AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.503

Varför kan man inte blinka och visa var man ska i en rondell?

Sida 2 av 6
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Rondell finns inte längre, det heter cirkulationsplats, men kärt barn ha många namn brukar det heta ;)

I Svantes fall så tror jag att hon gjorde rätt, men samtidigt fel. Hon får ligga i vänster körfält om hon ska "rakt fram", det viktiga är att man signalerar och tar hänsyn till högerregeln. Det var den hon "glömde" ;)

Mvh/ Niclas
Ci
531
CiM
325ciM-04
höger filen tar man om man ska svänga höger eller köra rakt fram. vänsterfilen tar man om man ska köra rakt fram eller svänga vänster. blinkers använder man för att underlätta föra andra att veta vart du tar vägen, om du är på väg hem eller till mamma.
de gamla reglerna var klara och tydliga jämfört med dagens diffusa.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Problemt är ju att man FÅR svänga vänster även från höger filen, och kommer det då någon som tänker göra det i rondellen, samtidigt som någon som använder vänster körfält och skall rakt fram blir det inge kul....
Paap Reeder
... för det första måste man hålla isär de olika cirkulationsplatsernas utseende och därav följande körsätt i dem.

Vissa ... exvis den berömda Brommaplan ... ligger filmarkeringen som en 2-filig väg runt om.
Skall du ut från innerfilen och ut på en avfart måste du således byta fil med allt det ansvar det innebär.

Andra cirkulationsplatser ... exvis den vid Råcksta har genomgående filer markerade som en fortsättning på din 2-filiga väg och i den kan man inte ligga och cirkulera i ytterfilen.

Således så skall du köra olika i olika "rondeller".
Grundregeln är alltid ... att byter du fil är ansvaret alltid ditt och det oaktat du gör det på en öppen motorväg i 110 eller i en "rondell" i 30 knyck.

"Titten - pilen - filen" ... gäller väl även idag??

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Heden: Orden rondell och cirkulationsplats har alltid funnits, men det är två olika saker. Cirkulationsplatsen är vägen som går runt med anslutande vägar, rondell är den cirkelformade markplätt som finns innanför den cirkulerande vägen.

Den enda anledningen att det fortfarande är tillåtet att blinka vänster när man påbörjar körningen i cirkulationsplatsen är att väldigt många fått lära sig så från början, och vanans makt är stor. När reglerna för körning i cirkulationsplats ändrades insåg man att alldeles för många skulle köra som tidigare och därmed egentligen bryta lagen varje gång.
När påbjuden körriktning är höger är det minst sagt förvirrat att blinka vänster...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

I denna saliga Brummaplans-rundell är det f.ö. 40% djungelns lag, 40% lokal sedvänja och måhända ca 20% regel-värk som gäller!
Alltså: Kommer man från stan och skall "rakt igenom" på bergan så är det fritt att välja vänsterspåret igenom. Lika åt motsatt håll.
HUR skulle det fungera i tät trafik, ifall "alla" som skall fara rakt fram för säkerhets skull borde köra i högerspåret?? Kaos vore förnamnet.....

F
djungelns lag är bästa regel - särskilt när man sitter 2-3 meter över gatan........
Paap Reeder
Fenn! ... då smäller vi framför Nordea!!

... eftersom du måste byta fil vid "utgången" mot Vällingby ... och jag skall till Dr-holm.
Filmarkeringarna är inte "genomgående" på Brommaplan men däremot på tex i Råcksta-rondellen.

MVH /// Paap R
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Paap.

Det är en annan regel/fennomen som jag har märkt börjat gälla i många rondeller (har råkat ut för det ett antal ggr den senste tiden) och det är
Blunda och vrid snabbt på ratten. Sen om det händer något står de som fågelholkar och undrar vad som hände.

/Ian
Paap

Ok -deal. Då ses vi där, utanför och sedan efter studs inne på Nordea!
Som jag redan skrev så skulle det aldrig funka (där), ifall dom som kommer inifrån Tjockholm och skall hem till Hässelby "chickade ur" och försökte byta från vänster till höger fil, när de är nånstans halvvägs genom CirkulationsPlatsen......Nä, tacka vet jag de salta gossar och gummor som - helst utan att blinka - följer vänsterspår tills det är dags att vrida ratten och ta sig vidare ut mot Hässelbyhållet!
Det är f.ö. en fröjd att sitta där framför Nordea och skåda hur smidigt de allra flesta klarar att (helskinnade) ta sig igenom denna snurra!! Receptet heter kanske högsta-möjliga-fart-igenom! Då hinner inga virrpannor med att vrida till det för en......... ;-)

f
Paap Reeder
... måste dock säga att fler och fler börjar bli rädda om sin högersida när dom skall byta fil från vänsterfilen i rondeller som har "rundfiler".

