fel. Däremot är skadereglerarna på försäkringsbolagen benägna att "utdöma" delat ansvar om en olycka inträffar. Så det får väl bli plånboken, som avgör hur man vill köra.

Jag brukar själv köra högerfilen i cirkulationsplatsen Rösundaleden-Gränsgatan i Solna när jag kommer från Gränsgatan och skall ut i 3:e avfarten på Frösundaleden. Hittills har det gått bra, men extra vaksamhet krävs. Då kan ju en vänsterblink upplysa om avsikten, men som skrivits tidigare här, kan man ju inte lita på blinkers.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Ooops! Glömde visst ett "F" en gång.

Göran

FWD - Nej tack!
Jag har börjat köra hårt mot hårt mot folk i rondeller, om jag ska in i en två-filig rondell (modellen där det är 2 filer som går runt hela rondellen, alltså inte den där filerna följer med ut i avfarterna) och det är en ensam bil i innerfilen brukar jag helt sonika köra in (i ytterfilen) även om jag kan ana att han har för avsikt att köra ut i rondellen genom att ta sig direkt från innerfilen ut i avfarten. Detta gör jag då med 22 meter bil och släp så personen brukar oftast stanna helt i innerfilen och tuta surt. Helt ovetandes om att han har gjort helt jäkla fel och borde fortsätta ett varv till i innerfilen, slå sig själv på pannan och lära sig att ligga i yttefilen i god tid nästa gång.... :)

Själv ligger jag sällan i innerfilen om det inte är mycket glest med trafik i rondellen just pga den anledningen, versionen där filerna i rondellen följer med ut i avfarterna gillar jag mycket mer för där utnyttjar man rondellens mycket bättre.
Paap Reeder
Samma här David!

Hårt mot hårt ... och helst i bra fart.

Körkortsboken är väl säkert på dryga 200 sidor. Folk i gemen kunde när dom tog kortet ca 20-30 sidor och efter några år är dom nere på en sida där det står att det är viktigt att stanna vid stopptecken samt att inte köra fortare än vad som står på skyltarna ... i övrigt vet dom inget om trafik.

Ungefär som en kirurg som bara skulle ha vetandet kvar att det är viktigt att inte skära av patientens huvud ... i övrigt intet.

MVH /// Paap R
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det hjälper ju inte att komma ihåg det, som stod i körkortsboken. Varje år tillkommer det nya bestämmelser och Vägverket är ju inte världsmästare på informationsspridning. Den, som inte är intresserad av att hålla sig a jour med nya trafikbestämmelser får inte mycket gratis och blir följaktligen en potentiell trafikrisk. Hur många vet att man får köra om på högersidan på en 70-väg (typ Huddingevägen)? Eller (gammal regel) vad tilläggsinformation om tidsbegränsad bestämmelse innebär?

Att då tro att alla skall känna till hur man skall färdas i en cirkulationsplats är ju befängt. Speciellt, som reglerna inte är helt logiska, utan mer en konstruktion av byråkrater.

Göran

FWD - Nej tack!
Paap Reeder
... såg idag att i den s.k Ankdamsrondellen i Solna så har man markerat BÅDE rundgående filer och GENOMGÅENDE filer.

... alltså vem byter fil där och vem skall ge företräde åt vem? ... och hur skall det utredas?

Sannolikt kör bolagen fifty-fifty d v s att man delar varandras självrisker.

Här finns pengar att tjäna.

Man lägger maxsjälvrisk på 10 kkr på sin bil och så smäller man med en ny volvo som sannolikt ägaren ligger på lägsta möjliga självrisk med ... säg 1500:-.

Således ... man betalar 700:- och får in 5 bly på sitt konto.

MVH /// Paap R
ba
68
barrre
318is -94
gusse skrev:
Det som irriterar mig är:
1) De som INTE blinkar höger när de ska av i utfarten till vänster om mig när jag väntar på att få köra ut. Då missar jag ju min lucka och kan bli stående länge om det är trafik.
2) De som blinkar vänster och kör av ändå! Samma som 1), jag väntar i onödan.

Detta håller jag med till fullo!

Sen är jag en av dom som anser att vänsterblink är extremt BRA, framför allt i mycket små rondeller som nästan kan jämföras med en korsning som har en liten kula i mitten. Varför klaga på att folk vill vissa vart dom ska? Att nån åker igenom en rondell med först vänsterblink vid ingång, och sen högerblink vid utgång är ju mycket bättre än dom som inte blinkar alls.

Själv önskar jag att jag hade en Haubitz monterad på bilen för att röja undan personerna som gör 1) och 2)

Men dom som inte blinkar stör man sig ju inte bara på i rondeller.
Vänstersväng ut på trafikerad väg är ju ett klassiskt exempel. När 3:e bilen svänger in utan blinkers och man väntat på att dom ska köra förbi helt i onödan så börjar jag genast längta efter den där Haubitzen igen.
Paap Reeder
... sedan finns det dom som glömt hö-blinkersen på ... och du kör ut.
Pang i bygget! ... och din haubits kroknar redan i tingsrätten.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Litet OT: sköt haubits - 77 A ... 27,5 km från Ryssberget ut i havet utanför Karlshamn.
"Vicken jäla smäll!!" ... hade man inte haft byxorna hakade i marschskängorna hade man stått i bara kallingarna efteråt.

MVH /// Paap R
Hehe, det är väl det som ekar fortfarande...) Bor helt nära din skjutplats!

FP
håller med barre angående cirkulationsplatser aka rondell.
folke and Paap Reeder you guys are fascinetaded of guns!

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Blink vid vänstersväng i 4-vägskorsning - absolut nödvändigt! Hatar dom som inte gör det..

Blink i rondell - helt onödigt! :)

Men mest av allt är jag spyless på vänsterfilskörarna. Fy farao!!

---
Min bil: Länk
ba
68
barrre
318is -94
Johan_S:
Skulle behövas en helt ny tråd om sniglar i vänsterfilen ;) (och det finns det garanterat) Men då är vi inne på haubitzen igen ;)
Paap Reeder
Snigelfrågan har blivit värre den senaste tiden tycker jag ... allteftersom länsman ökar sina insatser.
Folk är mer i byxorna att trycka på med sin Toya i vä-filen.

Sedan finns det där miljögänget som tror att jordens temperatur, isarnas smältande o s v det där dravlet ... som med runda ögon och tomt sinne tror att dom gör mer nytta på klotet i vä-filen.

Funderar på att skriva upp texten "Du hindrar trafiken!" på elrollon. Risken är väl att om man skulle trigga länsman med den teten blir det väl skott i bakdäcket direkt.

Det räcker i princip med 1 sida i Vägtrafikförordningen = "Var aldrig i vägen på vägen" ... men då skulle VV få dra ner och NTF- kansli skulle få omskola sig varvid arbetslösheten ökar och bilskolorna skulle få dra in o s v.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.