AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.229

Hur vet man att luftmassemätaren är sönder?

li
139
linoll
528IA steptronic -97
min bil startar ej när den är varm , provade att rengöra lmm glömde givetvis att sätta i sladden innan åkturen .. bilen gick precis som vanligt märkte inte ens att sladden var ur , bilen drar 1,4-1,5 , stannade vid en mack och satte i sladden igen till lmm givetvis startade inte bilen då eftersom den var varm ,
efter en lång paus kunde jag starta igen och köra hemåt , provade att starta ett antal gånger igen hemma i garaget men den ville inte starta . kontrollerade kort därefter ett tändstift dem verkar vara snustorra ,
Kan det vara så att när man startar bilen i varmt läge så kör den med vanliga värderna från bilens sensorer dvs om nån e paj tex lmm så får bilen för lite soppa vid start om varm? Hur kollar man att lmm är sönder kan man ohm mäta den på nåt sätt? nån som vet ohm värderna i rumstemperatur?

BMW is the choosen one
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Har du kollat kamalxelgivaren? Den brukar kunna ge startproblem när motorn är varm. LMM brukar inte påverka starten utan bara motorgången.

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
om det är kamaxelgivarn,så startar den inte alls.ovasett kall eller varm...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Precis som du säger LexCom många har kunnat starta kall med kamaxelgivaren sönder , det verkar vara många bud här , enligt vissa som haft problem med kamaxelgivaren så går den dåligt på tomgång och drar mycket bensin .. mitt bekymmer stämmer inte in bilen går precis som vanligt fast jag kopplar ur luftmassemätaren så där faller den teorin , dvs motorgången är normal fast jag kopplar ur den
Nån som vet hur man kan kontrollera luftmasse mätaren med en multimeter?

BMW is the choosen one
76
Böss
740IA -95
Man kan mäta på trådarna som går in till givaren. På min är två av dom plus och jord, de andra två är själva signalen.

Det du kan se är att signalspänningen ändras när du ger gas.

Problemet är att man inte vet om värdet är rätt eller fel. Man vet ju inte om värdet svarar mot den mängd luft som passerar.

\M
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Jag tror det är avbrott i den på nåt sätt ska mäta upp den idag .
enligt info så gör + och - att proben glöder ur detta gör den en spännings delning på 3:e stiftet beroendes på luften som passerar som kyler själva proben olika beroendes på farten på luften dvs resistansen över 3:e stiftet varierar med farten på luften . Jag tror jag kan ta loss den från bilen och mäta upp nån form av resistans iaf åter kommer med rapport .

BMW is the choosen one
min kamaxelgivare va trasig enl diagnos, den startade när den va kall, strulade om man stängde av den o försökte starta den igen när den va varm... puffade o levde samt dog.
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Hur gick bilen när den väl gick? min har inga som helst problem med tomgång eller nåt när den väl går .. har hört att bilen är rejält mycket svagare än vanligt om kamaxelgivaren går sönder vilket inte stämmer in på min bil ... min puffar inte ens när jag försöker starta den start motorn går bara , kollade tändstiften efter dem var snustorra och ljusgula .
Sen härliga 1,6 l mil på det hur mycket extra drog din när kamaxelgivaren var sönder?

BMW is the choosen one
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Böss Vet du vilket stift som var vad? får inte isär min stiften är ju numrerade 1-4

BMW is the choosen one
76
Böss
740IA -95
Nu vet jag inte hur mätaren ser ut på din, antagligen liknande, men jag drog tillbaka gummit på kontakten till mätaren och mätte där. Har ingen koll på numren just nu men kom fram till att de två tjockare trådarna var plus och minus, de andra signal.

Har inte varit ute och kollat men vill minnas att det är en svart och en grå som är signal. Plus brukar ju va röd/vit och jord brun iaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.