AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.050

e36 318is, Låter som en diesel

yv
40
yvvi
320/325 touring -89
Köpte mig i dagarna en 318is e36a. 17k mil på mätarn, svensksåld, rullat inom familjen ett bra tag. Mycket bytt. Ny lack osv.

Men nu till problemet. Den låter som en diesel. Den lackades om i höstas och stått i garage sen dess. Så när min kära syster började använda den nu igen när snön smällt så lät den verkligen som en diesel.

Det första ja tänkte var att byta olja, så ja åkte iväg och köpte Castrol Magnatec 5w-40 Helsyntet. Bytte oljan och det blev lite bättre bara.

De är just när den börjar komma upp i arbetstemp som den börjar låta. Stänger man då av den och startar den igen låter den perfekt!

Vad kan nu vara fel? Äre kedjan som börjar bli dålig, eller någon spännare?
Visa användare
54
JoakimA
316 (E21)-78
325i (E30)-?
Jag skulle gissa på ventilproblem, sliten kamaxel alltså. Men att ljudet försvinner vid omstart är lite märkligt. Skoj bil annars!

vi
9
vizkid
523IM -00
Om din bil har m42 eller m43 motorn så har du kamkedja med hydralisk sträckare som brukar ge upp vid de miltalen och ger symtom som du beskriver. Den är lätt att byta och kostar inte mer än ca 300 spänn hos bmw. Sök på forumet så kommer du hitta massa info.
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
finns en liten chans att det är oljepumpen. har liknande problem..

never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.