|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... det är mer drag i denna rondelltråd som jag googlade fram under "brommplansrondellen" Länk ... nytt rondellkörningsbegrepp: tuppjuck! MVH /// Paap R |
|
jesperado: hihihi. din sista inlägg var ganska komisk. kan jämföra med som att ha syndat hela helgen och gå till prästen och bikta sig på söndag kvällen. du tycker att det är bra att ge blinkers om du ska ut CP, så att de som väntar kan börja köra in. har du tänkt att det är flera som kan börja köra in om de ser vart du är på väg? prova får du se. jag vet att du är en laglydig kille, därav dina inlägg. men jag anser att vi hade en bättre regel för cp körning innan den här nya regeln blev till. det närmast jämförbara med en CP är en korsning, där man är skyldig att ge tecken. en CP är inte som vilken vanligt väg, utan en CP är en CP. |
|
| Om alla blinkade ut ur rondellen så behöver jag ju inte vänta på att åka in när de har blinkat, men jag förstår inte alls vad jag tjänar på att veta var han som åker in mitt emot mig ska nånstans, jag hinner ju alla ggr in i rondellen innan han är framme vid min infart ändå. Tycker det är helt värdelöst vetande och förstår inte alls vad man tjänar på det. | |
Paap Reeder |
Börjar det inte utvecklas en praxis bland FB gentemot alla lagar att: - uppstår skada på en markerad P-plats ... typ ICA kundparkering ... delas bördan alltid 50/50 oavsett vem som har rätt eller fel - den som byter fil i rondell får stå för 2/3 medans han som inte gjort nått får stå för 1/3 Gäller tesen att "den som står still går fri". MVH /// Paap R |
|
CiM: Det handlar inte om vad varken du eller jag tycker och tänker, det finns färdiga regler att följa. Du anser att det är viktigt att alla följer samma regler, då är det väl mer lämpligt att alla följer de regler som finns än att hitta på egna regler? Tidigare var en cirkulationsplats en speciell trafikföreteelse och hade speciella regler, så är det INTE längre. En cirkulationplats är inte heller jämförbar med en korsning, utan flera korsningar. Inte blinkar du vänster när du svänger höger i en korsning för att du ska svänga vänster tre korsningar längre fram? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Inte för att jag håller med CiM på något sätt, men denna diskussion handlar ju bl.a. om vad vi olika individer tycker borde vara det bästa sättet att köra och blinka i rondell, vad som är föreskrivet enligt lag vet vi ju alla. Mycket tack vare dina tidigare klargöranden iofs :) Men man måste ju fortfarande få lägga fram sina personliga åsikter. Beppo: Mycket bra, precis vad jag försökt säga tidigare i tråden. Jesperado igen: Jo, man kan blinka höger för att underlätta för andra.. Men om du läser mina argument som jag skrivit tidigare, är det verkligen någon vits? |
|
| Ja, fast jag skiljer mig från dig genom att tycka att nuvarande lag är BRA, och HATAR när folk svänger ut ur rondellen utan att blinka så jag får stå där som en idiot när jag kunde ha åkt istället.... | |
|
Johan_S: Nej, tyvärr vet långt ifrån alla vilka regler som gäller. Och det är som sagt så att man självklart får tycka och tänka vad man vill, men man är oavsett vilket skyldig att följa föreskrivna regler. Ja, jag ser en vits med det. Står jag och väntar på att köra in i cirkulationsplatsen och ser att bilen som närmar sig avser att köra ur cirkulationsplatsen kan jag förbereda mig för att köra in i den lucka som skapas. Man ger alltså tecken av samma anledning som i andra situationer där man svänger eller gör en sidledsförflyttning, det är ju en korsning som alla andra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
... förstår Jeppes plan och utnyttjar den iofs nästan varje morgon - i en närbelägen minirondell - ... men man bör ha lådan i S-läge för man har inte mycket tid på sig för beslut och verkställighet. Är bara orolig om ngn fabbor glömt på blinken ... men å andra sidan brukar det gå så långsamt för dom så man skulle hunnit in ävensom ... MVH /// Paap R |
| Idag var det en som blinkade höger för tidigt, trodde han skulle svänga just före mig, men det blev avtagsvägen efter.... Hann lika fullt före honom med hyfsad marginal så det gjorde ju inte så mkt. Men om Agda kommit och kört med inte lika god fart som mig hade det kunna hända grejer. | |
