AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.505

Varför kan man inte blinka och visa var man ska i en rondell?

Sida 4 av 6
Paap Reeder
... tappa inte bort min fråga:
Vad händer om ngn inte gör och kör som han blinkar??

Tror detta är "juridiskt enkelriktat" ... d v s bara när polis ser att man missat att blinka ut ... får man bot men man kan aldrig i rätten hävda att "Jamen han blinkade ju höger varför jag trodde han skulle av och jag körde in i rondellen".

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Gorth: Ok, du har rätt, jag ändrar mig till "varför man inte ska blinka vänster orkar inte JAG lägga ner mer energi på" :)

Paap: Du har så rätt, bl.a. därför jag tycker som jag skrev ett par inlägg upp. I denna diskussion verkar dock folk blunda för varandras argument och kör vidare efter "jag gör som jag alltid gjort" modellen.
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Det som irriterar mig är:
1) De som INTE blinkar höger när de ska av i utfarten till vänster om mig när jag väntar på att få köra ut. Då missar jag ju min lucka och kan bli stående länge om det är trafik.
2) De som blinkar vänster och kör av ändå! Samma som 1), jag väntar i onödan.

Men som sagt, om alla gör som man ska så flyter det nog bra.

/Gusse
Ac
383
Acous
e21 318i -82
jag förstår er som är emot blink, ni tycker det krånglar till det och man kan ju ändå inte lite på hur folk blinkar och ni "skiter" i vart man ska om man inte är precis vid din bil. Då borde ni ju blinka väldigt lite?

Det kanske bara är utopi att blinka vid infart till rondell, men jag tycker som sagt det är bra så att folk ser vad som händer, framförhållning är bra i trafiken, och det underlättar för andra att ha det.

Men denna diskussion leder ingenvart. Får väl vara överens om att vi inte är överens :-)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är MYCKET irriterande när folk inte blinkar ut ur rondellen, för då blir man ju som sagt ståendes, när man kunde ha åkt. Men framförhållningsargumentet varför man ska blinka in i rondellen håller inte enligt mig. Varför ska man ha den infromationen när det gäller en rondell, när man inte får sån information i någon annan situation? Jag menar att man får ju inte förhandsinfo var någon ska i någon annan trafiksituation, så att få det i en rondell blir bara onödig info, bättre att bara få den infon man har nytta av.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har idag kört några extra svängar in och ut ur en relativt stor rondell. Jag kan banne mig inte förstå vad det skulle tjäna till om folk blinkade ut sig!! Åtminstone i den rondell jag har i åtanke (Hertsörondellen, tvåfilig med tvåfiliga vägar till & från samt dike mellan riktningarna) befinner sig bilarna som är i rondellen tillräckligt långt bort för att man utan problem ska hinna in, även när dom precis närmar sig den avtagsväg som "motsvarar" ens egen påfartsväg. Om bilen i rondellen är på väg att fortsätta förbi ser man detta bara kanske en tiondels sekund senare, och därför stannar man och väntar på lucka.

Inte heller när man står och väntar på lucka kan jag se någon fördel med att bilisterna i rondellen blinkar ut sig, man ser nämligen i god tid vart dessa bilar är på väg. Är dom så långt bort att man inte ser detta, så kan man lätt köra ut.

I väldigt små rondeller, som blivit populära senare år, kan jag däremot tycka att en högerblink redan innan man kommit in i rondellen kan vara på sin plats om man har tänkt svänga höger direkt. Men även här tror jag det är mycket sällan man kan ha någon som helst vinning på att andra trafikanter visar sina avsikter med höger blinker. Mycket eftersom att man ändå inte riktigt kan lita på deras tecken. Det enda tecken man ganska säkert kan lita på är när man ser att bilen faktiskt är på väg åt sitt höger.

Självklart är det väldigt svårt att ha olika regler beroende på rondellens storlek, hur skulle definitionerna vara? Det kan med andra ord vara lämpligt att ha en enhetlig regel om att man blinkar höger om man ska svänga höger (dvs lämna en rondell). I mycket små rondeller kan den blinkningen med fördel komma redan innan man ens kommit in i själva rondellen.

