|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är som sakt ute efter ny bil har tittat på Saab 9-5 års 98 och bmw 523 års 96-99. Undrar om någon har några för och nackdelar om dom här i utrustning samt prismässigt. /Jocke | |
|
Är det du, eller din mormor, som skall ha den? Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Jag skulle satsa på en 523 alla dagar i vecka. E39 är helt enkelt en bättre bil än saab 9-5. 523 ligger dessutom bättre till prismässigt. (Skulle du däremot hoppa upp ett par årsmodeller på saaben så finns ju aeron från -00. Då får man ju saabs "lyx åk" för en relativt billig peng, då blir inte mitt val lika enkelt om man gillar lite fart som jag) |
|
|
gorth,den var klockren! Eftersom du frågar på en BMW-site, lär du bara få ett svar. BMW CS #5206 |
|
| jao kanske det christer men jag kan ju inte fråga i ett ford forum iaf eller.... | |
|
alltså.. glöm saaben om du inte kan köpa en 00a el senare. Första 9-5orna är inget vidare, Ska du lägga 100 k så är de ganska dött lopp prismässigt. Du får dock en -04a 9-5a för 100k. Du får mer bil för pengarna i Bmwn! Man måste in på iafal -02or för att saaben ska va på samma nivår som 5 serie från ca 98 - 00. Det är helt klart köparens marknad på E39an nu, det går helt klart att fynda, likväl som riktiga bottennapp går att hitta om man inte kollar noga. ! Ska du lägga de dubbla.. säg 150 - 200 k då är de 9-5 du ska kolla på för då får du en 3 - 4 år nyare bil än motsva Bmw. Du får en -05 Aero för 200 k. hur mkt skulle en bmw från -05 med 260 hk kosta ?? Sedan är det flera andra aspekter eftersom du gämför äpple o päron här! Vad föredrar du när du väljer bil ?? För mig betyder fram o bakhjulsdrift väldigt stor skillnad. då ja kör bil på ett sådant sätt att skilnade märks från och till . Saab o Bmw gör lika bra motorer körbarehts mässigt men med hel olika karraktärer. rak sexa el turbo fyra.. ja vad föredrar du? Vill du ha automat så är det bmw som gäller. Saabs Autolådor är lite knepiga o gör den redan nervösa turbo fyran ännu nervigare. Chassidå.. Komforten är likvärdig. Dock krävs det en Aero för att matcha Bmws väghållning och då mer avkall på komfort. Bmws chassie är lättläst, man känner vad som händer när gränsen är nära. Saabens är mer allt eller inget och är svårare att utnyttja till fullo. Eftersom du inte skriver vad det får kosta o vad som är viktigt för dig är det svårt att råda! Jag har ägt både Bmw 523 (4år), saab 9-3(7år) och 9-5(2år) , samtidigt periodvis,.... HP |
|
|
som o gemföra blodpudding mot oxfile,inget svårt val... "riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn" |
|
|
Jag har ägt både 9-5 2.3t -99 och en 523i -99 och komfort och utrustningsmässigt tycker jag att BMW:n ligger ljusår före saab (men saaben är inte värdelös för det, bara några år efter). Sen beror det lite på om du söker en komfortmässig bil för långkörning eller en mer "busig" lättrimmad bil. Visst saknade jag turbon lite när jag köpte bmw:n men komforten som var i bmw:n tog bort turbobegäret rätt så fort. Som många tidigare sagt så bör du gå upp till årsmodell 02 på saaben om dom ska vara någorlunda jämnförbara. För mig var det billigare ägandekostnader på BMW:n mot saaben, saab är ofta dyrare än bmw på service m.m |
|
|
hallå grabbar glöm inte att ett kopplings byte kostar skjortan! FUCK SAAAB! DRIVE BMW!!! |
|
|
Tack för svaren :) max pris ligger runt 80-90 tusen. Ska man börja dra näsan åt sig när en 523 börjar gå runt 20 tusen mil och vad kan vara på gång att byta? |
|
|
Alltså tyska maskiner gå faktis..Men det ska vara full service bok så du kollar det! Jag själv äger en 523 m-otik 00 års helt ok för min del svart 19tumms heheh många som drar uppmärksamhet :) lycka till! |
|
|
