AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
751

Konstig tomgång?

ni
44
nicolau
328 Ci -99
Tja. Har en 328 Ci -99. Min tomgång har blivit konstig. Ibland så är det precis som den vill dö men ngt sätter fart på den igen.. den går alltså under 500 rpm.. sen hoppar den upp till ca 1100 rpm. Konstigt? Ngn sa att det kunde vara hål i ngn slang... men det var det inte (provade att spreja med startgas). Ngn som haft det problemet?? Känns dyrt att bara lämna in den på BMW för ett fel man inte vet vad det är...

*wrooom*
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
en diagnos på bmw 300kr...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
ni
44
nicolau
328 Ci -99
nja.. 500 kostar det.. :P

*wrooom*
xenon76
min är precis så den hoppar till o får fart igen när den är kall.. när temp mätaren kommer upp till första strecket efter blåa kall markeringen så slutar tomgången att åka upp o ner o går hur jämt o fint som helst.

var förbi en kompis som jobbar på BMW o han läste av hela minnet och gick igenom alla boxar o styrenheter o de fanns ingenting registrerat.

han trodde eventuellt nån temp givare eller nåt med kallstarts anordningen eftersom den bara "dummar" sig vid kall motor.

så har du samma tendens så finns ingen anledning att åka in o läsa av minnet.
Pe
82
Petre
325 Xi -02
Har samma problem på min 328ci -99 när den är kall så hoppar tomgången upp och ner, men den blir bättre när motorn blir varm, har hänt nån gång att den har stannat.... har frågat runt lite om det och att problemet skulle vara kamaxelgivare som är dålig eller att uppgradera programvara i styrboxen, alt byta tändstift om dom börjar vara gammla.... har snackat med bmw verkstan o dom hade inget direkt svar vad det kunnde vara men han tyckte att det skulle synas på en diagnos men det gör de kanske inte..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.