AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.504

Varför kan man inte blinka och visa var man ska i en rondell?

Sida 3 av 6
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Den som väljer att svänga vänster IN i en rondell lär få problem för det blir som att köra mot enkelriktat. Så varför blinka vänster??? Varför ska man blinka vänster för att bakomvarande ska veta, det finns ju bara höger att välja på. Det viktigaste är ju att blinka höger när man ska UT ur cirkulationsplatsen, för då ser ju dom som ska IN sin chans.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Precis. Det är kanske därför reglerna (oavsett vissa bilskollärare) säger att man visserligen får men inte bör blinka vänster osv. Allt är ju beroende från fall till fall osv, men bäst vore om alla undvek vänsterblink tycker jag. Tyvärr är rondellerna alldeles för inkonsekvent byggda, vad som fungerar i ett fall kan vara helt åt he...e i ett annat.

FP
Ac
383
Acous
e21 318i -82
när man blinkar vänster ser man till rondellen som helhet och var man ska ut, inte hur man kör in, ganska självklart. Då får de bakom en koll på hur man kommer köra i rondellen.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det är ju just för att visa (inte bara bakomvarande) hur du tänkt färdas.Låt oss säga att du närmar dig en rondell samtidigt som en annan som kommer in till vä om dig.I vanliga fall blir det pax försten eftersom du inte har en aning om denne ska >1 köra ut första avfart.2> fortsätta förbi dig.Så ska man åka mer än halva rondellen innan avfart kan jag inte se nån anledning att inte VISA detta.

Mvh/Micke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
TACK Trucker. Precis min tanke. Det handlar ju om att underlätta och visa andra vad man ska göra så att andra kan åka in i rondellen tidigare (smidigare trafikflöde) alt låta bli att göra det pga osäkerhet.

*BAWORAK*
Paap Reeder
... angående blinkers:

- vad händer ansvarsmässigt om man blinkar på ett sätt och kör på ett annat sätt??

Hur "heligt" är blinket?

- Du skall väntar på ledig lucka att köra in i en rondell.
- En bil närmar sig rondellen och blinkar hö för avfart vid din påfart ... du tar blinken för givet ... och glider ut ... men han hade bara glömt blinkersen på!!

Vem betalar?
Kan jag från intensivvårdsavdelningen hävda: " ... men han blinkade höger ..."??

MVH /// Paap R
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Paap,,, naturligtvis har du scannat av vederbörande innan du gör ditt "drag"
Sitter det en ledarhund i passagerarsätet så pass upp.Skämt åsido så visst har det hänt nån gång att bromsen har fått användas lite extra,men räknat i procent är det nog mindre än 0.1

En rolig sak som hände mig förra veckan i utkanten av s-vall,jag hade vridit egenom halva rondellen när plötsligt ett ilsket tutande hördes från andra sidan.Tittar ut genom sidorutan åt vänster o ser en fiat som ska gå en rond med bakstammen på mitt släp.Alltså hur tänker man då nåja efter en dutt på kompressorhornet så lugnade han sig.

Mvh/Micke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
trucker: Att prata om sunt förnuft i samma inlägg som man tycker det är lämpligt att blinka vänster samtidigt som man gör en påbjuden högersväng låter väldigt fel i mina öron.

Man ska ALLTID visa med körriktningsvisare var man ämnar ta vägen i en cirkulationsplats genom att ge tecken vid utfart och körfältsbyte, något annat finns det ingen nytta för övriga trafikanter att veta.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

För att få konsekvens borde vänsterblinker i rondell förbjudas. I dagsläget har ju alla sina egna tolkningar så oavsett vad någon blinkar vet man inte deras avsikter . Exempelvis är det väldigt vanligt att folk som blinkar vänster före rondellen fortfarande blinkar vänster när dom kör ut ur densamma.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Håller med Jesperado: att blinka vänster i en cirkulationsplats är ju som att sitta och blinka vänster så fort vägen svänger till vänster. För det är ju det den gör, den oändliga, cirkelformiga vägen runt rondellen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Jesperado,,var har jag skrivit att jag blinkar vä om kör ur rondellen??
Nä det är just detta som gör att jag oftast inte deltar i dessa diskussioner.
Och jag har en ganska gedigen utb som instruktör.Men om alla fortsätter i sina vanliga gängor så blir det nog bra ändå.Jag och mina kollegor kommer ändå att försöka underlätta för andra genom att visa vart vi ska.

Mvh/Micke
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag gör som trucker och av samma skäl, trots att mitt fordon är något kortare. Blinkerspaken verkar helt bortglömd av de flesta förarna, så det kan inte skada att visa att det finns möjligheter att åskådliggöra den tänkta färdvägen.

Dessutom har ju vv och försäkringsbolagens skadereglerare olika åsikter om körning och filbyte i cirkulationsplats, så det är antagligen bättre att göra som skadereglerarna vill.

Göran

FWD - Nej tack!
Men nu måste ni väl ändå skilja på att blinka (vänster) innan ingång i rondellen osv, vs. att blinka vid utfart eller filbyte inuti densamma. Det senare är vi ju alla inkl VV helt överens om. Varför söka efter och mer eller mindre bygga upp fel i inläggen?

FP
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Om jag närmar mig cirkulationsplats och i denna kör någon och blinkar vänster, vad har jag för hjälp av det? Jo, jag vet att jag ska vänta.
Om jag befinner mig i samma situation och bilen/fordonet i cirkulationsplatsen INTE blinkar, vad vet jag då? Jo, om den gör rätt så ska jag vänta. Så vilken hjälp hade jag av att någon blinkar vänster? Det är ju först när jag ser blink höger som jag kan tro att vägen kan bli fri.
Det är ju inte säkert att jag har koll på i vilken ingång alla fordon kommer från. Vänsterblink är väl relativt ingången?

