|
|
|
|---|---|
|
Besiktigade bilen igår å avgasvärdena va åt skogen. Dom låg på: CO 0,7(0,5) HC 310(100) CO2500 0,8(0,3) LAMBDA 0,99(0,97-1,03) Parantesvärdena är ju vad dom ska ligga på eller mellan. Tänkte byta lambdan själv men kruxet är ju hur man ska mäta upp det sen, Kan man mäta upp avgasvärdena själv i garaget på nått enkelt sätt eller måste man lämna in bilen? Frågan är bara vad ni tror det är, har jag tur så e det lambdan. I värsta fall är det Katten och det hoppas jag inte men det brukar väl vara lambdan som ger sig har jag hört. Kör ju inte bilen på vintrarna då står den i varmgarage och förra året var ju värdena helt ok, är lambdan känslig för att batteriet laddar ur och att man laddar upp det igen osv bryter strömmen och så? Tacksam för svar. mvh // Micke | |
|
Lambdan ska ligga så nära 1,00 som möjligt. Var motorn riktigt varmkörd när du körde in i besiktningen? Servicen skött? Isåfall här det nog dax att byta katten. |
|
|
som Dur3forS säger så är det viktigt att motorn är riktigt varmkörd..annars spökar avgasvärdena med största sannolikhet.. |
|
|
åk o gör en diagnos på bilen istället kostar 300kr på bmw.det kan bli dyrt o gissa sig till vad det är.är det katten så finns det bra o prisvärda racekatt på www.katalysatorteknik.se ca 2500kr lycka till... "riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn" |
|
|
Ja motorn var riktigt varmkörd innan, för jag körde en 40 min innan bes. Servicen är skött, har iofs inte bytt tändstift på dom två åren jag haft bilen men kör ju bara på sommaren, annars står den i garage. Kostar det bara 300 för en diagnos på bmw? Trodde det kostade en halv månadslön att felsöka ett problem. Vad kostar det att gå in på en däckfirma å be dom kränga av ett gammalt däck å dra på ett nytt man har med sig ca? tack för hjälpen.. |
|
|
i linköping kostar det bara 300 spänn,norrköping 370.ang däcket 200 kr.o en sak till allting behöver inte vara dyrt på bmw,mekonomen är dyrare på allting(dyronomen)... "riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn" |
|
|
Besiktningsmannen sa att han trodde det var lambdan, brukar vara det sa han. Åkte då till en liten bilverkstad här bredvid, han sa att det är nog katalysatorn med tanke på att lambdavärdet ligger bra, måste riva ner och kolla sa han. Då åkte jag till bmw och snackade med verkmästaren där en gammal gubbe, han såg tom ut som Gandalf så allt han sa lät ju väldigt trovärdigt. :) Hursomhelst, han trodde det var lambdan eftersom både HCvärdet och COvärdet var åt skogen. Dessutom, skulle det vara katten och att den hade smält ihop så skulle man märka det på att det antingen skulle skramla ur avgassystemet från delarna av dom trasiga kiselplattorna som trillar ur där eller så skulle det va helt stopp i röret och det är det ju inte på nått sätt. Frågade då om jag kunde göra en diagnos och då sa han att jag tjänar på att köpa lambdan här för 1700:- gå ut i garaget här bredvid och montera den själv för det var enkelt så slapp jag dom kostnaderna, sen kunde jag få mäta upp värdena gratis om jag ville innan jag åkte till besiktningen. En diagnos kostade tydligen flera tusen så även om jag monterade på lambdan och det inte var den som va trasig så skulle jag ändå tjäna på det sa han. Så jag vet inte vad det var för diagnos som kostade 300-400 men förmodligen ingen som hjälpte mig på något sätt. Nu funderar jag på att köpa en lambda själv från nån webbshop, har hittat för ca 600-700 kr, montera själv å chansa att besiktiga den igen. Eller så åker jag till bmw på tisdag betalar 1700:- och vet med säkerhet. Känns iaf skönt att det inte verkar vara katten. |
|
| sök upp en privat verkstad istället som kan kolla felkoder,så slipper du nog undan betydligt billigare än 1700:- ..så rekomenderar jag inte nån universallambda till din bil,utan köp bosch orginal.. | |
