AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.178

Vad bör jag tänka på vid av 325ix e30?

Hej!
Går i tankarna på att köpa en 325ix -1989. Åkte med i en sånn förra vintern och det accar nåt ju fruktansvärt på snö :)
Är det något mer jag bör tänka/titta på förutom om toppen är bananformad?
Fördelarlådan och bakaxeln är precis servade + oljor bytta.
Svar mottas med stort tack och eventuellt en burnout i er ära ;)

ride it like u stole it! :)
Be
16
Berka
325ixm -88
Bara kolla upp den som en vanlig e30. Kolla upp så att den driver som den ska, antligen om det finns snö\is kvar, eller grusväg. Ska som du nämde, skotta iväg ordentligt :)

Om bilen är sänkt, kommer yttre drivknutarna att ge upp som ett brev på posten. Dom gillar verkligen inte sänkning. Svårt att hitta beg drivknutar. Tänk på att nytt kostar 7000:- till en sida. Lycka till med köpet!
Tackar för svar :) Den är tudligen sänkt med gula koni fram, står inget om bak. Bör jag glömma köpet nu? Går det att koppla ur 4 hjulsdriften lite smidigt för att få drivknutarna att lira lite bättre ihop med sänkning?

Gamla ix-modeller har permanent 4wd, inte mycket som kan göras åt det.
Be
16
Berka
325ixm -88
Glömma vet jag väl inte? Men det är ju helt upp till dig. Min är sänkt med gula koni runt om, och inte för att avskräcka dig, men jag har bytt en drivknut fram. Beror ju helt på körstil oxå. Vintertid tar dom inte alls mycket stryk. Men ligger du på hårt sommartid så mår dom mindre bra.

Men tänk oxå på att drivknutar är en slitvara, dvs dom kommer att ryka förr eller senare. Beroende på trasig damask, körstil, ålder m.m

Känn nu efter hur du vill göra, en sänkning behöver inte alls vara fel, blir ju snyggt :)
Tackar igen. Ja, är väl rätt så berömd i kompiskretsar och bland grannar för min något "yviga körstil" :P
Ja sänkning ser ju definitivt bra ut.
Har hittat ytterligare en bil nu. oxo ix med rost i framskärmarna och glapp i hastighetsmätaren men han vill ha 14 och den andra 28.. Synpunkter?
Två nya framskärmar kostar 1600 på mekonomen..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.