|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Varför kan man inte blinka och visa var man skall ta vägen i en rundell. Nu måste man stå och vänta för man vet inte om bilarna skall runt eller bara rakt fram vissa blinkar inte ens när dom skall ut ur rundellen. Man behöver inte ha brott men det hade underlättat att slippa stanna för ingenting. Hur ser ni på detta eller är det bara jag som tycker så. | |
|
Håller med, allt för många som inte har koll på vad dom ska göra. Nu för tiden ska man ju bara blinka när man ska ut ur rondellen, oavsett om man kör rakt fram eller inte. Mvh //Peter |
|
|
Regeln om att man skall blinka när man kör ut ur rondell funkar i stora rondeller, men det finns många små rondeller idag, som knappt är större än en korsning, där blinkar jag personligen som om det vore en korsning, för att underlätta för andra. BMW CS #5206 |
|
|
Skönt att det inte bara var jag tyckte så. Kenneth |
|
|
"Håller med, allt för många som inte har koll på vad dom ska göra. Nu för tiden ska man ju bara blinka när man ska ut ur rondellen, oavsett om man kör rakt fram eller inte." Du skall också blinka om du byter fil i rondellen. |
|
| Och så FÅR man faktiskt underlätta för andra genom att blinka vänster om man har för avsikt att fortsätta genom rondellen :) | |
|
Kärt ämne, vat. Det finns ju många varianter på rondell, i synnehet i Sverige som har en förmåga att inte vilja bygga dom någorlunda konsekvent. Ibland behöver man inte vrida ratten alls för att köra rakt fram, det finns rondeller med t.ex 3,4 eller 5 anslutningar osv. Det är svårt att generellt säga att man bör blinka innan man kör in i rondellen, det kan bli ganska missvisande och omöjligt för en bil som väntar att veta vilken utgång som den analkande bilen tänker välja. Ut ur rondellen skall man givetvis alltid blinka, liksom vid filbyte inne i rondellen. Enklast är att betrakta rondellen som vilken enkelriktad väg som helst, personligen blinkar jag aldrig vänster eller innan rondellen, man svänger ju alltid åt höger, alla utfarter är ju åt höger osv, man kör (i "normalbyggda" rondeller) in åt höger osv. Det känns avigt att blinka vänster och köra åt höger, blinkersen slår ifrån osv. FP |
|
|
Rondellkörning är ett kärt ämne på forumet, åtskilliga inlägg har diskuterat saken. Folke har en mkt bra beskrivning! Jag blinkar i stort sett aldrig i ingången till en rondell då det kan bli missvisande. Det finns några undantag, små rondeller med fyra anslutandeväger (typ fyrvägskorsning) så blinkar jag, analkande bilar som skall "rakt fram" i rondellen ser att jag ämnar köra runt och välja utfarten på min vänstra sida - detta speciellt när det i stort sätt bara är att bränna rakt fram utan att svänga. Finns några sådana rondeller i Nacka/Värmdö. |
|
|
Hej folke. Dom flesta rondeller har fyra ingångar. min personliga uppfattning är att kommer du mot en rondell och ska vänster så blinkar man innan så att andra kan planera sin körning efter det.Och såklart blinkar man när man går ut ur rondellen. Sen finns det alltid hjärnor som skiter i att blinka överhuvdtaget. |
|
| Enlast är det ju om alla blinkar när de ska ut ur rondellen, då behöver man ju inte hålla koll på bilar som är på väg in i rondellen utan kan rikta hela sin uppmärksamhet på bilarna närmast.... | |
|
det där med att blinka verkar ju i allmänhet funka sådär. i större städer funkar det ju tyvärr så att om man blinkar så minskar omedelbart avståndet i den luckan man hade tänkt svänga ut till. |
|
| Jag tycker att det är irriterande att se folk som blinkar vänster inuti en flerfilig cirkulationsplats om dom inte ska byta fil. Det är den enda anledningen till att blinka vänster. Enfiliga har jag större förståelse för, även om det bidrar till inkontinuitet. | |
|
"även om det bidrar till inkontinuitet som i sin tur leder till att människor slarvar i alla typer av cirk.platser." Länk |
|
|
Min erfarenhet (främst från mindre städer, med mer av "sömnig" trafik) är att flertalet av de som blinkar vänster när de kör in i en rondell (de skall alltså lämna på typ den tredje anslutningen, av totalt fyra) sedan låter bli att blinka höger för att visa att de skall lämna rondellen. Hur smidigt är nu det - mot medtrafikanterna inkl. cyklister och fotgängare? Mkt komiskt ser det förresten ut , när dom som blinkar vänster vid körning runt rundelen plötsligt övergår till att blinka höger istället....inser dom inte att detta ser komiskt ut....ungefär som någon Laura som egentligen inte vet varthän hon skall fara. F |
|
| Folk borde också lära sig att det inte är lämpligt att försöka köra om en lastbil med släp i innerfilen om det inte är en stor rondell. | |
Paap Reeder |
... men om ngn glömt hö-blinken på i ytterfil och du kör in i rondellen i tron att vdb skall ta av och kommer in i din hö-dörr ... får du både ont i huvudet och på bankkontot. För sisådär 20-år sedan råkade jag "lita på körriktningsvisaren" ... men vdb hade tyvärr glömt sin hö-blink på ... och han hade dessutom en 2-kubiks skopa på traktorn. Litar därefter aldrig på ngn blinkare i trafiken. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... vä-dörren blir det ju. Ursäkta! MVH /// Paap R |
|
Jag tycker det är väldigt enkelt att använda sig av blinkers! Blinka vänster när man ska svänga vänster och blinka höger när man ska ut! Då ser alla hur man tänker hela tiden. Då slipper man ALLA missförstånd,,, detta är ju förutsatt att man även blinkar höger ut ur rondellen. Själv röttnade man på alla som svänger höger direkt utan att visa detta, då man missar sina chanser om o om igen att ta sig ut i rondellen när det är rusning. |
|
|
innan rondellen blinkar jag åt det hållet jag ska, sen blinkar jag ut. Med tvåfilig stängar av blinkersen i rondellen om man inte ska byta fil, annars samma. Litar heller nästan aldrig på nån blinker, lärde mig det på trafikskola när jag nästan krockade i just en rondell. Fast ibland är det tydligt att någon blinkar för "din" skull. Det svåraste i trafiken är att ha koll på alla andra, vilket är ett måste. |
|
|
Spännande det här. Tycker Acous och Tozzy har bra poänger. Undrar bara vem som blivit skyldig igår om vi nuddat varandra: Brommaplansrondelen; Jag står bredvid en liten röd sak med damer i. Vi kör båda in i rondellen samtidigt, hon i innerfilen jag i ytter. Halvvägs runt /det finns 5 på/infarter i rondellen jag skulle till tredje, därav ytterfilen) ser jag att hon börjar blinka höger sammtidigt som hon börjar svänga!!! Så jag får ställa mig på bromsen mitt inne i rondellen annars hade hon kört rakt in i sidan på mig. Hon skulle alltså "rakt fram" i rondellen och valde då att börja köra in i rondellen i innerfilen... Vem hade blivit vållande i detta fall? *BAWORAK* |
|
|
SvanteE> Delat vållande verkar vara standard hos försäkringsbolagen när det gäller rondeller. Annars den som gör sidoförflyttningen som åker på ansvaret, med ett vettigt vittne eller så åker alltså hon på det. Du hade kunnat sova gott i vetskapen att du inte hade dabbat dig i alla fall :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.