|
Jag var ju hos en privat verkstad och han sa att det går inte få några felkoder på detta problemet. Han kunde mäta upp lambdan och det skulle kosta 500:-, katten kunde han bara kontrollera om han monterade ner den. Jag håller med dig om orginalprylar, vill inte stoppa i nån billig skit i min bil. Ska leta upp bästa priset på orginaldelar jag kan hitta så får jag se om det är värt besväret. |
|
| det går nog att få fram felkoder på lambda om man kopplar upp det mot datorn,om lambdan är problemet förstås..men visst den går ju att mäta skillt också.. | |
| Sagt och gjort, köpte en ny lambda på BMW. Ni som gör det i framtiden, va försiktiga för det är lätt att gängerna pajjar. Fick gänga om hålet. Sen åkte jag och besiktiga bilen och det var helt ok värden igen. | |
m3_kosova |
vad kostar en ny lambdan på Bmw? Mvh |
|
m3_kosova: jag gav 1700 ungefär för ny bosch orginal lambda till min oxå, dock på meca! verkar ligga där i trakten.. law: skönt att de ordnat sig! trist me sånna här grejjer som avgasvärden.. det kan va svårt ibland att lossa gamla lambdan, man brukar få värma bort den oftast och i många av fallen gänga om infästningen för att få dit nya lambdan! taskigt av en verkstad att rekommendera till sina kunder att lossa själva och montera! hursomhelst när man har den lös så går det att mäta upp motståndet i den om man är kunnig med multimeter och tagit reda på vilka värden samt hur man gör! de mindre avgasverkstäderna brukar vara hjälpsamma och relativt billiga då de är rädda om sina kunder och vill skapa förtroende så man återkommer till dem! de kan i många av fallen även ställa upp på uppmätning av avgaset om man ber om ett byte av katten eller lambdan eller läckage om det är pga dåliga värden på besiktningen man har fått nedslag! tycker de har ett slags ansvar om de är seriösa och har möjlighet med mätning att de kollar efter ett av ovanstående reparation/byte om man påpekat anledningen av de dåliga värdena man fått på besiktningen! de där blev långt! ja hade stora problem med detta själv och hade tur med att komma till en sån här verkstad själv.. bmw bytte iof lambdan men ryckte på axlarna när det dåliga värdet kvarstod? de rekommenderade ist en felsök på kamkedjans skick för tusen spänn och ett kostnadsförslag på ca 11000 för ett byte av kamkedja med spännare samt tillbehör i handen på mig!! hann under tiden byta till sportkatt och andra onödiga pengar under tiden innan ja fick rätt hjälp på en verkstad! dock erbjöd de bra hjälp och möjligheterna till uppmätning av lamda mm men det var inte dem som fixade värdet trots allt.. de va i slutändan jag själv! med katten och lambdan bytt, olja, stift, filter, insugsbälg, genomkört en tank stp complete cleaner, sonax oljesats, testade e85, testade k-sprit och ingenting hjälpte.. och hur fixade jag värdet?? lossade +polen på batteriet en timme!!!! svårare än så var de inte! kan inte vara hundra på de åtgärder jag gjorde innan inte bidrog lite men nu vet man vad som är fräscht iaf! i år besiktade ja bilen för andra gången med samma klockrena värden (samtliga) och skall även säga att det var hc-värdet som var för högt (ca 330) men de andra värdena stabiliserades till de bättre även dem! ville bara skriva av mig lite!! de va lite jobbig tid detta då bilen gick klockrent förövrigt och var anl till att ja inte litade på bmw och deras tips! over and out |
|
m3_kosova |
balobas >> tack, jag har bror som bor i Tyskland och där kostar en sån 70 euro sa han till Bmw M3 E36. BMW - Bli Min Wän :) |
|
Lyfter gammal tråd men... I ditt fall så var CO & HC höga. Lambdavärdet var godkänt. Hur kan en ny lambda då få ner CO & HC?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.