Eller har jag fattat allt galet?

/Gusse
Ci
531
CiM
325ciM-04
folke, villarosa med fler:

ni menar alltså att man ska stå och pysa ut avgaser i onödan samt bygga onödiga och irriterande köer enbart för att ni och många andra inte har lust/ eller är onödig med blinkers i cirkulationsplatser?
man kan absolut inte gämföra en CP med en kurva.
när ni ska in i en CP och ska vänster och blikar vänster, talar ni om det för andra, ex, om någon ska svänga höger. sedan när ni är på väg ut fårån CP, ger ni höger blinkers samtidigt som ni byter fil och kör ut från CPen.
när ni gör detta, visar ni för alla andra bilister vart ni är på väg och det gör att trafiken flyter på utan onödiga stop.
prova det nästa gång så får ni se.
I teorin-JA! Men tyvärr är verkligheten inte så, bl.a eftersom rondellerna ser så olika ut, ofta har man t.ex inte överblick från en infart och kan bedömma analkande bilars ev. blinkande. Inte sällan har man hinder i vägen som helt tar bort sikten, många gånger är rondellen osymmetriskt placerad ifh till anslutande vägar osv. Så enligt min erfarenhet tar nackdelarna med vänsterblink överhanden, därmed inte sagt att det kan funka i vissa fall. Men som redan skrivits, jag litar sällan på bilar som har vänsterblinken igång i samband med rondellkorning. Bilar med vänster indikering igång och som kör ut (åt höger) syns alltför ofta och det räcker med en gång för min del..
Även om jag ser en bilist som försöker indikera att han inte skall ut på 1:a avfarten, hur skall jag veta om han vill tya 2:an eller 3:an osv?

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Med risk för att inkorgen blir överfylld med rapporteringsmail från autopower samt diverse arga mothugg väljer jag att ändå avge mina åsikter här :)

Jag tycker inte att man ska/behöver blinka varken när man ska ut eller in i en rondell!! Det kan dock vara vettigt att blinka vid filbyte inuti en rondell.

Varför ska man då (enligt min mening, jag vet att det är lag på att blinka ut sig.. men lagen har ändrats förr i detta avseende som alla vet) inte blinka vare sig vänster eller höger?

* Som många andra varit inne på kan/ska man inte lita på en annan bilists blinkers. Man måste ändå vänta och se.
* När en bil ska svänga ut från en rondell åt det håll du kommer från (alltså den avtagsväg som är närmast din påfart) och därmed slänger ut sin höger-blinkers (oftast ca halva rondellen bort från dig sett), är ändå den bilen så pass långt bort att det lika fullt är fritt fram att köra. Givetvis beroende på rondellens storlek..
* Om en bil kommit väldigt nära samma avfart, oavsett om blinkersen är på eller ej, anser jag att man i alla lägen ska vänta och se om bilen är på väg rakt fram eller kommer att vika av. Det kanske handlar om 1 sek "extra väntan".

Vad är då nyttan med att blinka höger i rondell, annat än vid filbyte för att varna eventuell bil i högerfil som man missat pga dödavinkel och nackspärr?

Varför man inte ska blinka vänster är ju så uppenbart att det behöver vi knappast lägga mer energi på. Bl.a Gusse hade en bra poäng där.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Blev lite fel i mitt inlägg ovan:
Om en medtrafikant befinner sig "en halv rondell bort" och slänger ut sin högerblinkers avser han förhoppnigsvis att svänga ut på en avtagsväg före den som är närmast den påfartsväg man själv kommer på. Då spelar det som sagt ingen roll vart föraren ska för bilen är ändå så långt borta.

(Blinkar han/hon däremot höger och befinner sig just vid den avtagsväg som är närmast en själv, kan man aldrig vara säker på blinkningens riktighet - blinkningen kan vara påslagen av misstag, kvarglömd, eller så blinkar bilisten helt enkelt för tidigt och avser svänga ut först på nästa avtagsväg)
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag skall inte avge något ilsket mothugg, Johan_S, men : "Varför man inte ska blinka vänster är ju så uppenbart att det behöver vi knappast lägga mer energi på." Det är ju uppenbarligen flera personer, som i den här tråden skriver att det är bra att vänsterblinka i en cirkulationsplats. Eftersom meningarna skiljer sig, är det ju de olika uppfattningarna vi lägger energi på. Samma sak kunde ju skrivas om den motsatta uppfattningen av os, som tycker att vänsterblinkning är meningsfull.

Nu tror jag inte att vi lyckas övertyga varandra om att ändra uppfattning, men något skall vi ju slösa överskottsenergin på. Det lär inte påverka den globala klimatförändringen i alla fall. Vi får väl vinka glatt åt varandra från våra BMW i olika cirkulationsplatser. Med, eller utan vänsterblink.

Göran

FWD - Nej tack!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag förstår inte varför man ska krångla till det!!! Om alla var konsekventa och blinkade UT ur rondellen skulle det inte vara ngt problem. Blinkar man så ska man svänga, blinkar man inte så ska man fortsätta åka runt! Hur enkelt som helst. Förstår inte vitsen med att veta var mina med trafikanter ska ta vägen bara jag vet när dom ska svänga! Jag skiter väl i om de ska till vänster i NÄSTA korsning om jag ändå inte är där. Det enda jag vill veta är om de tänker passera framför mig eller svänga av innan de kommer fram till mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.