|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite funderingar angående EML. Har en 735ia-87. Kanske låter lite märkligt för vissa, men hur vet man om det finns EML på bilen? Kanske det finns på alla? Varför jag undrar är att EML lampan lyser inte, efter att jag köpte bilen så gjorde jag en motor renovering och nu när jag testkör den så märkte jag att eml lampan inte lyser. Har läst runt lite på andra trådar ang EML men har inte hittat ifall EML är standard på alla E32. Anledningen till att jag började leta efter fel är att motorn beter sig lite märkligt. Vid snabbt gaspådrag så hostar motorn till för att sedan varva upp som den ska. Den är lättstartad och EML lampan lyser inte en kort stund men nyckeln i läge 2. Skulle vara mycket tacksam svar! | |
Paap Reeder |
Länk Ser det ut kring spjällhuset som på bilden med wajrar o s v har du inte EML. EML står för Electronische Motorleistung (ca stavning) och innebär att gaspedalen styr en potentiometer - som styr en EML-box - som styr Motronic-boxen samtidigt som den öppnar spjället. D v s det finns ingen "gasvajer" som du ser på bilden. MVH /// Paap R |
|
Ok, då har jag ingen EML! Då kan jag utesluta det! Tack för svaret Paap! |
|
| Om jag förstått det rätt så finns det bara på bilar med M30 som har ASC+T i tillvalslistan..? | |
|
Felet, att det inte riktigt svarar vid en "snabb gasning", utan hostar till lite först. Kan det bero på att bilen har stått utan batt en längre tid och boxen kanske inte är inkörd? Kan man ha ställt kammen ett kugg fel? Tycker absolut den inte borde gå så pass bra då. Ska mäta upp tändkablarna samt kolla fördelare och rotor. Obs, det sitter nya stift. |
|
Paap Reeder |
"" Felet, att det inte riktigt svarar vid en "snabb gasning", utan hostar till lite först. Kan det bero på att bilen har stått utan batt en längre tid och boxen kanske inte är inkörd? "" ... tror inte det. Min hade fukt (kondens) i fördelaren. MVH /// Paap R |
|
Har mätt upp resistansen på tändkablarna. (cyl) 1: 6,25 Kohm 2: 6,00 Kohm 3: 5,96 Kohm 4: 6,35 Kohm 5: 6,19 Kohm 6: 5,69 Kohm Siffrorna säger mig inget, förutom att det varierar lite då. Någon som vet vad det ska vara? Om variationen är så liten så att det inte spelar någon roll? Plockade även lös fördelaren, rengjorde och putsade av "stiften" med superfint slippapper. Så inte ut som att det var något direkt slitage på den. Har kollat tändningen med strobblampa, man kan se att den varierar lite på svänghjulet, alltså att ex tänderna på svänghjulet inte står på samma ställe vid varje tändning/blinkning. |
|
Paap Reeder |
... på en M70 skulle det inte vara godkänt. På M30 tillåter man enl vstboken +/-20% från 6 kohm d v s 4,8 - 7,2 men enligt min uppfattning ... d v s på min M30 ligger dom på 5,47-5,80. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.