Lag & vållandemässigt vid ev olyckor anser jag att hur man blinkar i en rondell ska ha väldigt liten betydelse. Man ska helt enkelt vänta på sin tur innan man kör in - thats it! Någon som vet hur förs.bolag och polisen ser på detta?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
trucker: Ut ur cirkulationsplatsen var det aldrig tal om, då ska man alltid ge tecken.
Det handlar om att ge tecken till vänster när man kör in i cirkulationsplatsen, vilket är mot all logik. Det är påbjuden körriktning höger (vilket är enda skälet till att man inte måste blinka höger), och då ska man blinka vänster och svänga höger?
Det är ingen som har nytta av att veta att man ska svänga av några korsningar längre fram, och det ger sig själv när man väl kommer dit och ger tecken för utfart.

Paap: Blinkandet är oftast inte speciellt heligt, i alla fall inte när man blinkat "för mycket". Både vid t.ex. en cirkulationplats och en korsning med väjningsplikt har trafiken som redan befinner sig där företräde, oavsett vad. Blinkar någon höger och fortsätter rakt fram är man fortfarande skyldig att visa företräde. Sedan kan man i efterhand hävda att den andra parten gjort fel, men man är själv inte skuldfri om man underlåtit att visa företräde när lagen föreskriver det...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Borde finnas en rekommendation om högerblink hellre än lagkrav. Detta pga att man ändå inte kan lita på en högerblikning. Just i rondeller är det väldigt lätt att det blir fel - man blinkar för tidigt eller för sent. Lagkravet ska istället vara att man som "inkommande" bilist ska vänta tills man säkert ser att en bil ej kommer att fortsätta och passera framför dig. Sen när det är fritt (i båda filer om rondellen är tvåfilig) så kör man! Samma beteende oavsett hur alla andra blinkar. Det gör ju inte heller saken bättre att vissa blinkar vänster när dom egentligen kör rakt fram.. Förvirring är bara förnamnet på vad använding av blinkers ger i en rondell.
Ci
531
CiM
325ciM-04
jodå johan_s. det funkar säkert i norrbotten, men inte i 08 området. ska man köra som du resonerar så kommer man i lagom tid att köra runt i rondellen för att åka hem.
jesperado: det är mycket i livet som är ologiskt, även det här. men när det gäller vänster blinkers i CP, kunde det inte vara mer logisk.

när du kommer till en CP och ska svänga höger på tomtegatan, ja då ger du höger tecken. då har du uppmärksamat bilen bakom och bilen som kommer från tomtegatan som ska in i CP. när du ska åka rakt fram, ja då ger du ingen tecken alls. varken när du kör in eller ut från cP. då vet bilarna bakom dig, bilarna från tomtegatan och bilarna från det mötande att du kör rakt fram.
när du ska köra vänster, ja då ger du vänster tecken, fram till 3/5 delar av rondellen. då, har du talat om för bakomvarande, de mötande och bilar som ska in i rondellen från vänster sida vart du är på väg. när du har kommit 3/5 delar av rondellen, då ger du höger tecken, byter till höger filen och kör ut från CP. förutsättnningen är att du ställer dig i vänster filen innan du kör in i rondellen. mera logisk än det här blir det inte.
vad jag vet, så anser vv att man kan t.o.m ligga i högerfilen även om man ska till vänster. inte undra på att folk krockar jämt i rondeller.
Även om ni är många fordon på alldeles för liten yta i 08 så måste ni ändå inse att det finns en värld utanför också. Visserligen existerar ibland lokala trafikföreskrifter som man har att känna till osv men inte för vänsterblink ism rondellkörning.
Jeppe m.fl har tidigare redogjort för reglerna, och varför dessa säger att man inte bör (men man får) blinka vänster. Indikering vid filbyte och utfart är självklara, hoppas vi kan lämna dessa därhän nu. Men att t.ex bedömma när 3/5 av rondellen är passerad osv, tänk om det blir 4/5 istället? Varför öht börja detaljstyra, låt sunt förnuft och de lokala förhållandena styra menar jag, eftersom varje plats är unik i de flesta fall, i synnerhet med vårt svenska "experimenterande" vid vägbygge, konstruktion och markering osv. Jämför gärna med t.ex Tyskland eller Danmark, det vore lättare att styra med regler för t.ex blinkning om man verkligen bemödade sig att göra cirkulationsplatserna så lika som möjligt och inte fylla dom med parker, planteringar, stenrösen osv.
Trucker och andra med långa fordonståg osv måste i många fall köra in i och ligga i innerfilen (vänsterfilen) men ändå svänga tvärs över ytterfilen osv för att klara av att få plats med fordonet i avfarten. Såg just detta i Hbg för ett par år sedan, givetvis misstolkade bilen bakom detta och trodde att lastbilen skulle ett halvt varv eller mera genom rondellen. Han körde in parallellt för att ta första avfarten, vilket lastbilen också gjorde, det blev skrot av p-bilen. Lastbilen blinkade inte vänster (han skulle ju höger ganska omgående) och påbörjade även högerblink men då var p-bilen redan jämnsides osv.
Såg exakt samma sak en tid efteråt på samma plats (det kommer alltid ett antal bil/släp, trailerdragare osv från färgorna till rondellen). Den gången klarade det sig med en lätt sammanstötning.
Concensus: Lita inte på blint på filkörning (eller blinkers), försök läs situationerna framåt osv.

