|
|
|
|---|---|
|
Har läst diverse inlägg om ET mått och inpressning, dock har jag inte blivit mycket klokare av det. Fråga: jag har f.n. 7x15" med ET=13. Rekommenderad ET=35 för 5x14" och 6x14". Kommer mina fälgar för långt in eller för långt ut eller passar de som handen i handsken?? Tacksam för svar! | |
|
Dina fälgar kommer bredda för mycket utåt. Ca. 2cm. mer än orginal. 325iC-93,328iC-96,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98(nr.2),328i-98(nr.3), |
|
|
Tack för svaret! Fråga: Går detta att justera m.h.a. spacers eller bara att köpa nya fälgar? |
|
|
Går inte att använda spacers, det är ju om du vill ha fälgarna mer utåt... och det är ju dumt :) Förutom att det skadar din bil så är det tydligen olagligt också. |
|
|
SunKi: Det är lagligt med dessa på. Enligt däckfirmorna är gränsen borttagen sedan en tid tebaks. Sugen på fälgarna? :-) /Bobby |
|
|
Det är lagligt så länge de inte sticker utanför skärmkanterna ska väl tilläggas. Kvar återstår dock frågan: Vilket ET mått ska en 7x15" fälg ha för att passa e30? är det alltid 35 mm som gäller?? |
|
|
Jag har ET38 på mina 15" fälgar vet inte hur breda de är. Ska jag ha 3mm spacers för att få rätt ET mått på min bil?? "Skillnaden på pojkar o män är priset på leksakerna" |
|
|
Original 15x7" fälgar hade ET25. ET35 skulle ge på sin höjd ett par mm tillgodo mot fjäderbenet om man har 45mm varianten. Jon_318iS: Har du någonting bredare än 6,5 tum så borde de ta i fjäderbenen. 318is 16V har ju 51mm fjäderben. Original(krysseker) 318is fälgar, 14x6,5" har ET30. Tillval var 15x7" och de hade ET25. 14x6tums fälgarna hade ET35. |
|
| Bobby: njaeeee.. 15"... hmm.. avstår :) | |
|
ILiveToRide: jag har ett köp på gång, en uppsättning BBS krysseker 7x15" med ET24. E de nåt för min e30 med ET35 för 6x14"? Tar inte lagren och lederna stryk då? /Ännu mer vilse i pannkakan |
|
| 7x15" med ET24 är ju precis vad BMW själva monterade om man ville ha 15 tummare. | |
|
ILiveToRide: Thanx! det var det jag ville höra! Nu ska här köpas fälgar... he he P.S 7x15" et13 MiM till salu, 12 ekers (typ Juventus)! |
|
| ILiveToRide: Jag kan väl säga såhär jag får inte in fingrarna mellan däck och fjäderben. Jag har blivit erbjuden att köpa 17":are med ET28 eller 32 passar de på min bil?? | |
|
Beror på bredden. Jag kan inte säga något defenitivt för jag har inte provat själv. Men med 7" breda 17tummare och 51mm fjäderben borde det funka med båda ET måtten. 7,5" är jag lite skeptisk till att det går, men det är inte omöjligt. Hur det blir utåt har jag ingen aning om men det ska ju funka. |
|
|
jojje, vad får ju 20mm från så här ligger det till efter en snabb uträkning. från 14x5" kommer dom nya fälgarna bredda 47mm utåt, och 3mm innåt. från 14x6" kommer dom nya bredda 35mm utåt, och 15mm innåt. bara att ut och mäta på bilen om det får plats. ett lågt ET värde innebär att fälgen kommer längre ut. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.