Jag är ibland en typisk "jäkla trängarbuse" ... ty när jag kommer in från Kvarnbacksvägen så ligger jag högerfil ända tills jag är mitt för vä-filen mot Vällingby ... då gäller kick-down och en snabb högerratt ... och är det då ingen luspudel ivägen får M30:ian jobba fritt i uppförslutet mot Åkeshovsrondellen. Tror det är bra för han!
(OBS ... gör så bara ibland när hin håle hoppat in i Motronic-boxen ... men kul är det)

MVH /// Paap R
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
ÄR jag morgontröttt eller vad menar du paap??? Om du kommer fr k-vägen så ligger du ju bra i högerfilen från början??? Alltså inget trängande...eller menar du att du lägger dig i vänsterfilen???

*BAWORAK*
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Paap; inget fel i det du gör. Jag kommer oftast från stan och väljer höger körfält för att fortsätta på Bergslagsvägen. Det är OK att köra högerfil (yttervarv) hur många varv som helst. För varje fil är ett eget körfält, även om det runt en rondell råkar vara cirkelformat. Det är värre med dom som väljer högerfilen från Kvarnbacksvägen och ska till Drottningholm! Många som kommer från stan väljer vänsterfil när dom ska mot Vällingby och då blir det knepigt eftersom dom gör ett körfältsbyte (ofta utan att varken se sig för eller blinka) när dom ska ut på Bergslagsvägen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Paap Reeder
Svante! ... jag tränger mig en fil ... d v s "håller undan" dom som kör innerfil mot Vällingby och lägger mig själv där.

Egentligen borde alla vettiga lägga sig i hö-filen mot Vällingby fr K-vägen och så menar även v.v i sina inlagor till bl a HD ... och som sagt all vettig trafiklogik talar för det men om nu skall trängas så har man "filmarkeringsrätt" att som VillaRosa säger köra yttervarvet runt.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Svante! ... jag tränger mig en fil ... d v s "håller undan" dom som kör innerfil mot Vällingby och lägger mig själv ... i pool position i vä-filen vid utfarten mot Vby ... skulle det ju stå.

MVH /// Paap R
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, nu fattar jag. Tog ett tag :-)

Månne ses vi där, kommer ge dig det spelrum du behöver...

*BAWORAK*
Ac
383
Acous
e21 318i -82
är det nån som vet exakt hur man ska köra enligt lag så att säga?

En f.d. kollega från England berättade om "magic roundabouts" där flera små rondeller formar en större rondell, verkar inte helt lätt att köra där, dessutom vänstertrafik...kolla: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Acous: Alla som har körkort ska veta, det är ett krav...

Man SKA lämna företräde för bilar som befinner sig i cirkulationsplatsen när man kör in.

Man SKA ge tecken vid körfältsbyte samt vid utfart ur cirkulationsplatsen. Naturligtvis gäller även de vanliga reglerna för körfältsbyte.

Man FÅR (men måste inte, och bör inte) ge tecken till vänster när man påbörjar körningen i cirkulationsplatsen om man avser fortsätta färden till vänster sett från det hållet man kommer in i cirkulationsplatsen.

Naturligtvis måste man även följa skyltning som påbjuder ett visst körfält för den fortsatta färden där sådan skyltning finns.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ac
383
Acous
e21 318i -82
jag fick lära mig att man ska blinka åt det håll man ska innan man åker in i rondellen och jag tycker det är vettigt så de bakomvarande vet hur man tänkt åka.

Anledningen till att jag frågade är att det från denna tråden verkade som om de ändrat på hur det ska gå till i rondell flera ggr så jag ville vara up to date.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Brukar inte lägga mig i dessa debatter.Men "vi" som har bilkörning som yrke har blinkat vä vid vänstersväng i rondellen länge.
Alltså regler eller böcker betyder inget i mitt fall utan jag gör detta för att underlätta för mina medtrafikanter.
Likaså vid färd in i rondel som jag planerar lämna 1a avfart åt hö så markerar jag detta i god tid.
Och självklart blinkar man höger vid lämnandet av en rondell,och byter du fil i rondellen så gäller lämna företräde precis som vanligt filbyte.

Så om alla använde sunt förnuft i trafiken så slapp nog en hel del äta valium.

Mvh/Micke
Men.. detta går att tyda på många sätt. Vänstersväng i rondell (cirkulationsplats), hur går det till? Alla avfarter går ju åt höger, att blinka vänster för att visa bakomvarande är ju en sak, att visa för de som står i begrepp att köra in i rondellen en, två, eller tre infarter "framåt" är ju en annan. Kör man 32 meter bil med släp så är det också en sak, man kan knappast slimma sig in i regelrätt filkörning osv med detta ekipage, men oavsett så bör man inte som bakomvarande bilist försöka sig på att parallellköra med lastbil och släp i rondellen. Han behöver ju oftast båda filerna för att ta sig igenom, oavsett om han blinkar vänster eller hur? Personligen håller jag mig nog bakom tills han kommit ut igen.
Jepper har tydligt förklarat ovan hur det förhåller sig, men jag noterade för ett antal år sedan när sönerna gick i körskolan att bilskollärarna gärna försöker påtuta eleverna egna "regler", att man måste blinka vänster osv innan rondellen, om man vill ut 2-3 avfarter längre fram osv.
Själv tycker jag bara vänsterblink ställer till förvirring när man hela tiden kör åt höger, in i rondellen och ut ur den.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.