FP
Ac
383
Acous
e21 318i -82
jag tror att CiM skrev 4/5 och 3/5 för att vi skulle förstå vad han menade, inte att man ska räkna ut omkretsen för CP och sen räkna ut exakt var 3/5 eller 4/5 är...

till er som har så svårt att acceptera att man blinkar vänster men svänger höger i början, när ni kör på en väg som svänger lite åt höger och ska svänga av till vänster till en annan väg, blinkar ni inte vänster då?
Absolut är det så det menas. Min poäng är mera att man har en del annat att bevaka inne i rondellkörningen också. Mindre detaljstyrning, mera förnuft och framförhållning, och att försöka bedömma medtrafikanterna på alla möjliga vis, ögonkontakt är viktigt i de fall detta är möjligt.
Jag skrev också lite tidigare om att blinka åt ett håll och svänga åt ett annat. Då menas knappast när vägar svänger svagt osv, men vrid nåt halvt varv på ratten så slår blinkern av, man får mickla med spaken igen osv. En del börjar blinka vänster långt innan de kommit fram till rondellen, sen skall man börja beräkna hur långt som är lämpligt i just den aktuella osv. Mestadels bara förvirrande för båda parter enligt min uppfattning.

FP
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Kom att tänka på i dag, när jag körde rakt igenom en cp, utan att blinka (fy på mig), att det är oerhört sällsynt att någon gör högerblink, när de lämnar cp efter att ha kört rakt igenom. De, som jag har sett blinka är de, som svängt vänster genom cp först. Fast det har ju inget med den här diskussionen att göra. Bara en reflexion över hur oanvänd blinkerspaken är.

Göran

FWD - Nej tack!
Ci
531
CiM
325ciM-04
folke: det är just det som är tanken bakom att ge tecken om du ska vänster och sedan blinka höger när du ska ut ur CP, för att du ska slippa bevaka varenda en kotte. om alla följer en och samma regel, då slipper du göra kors tecknet när du paserar en CP.
om du gör dig synligt och visar hur du tänker, då kan vi andra rätta oss efter dina tankar.
vi i sverige är världsledande när det gäller antalet rondeller. det byggs mer och mer. därför är det viktigt att man följer en och samma regel.
i vissa länder är det så att, de vefinner sig i en CP, måste lämna företräde åt de som ska in i rondellen och i vissa länder så står det parkerade bilar i rondellen.
jag anser att vv bär hela skulden för all problem i trafiken. de tycker att det är ok att klia sig i röven och peta sig i näsan med samma finger.
Paap Reeder
Kuriosa!

En CP är ju utmärkt med en särskild skylt.
Vissa CP har genomgående filer andra har rundgående filer och företrädesreglerna inne i CP är ju annorlunda i de båda fallen.

Hur kör man när det ligger nysnö i CP? ... skall man köra efter genomgående eller rundgående principen?

MVH /// Paap R

CiM: Jag misstänkte att du skulle tolka min text till att fylla på med just dina argument...) Inga problem, men åter igen: Cirkulationsplatserna byggs på många olika vis, tyvärr. Att permanenta en regel som inte går att tillämpa i mer än kanske 30-40% av verkliga fall är ju inget bra eller hur?
Vi må vara världsledande i mycket, dumhet bl.a. men vägkonstruktion och vägbygge, asfalteringsteknik, markeringar osv bör vi nog kika mera på hur andra gör innan vi skriker ut nåt om världledande..

