|
|
|
|---|---|
|
Köpte den förra sommaren,så det är första vintern jag haft den i garage.....tänkte om det är nått som bör åtgärdas....kliman ? eller nått annat ? | |
| Byt alla oljor i alla fall. | |
|
japp.....den ska in på stora 8000 mil service om drygt en vecka ( där ingår oxå byte av växellådsolja ) !....lägger till även byte av bränslefilter samt bromsvätska ! |
|
| byter man växellåde olja vid Insp II ? | |
| Du borde ha bytt olja INNAN avställningen.... | |
|
japp....man byter växellådsolja på Insp 2......o varför skulle jag gjort det innan avställning ??? |
|
| Motorn mår inte bra av att stå med gammal olja i sig under längre tid. Den gamla oljan är aggresiv. | |
| man kan väll gå ut och starta bilen några minnuter då och då :D | |
|
Ripley333: Nopp det är inte att rekomendera, det står faktiskt skrivet i instr.boken att man inte ska låta bilen stå på tomgång utan köra iväg lungt på låga varv direkt. ;-) Mvh Jimmy Länk |
|
| Gammal agressiv olja är väl det sista man vill ha till sin M3:a, tacka vet jag sympatisk olja. Som t ex olivolja med citrondoft. ;) Eller grillolja med bearnaise. ;) | |
|
bara jag som förstår det som att han ska serva bilen INNAN han ställer bort den?. eller har jag missförstått detta. iaf, pumpa rejält med luft i däcken innan du ställer bort den, helst ställa den på däck med lite högra profil typ vintyerdäck eller liknande. annars, är det väl inget att fundera på, spec in om den står i varmt garage. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
|
Jokko: Nä det är helt riktigt :). Jag valde bara att svara på "ripley333":s inlägg för att framföra fakta (under bilens avställningstid). Mvh Jimmy Länk |
|
|
Hur viktigt är det egentligen att byta olja före avställning istället för efter? Skillnad om den står i varmt eller kallt garage? Hur menar du Beppo med att den gamla oljan är aggresiv? |
|
|
Lyft hellst bilen så den inte står på däxken. Ny motorolja, ny broms olja o filter. Det är så jag skulle ha gjort iallfall. |
|
| så ni menar man ska göra service på bilen innan man ställer av den?? jag brukar jämt göra den när jag tar fram den efter vintern. Måste ju vara bättre o ha ny o fräch olja när man använder den än när den står still?? | |
| tydligen tar det skada att ha gammal olja stillastående en längre tid därför man ska byta innan man ställer in den. men om man låter den stå utan olja under avställning? vad kan hända då? | |
| Motorn mår bäst av att ha ny och fräsch olja i sig under avställningen, och den är ju inte mindre fräsch när man ställer på bilen och börjar använda den igen.... | |
| Är inte även olja lite av en färskvara? Kanske dock inte spelar nån roll över ett halvår.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.