|
Det är denna rondell jag mestadels bygger mina åsikter på: Länk Som ni ser så är det ganska brett mellan av och påfart, vilket gör att man struntar fullständigt i hur folk blinkar. Befinner sig en bil så långt bort att man inte ser vart han är på väg att köra rent fysiskt, är det ändå fritt fram. |
|
Paap Reeder |
... den är "farlig"!! ... ty om jag ser rätt så är det dubbla markeringar vid i a f den norra utfarten. D v s både en rundgående och en "genommarkering" ... d v s alla inblandade åker dels i sin egen fil samtidigt som dom byter fil. Eller "ser" jag fel på bilden?? Du har ingen sådan bild över Brommaplan ... eller är du pilot som tagit bilden själv? MVH /// Paap R |
|
Du ser rätt, men om alla beaktar väjningsplikten mot bilar i båda filer i rondellen kan det i stort sett inte uppstå farligheter! Rondellen fungerar utmärkt och jag har nog aldrig sett en sammanstötning där. Pilot.. jo det vore nånting :) Har du inte upptäckt www.hitta.se eller www.eniro.se och deras "sattelitbilder" som numera är flygfoton? :) |
|
|
Johan_S: Utmärkt bild, visar verkligen på problemet. Markeringarna stämmer sällan med lagstiftningen, som ju säger precis som Jesperado att "Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols." EN väg alltså, utan början och utan slut. Och den är en enda lång vänstersväng. När man ska lämna den vägen, blinkar man höger, precis som när man ska svänga ut till höger från vilken annan väg som helst. Lätt som en plätt! Kolla här, finns både text och rörliga bilder: Länk Men som sagt, dom som är ute med den vita färgen, målar litet annorlunda. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Paap Reeder |
Jesperado!!! ... hör och häpna! ... jag har börjat blinka som du beskrev. Tror att det på sikt kommer att minska C02 utsläppen eftersom trafiken runt min V12:a flyter smidigare MVH /// Paap R |
|
Apropå den väl-ventilerade rundellen vid Brummaplan så har en lokal föreningspolitiker modell s i en insändare i lokalblaskan nu föreslagit att rundellen borde göras om så att det blir lättare för gående och cyklister att ta sig tvärs över den platsen. En enkel lösning vore ju att ställa alla trafiksignaler på konstant rött - skulle ju även medföra att bilister aldrig fick chansen att köra i "fel spår", blinka vänster när de menar höger, knyckla till flyglarna på andras välpolerade ögonstenar m.m. F (fram för fler rödljus i trafiken! plus kaaameror, förstås) |
|
|
fenn: det förvånar mig inte. allt är möjligt när det gäller" politiker" i svea riket. |
|
Paap Reeder |
... som jag alltid har sagt: fotgängare är ett otyg och orsakar otroliga CO2- utsläpp eftersom alla bilar måste stanna stup i ett ... för att sedan acc upp i fart igen. Det är bättre ur CO2- synpunkt att fotgängaren tar sin bil till systemet och glider smidigt genom rondellen än att han stoppar 128 st bilar med rödljuset ... först en gång på väg till och sedan en gång till på väg tillbaka från systemet. Förbjud alla fotgängare. Varje gång en fotgängare trycker på knappen ökar miljöpåverkan på klotet. MVH /// Paap R |
|
man har ju sett endel ligga i höger körfält och ändå köra ut i det tredje alltså aldrig välja det vänstra körfältet. Såg senaste igår en som höll på bli påkörd då han gjorde så jag låg bakom bilen i högerkörfält körde förbi första avfarten ur rondellen lika så bilen i vänster fil gjrode det. När då de blev avfart 2, dvs avfarten rakt fram ifrån där bilarna komm ifrån. så körde bilen i höger körfält förbi för han skulle ut i det 3e, bilen i vänster körfält såg ej det å var typ 10cm ifrån bilen i höger körfält. då han bara försökte trycka sig ut från det vänstra och korsa det högra å sen... men han insåg som sagt sitt misstag 10cm ifrån bilen i höger körfält och fick köra ett extra frivarv så att säga.... Bilen i högerkörfält som valde att köra in i rondellen i höger körfält trots att han skulle ut i det 3e dvs körde 270 grader i rondellen gjorde han fel? |
|
|
Måste erkänna att jag kör i höger körfält (mer än ett halvt varv) också ibland. Varför inte, det är ju den som skall byta fil som skall förvissa sig om att det är fritt, precis som i vilken tvåfilig enkelriktad gata som helst, vilket i princip en cirkulationsplats är, eller hur? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.