Googlade lite om reglerna, de allra flesta länder har regler som vi ang. att lämna företräde osv. Det här med rondellkörning är inget man tar "lätt på" i många länder. I US är rondeller ganska sällsynta och de tipsar följande vid utlandskörning:
* Be sure and ask the rental car personnel about the right of way laws that apply where you will be driving.
* Another source of this information is the embassy or official highway authority for your destination country.
* In most countries, the vehicle in the roundabout has the right of way but in a few countries, the vehicle entering the roundabout has the right of way. Remember, it is your obligation to know and understand the driving rules and conventions in effect wherever you drive.

FP
Ac
383
Acous
e21 318i -82
av denna diskussion bekräftas bara att man aldrig ska lita på någon blink, vissa blinkar inte alls, vissa blinkar fel och här i denna tråd blinkas det olika...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
CiM: Jag blir konfunderad av dina inlägg. I ditt senaste inlägg skriver du " därför är det viktigt att alla följer en och samma regel", och i inlägget tidigare redogör du för dina egna regler som strider mot Vägverkets gällande regler. Förutsätter du då att alla ska anpassa sig efter dina egna regler?

De regler du redogör för är snarlika de reglerna som tidigare gällde för körning i cirkulationsplats, vilka inte gäller längre. Det görs inte längre någon särbehandling av en cirkulationsplats i reglelverket, utan det är en traiksituation som vilken annan som helst.
Du kommer fram till en korsning med påbjuden körriktning höger, det är alltså helt onödigt att ge tecken här då det bara finns ett alternativ. Sedan följer du vägen runt som vilken annan väg som helst, och ger tecken och svänger av vid den korsning du finner lämplig för din fortsatta färd. Det är alltså en serie korsningar det handlar om, och det är inte krångligare att köra i cirkulationsplats än man gör det.

Naturligtvis är det tillåtet att "svänga vänster" även från höger körfält, det är i mina ögon oftast att föredra. Varför utsätta sig för ett körfältsbyte med alla risker det innebär när man kan undvika det?

Jeppe

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jesperado: Väl skrivet som vanligt, förutom det med "naturligtivs är det tillåtet att svänga vänster från höger körfält" - man måste givetvis följa skyltningen. I vissa rondeller kan det självklart vara så, men i de flesta som jag sett är det inte tillåtet.

Faktum är att jag tycker det är dumt att svänga vänster i höger körfält i en vanligt konstruerad rondel med 4 anslutande likadana vägar. Just då kan det uppstå problem vid filbyte från vä till hö fil. Om man bara får köra höger/rakt kommer alltid en ev bil som först ligger i högerfilen parallellt med en själv att svänga ut ur rondellen samtidigt som man själv "tar över" den filen.
Så länge ovan gäller, och ingen kör ut jämsides med den som ligger i innerfilen (se mitt inlägg tidigare, man ska vänta på att lucka uppstår i båda körfälten (enligt mig.. vad gäller lagmässigt?)) så är det ingen/minimal risk att det skulle finnas en bil till höger just när man ska byta fil.

Alla ni som är helt på det klara med att vänsterblink är totalt meningslöst/dumt - vad har ni för motargument till mina åsikter om att även högerblink är ganska onödigt? Jag ändrar mig gärna om ni kommer med något jag inte tänkt på :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Johan_S: Naturligtvis måste man följa skyltar som påbjuder ett visst körfält, det ser jag som självklart.

Jag ser det som ganska logiskt att man får "svänga vänster" även från höger körfält, det är ju trots allt en enkelriktad väg det handlar om, och där väljer man fritt det körfält man anser mest lämpligt för den fortsatta färden. Väljer man vänster körfält är man alltid tvungen att göra ett körfältsbyte, vilket medför förhållandevis stora risker. I de cirkulationsplatser där det finns flödesmässiga fördelar med ett visst körfält finns det påbudstavlor och markeringar i körbanan som styr valet av körfält.

Väjningsplikten gäller all trafik som redan befinner sig i cirkulationsplatsen, avsett körfält.

Tecken före utfart ger man för att göra förare som väntar på att kunna köra in i cirkulationsplatsen medvetna om ens avsikt och därmed underlätta...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.