|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har en Alpina B3 -00 och nu på senaste har bilen börjat ticka när väl motorn är igång. Varvar jag upp tickar det föratare osv. Troligen har det inget med fläkten att göra då det tickar efter 2 timmars färd på motorväg och ljudet verkar komma någonstans från mitten av motorn. Som det kanske säger sig själv är jag inte kung konung på motorer så lite tips skulle passa väldigt bra :) MVH - Jonatan | |
|
Var det länge sen du bytte olja? Det verkar som om du har en för tunn olja också iom att det bara tickar när "väl motorn är igång", det tickar alltså inte när motorn är kall? Testa isåfall ett vanligt oljebyte först till en något tjockare variant typ Mobil1 5W-50. Om det inte funkar så är det antagligen någon lyftare som är skitig, testa isåfall en motordialys/Engineflush: Länk Mvh |
|
|
Njeaa det var inte jätte längesen men det är snart dags att fylla på. Den tickar när den är kall också. Tack så mycket för hjälpen! Ska testa att byta olja och hålla tummarna! :) MVH - Jonatan |
|
|
Om den tickar även kall så hjälper nog inget vanligt oljebyte, prova Länk Mvh |
|
| Har gjort en engineflush på en bil med samma symptom, tickandet försvann. 200 mil senare är tickandet fortfarande borta och oljan ser nybytt ut och det på en bil som rullat 21000 mil. Med andra ord Enginflushen höll vad den lovade, nämligen att grundligt rengöra motorn. | |
| Ps hällde i Castrol TWS 10w60 som skall dämpa missljud och minska oljeförbrukningen på motorer som rullat några mil, så oljan har säkert en del i det hela. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.