|
|
|
|---|---|
| Det måste finnas nån som kan hjälpa mig med mitt problem!! I min M3 (96) blinkar en oljelampa när jag startar bilen, efter ett tag slutar lampan att blinka. Undra om det är farligt att köra med bilen? lampan blinkar ju rött.. | |
|
Att den bara blinkar när du startar den torde tyda på att den då inte fått upp oljetrycket. Detta är ju inget konstigt eftersom oljan måste transporteras upp från tråget. Farligt är, om lampan börjar lysa när du kör. Då är det nästan godnatt! Mvh Anders S. |
|
|
Lampan ska ju under normala förutsättningar bara lysa en kort stund ca 2-3 sek ungefär. På min bil lyste den lite längre plus att den blinkade till ibland vid tomgång, bytte olja till 20w/50 och efter det blev det bra, va en väldigt tunn olja innan. Patrik L |
|
|
Tänk på att en tunn olja förvisso ger ett lägre oljetryck pga att den flödar lättare i kanalerna, men att den pga detta paradoxalt kan smörja motorn bättre. Oljetrycket i sig säger inget om hur bra smörjning motorn får. Dock svårt att veta innan det är för sent! ;) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.