Reload: Min far kör 523 och har gjort det nu mellan 14k till 23 k mil och har bytt väldigt lite på den man tycker tex att vatten pumpen borde lägga av eller avgassystem...inredningen är fortfarande intakt inget knirr knarr m.m Det ska finnas en begagnatguide angående 5 serien här på autopower leta upp och läs där har du tips som är värt att kolla vid köp!För dem pengarna hittar du en fin bil med mindre på mätaren också. Mpower |
|
|
Usch.. Bort med SAAB.. |
|
|
När det gäller bilar som börjar bli till åren (och milen) är ju det individuella exemplarets skick och historia avgörande, men jag kan inte annat än rekommendera BMW framför Saab. Dels är det en i alla delar mer påkostad bil, dels är den modernare och dels borde den hålla ihop bättre förutsatt att den har fått den service och kärlek som den behöver. Personligen har jag inget emot Saab, men jämfört med BMW framstår framhjulsdrift och Åsanissekvalitet som oacceptabla nackdelar. En BMW som närmar sig 20 000 mil kan mycket väl vara i utmärkt kondition och dessutom ha många mil kvar att ge. Dessutom kan det vara en fördel att många slitdetaljer (som säger upp sig mellan 10 och 20 000 mil) är bytta. Jag har en Jaguar som gått 13 000, så jag vet... Till sist - det är du som ska ha bilen så lyssna mer på dina egna intryck än på oss andra här. Lycka till och Glad påsk! Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Måste bara invända mot en sak: "dels är den modernare" Saab 9-5 kom 1997, BMW E39 kom 1996. Eller syftar du på något annat? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
För att uttrycka det kort. Saab 9-5 har större innerutrymmen. Saab 9-5 har bättre stolar. Saab 9-5 är säkrare att krocka i. Saab 9-5 är billigare att försäkra. Allt annat är BMW E39 bättre på.... ;) /L |
|
|
Lövet, Kalla mig gärna galen men jag tycker att E39 ger ett modernare intryck även om den kom något år innan. Kan ha att göra med att konstruktionen är mer påkostad. Den bär åren med större heder, på ngt sätt. Sedanär det nog sant att en 9-5 har lägre driftskostnader än 523. Apropå Saab såg jag i dag en mycket fin tokoriginal Saab 99 turbo sedan från 1980 i Enskede. Det var på den tiden Saab gjorde coola bilar. Konstiga, tungstyrda och allmänt skramliga, men väldigt coola. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Körde 9-5 2.3t -03 innan min 525a, visst saaben var uppstressad med en aero turbo och chip och lämnade väl en 265Hk men BMWn är så mkt mer. Rätt mkt dyrare att försäkra men det är värt varenda krona. Gången i 6an är milsvis mkt roligare än en 4a oavsett hur bra det skjuter på efter 3500varv. |
|
|
Jag brukar få låna olika varianter av SAAB Turbo när min BMW är på service (ej BMW-verkstad, som ni förstår) och varje meter är en plåga. Ett par gånger har jag tagit taxi de 15km jag har tillverksta'n i st.f. att utsätta mig för plågan med en trött, skramlig, illa hopsatt SAAB. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Har aldrig ägt en saab själv, men kört ett antal bla en 06:ans 9-5. Jag föredrar utan tvivel BMW, trots att Saab på en del vis är nog så bra om inte bättre. Tex. vad gäller rost, krocksäkerhet och att jag kan få bra lårstöd. Men jag tycker den är så fruktansvärt tråkig att köra och dessutom finns ett utomordentligt fånigt skäl: Som trettitretti skrev. Designmässigt känns de gamla och jag anser att de påminner om 80-talets design, vilket är mycket trist. Kupén är i mina ögon en katastrof och det är ju den del av bilen man ser mest. Dessutom har de inte alla de otroligt roliga leksaker som ingår i tillbehörslistan för en BMW och som ju kan "ingå" vid begköp. För mig är valet självklart: Köp BMW! :) Mvh Mikael |
|
| Tack för svaren blir o sälja bilen jag har först o fundera lite mer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.