|
|
|
|---|---|
|
Följande symptom har jag: när jag lägger i D så börjar lådan driva lite lätt i kanske en halv sekund för att sedan sluta driva. Börjar man gasa så driver inte lådan nånting alls, inte förrän den hugger i första växeln. Och i samband med detta så hoppar lådan in i nödläge och bara går på 5an. Har haft bilen på felsökning hos BMW för att få felkoder och info av dom. Dom kunde inte hjälpa mig och rekomenderade mig att vända mig till en transmissionsfirma för en felsökning i endast lådan. Sagt och gjort Brynäs Transmission tog sig an jobbet med felsökning. 2 timmars jobb utförde dom, de dom gjorde var att kontrollera oljan. Och öppnade tråget där dom hittade minimala mängder med metallspån och till svar fick jag: det är till 99% säkerhet en lamellkorg som är sprucken. Mellan 18-22 tusen vill vi ha för jobbet, och det kom inte på fråga att säga ja. Istället revs lådan ner och plockades isär, inga fel på någon av lamellkorgarna. Mätte även upp lamellerna enligt spec. Inga fel där, efter lite samtal med andra mera seriösa transmissions företag så kan dom nästan svära på att det INTE är fel i lådan. Vad kan då fela igentligen ? Får felkoderna: 100 106 120 Dock bara 106 precis efter att bilen nollats på felkoder, startats och körts till felläge hoppar i. Så det är 106an som verkar spela in mest av felkoderna. Men när jag kollar felkoden i Autodata så motsvarar den: Grenrörstrycksensor/lufttrycksgivare - områdes/funktionsproblem Vad ska jag sikta in mig på att byta/åtgärda igentligen ? Styrbox till lådan ? Tacksam för all info jag kan få, om ni nu orkade läsa hela inlägget ;) | |
|
molle325 kan sånt där: Länk Vad betyder felkod 100 och 120? Mvh |
|
| Felkoderna vill jag ha förklarade för mig då jag är tveksam till att mina uppgifter stämmer. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
106 är åtgående varavtalsensor, de andra kan vara följdfel pga att sensorn inte ger rätt värden.Dessa felkoder finns inte med för 5HP-24 i bentleys manul. Kablaget till lådan bör kollas, man bör även ta ned tråget och ventilhuset och ev byta sensor eller rengörning, Men detta kan Molle325 bättre redogöra för. ///MVH Hasso Länk |
|
Kablaget är kontrollerat, inga brott eller någon antydan till skador. hela lådan har varit isär och är rengjord i varenda vrå med bromsrengöring. Enligt generalagenten i sverige till ZF lådorna så är sensorn oootroligt långsökt anledning till mina problem. Men säger felkoden att det är det som är fel så bör det ju inte vara annat ? |
|
|
Hej. Har varit utsatt för exakt samma problem med min 535:a, åtskillige besök hos auktoriserade bmw verkstäder samt flera samtal med lådexperter, ingen kunde i mitt fall hjälpa mig på ett bra sätt, till slut gav jag upp och hade turen att få tag på en begad låda, fanns 1 st i landet för tillfället då. kontakt togs även med bmw tyskland utan resultat, de tycks inte ha något nöje i att utbilda verkstäder mm i automatlådor, konstigt nog! hoppas det löser sig för dig. |
|
|
Länk kolla min tråd, även felkod 106 i mitt fall. |
|
|
Böt du nånsin utgående hastighetssensor i lådan ? När du böt låda, fick du med ny styrbox till den då ? |
|
|
inte helt säker på vad som "provades" bytas i lådan innan de gav upp. Nix ingen ny styrbox i mitt fall, tydligen viktigt med en likadan exakt likadan låda. Fick just inga exakta besked alls vad som var fel. Hur långt har din bil gått? |
|
|
Som vanligt så kan man aldrig få det bekräftat vad som blivit gjort.. 23 000 mil.. |
|
|
hmm min hade enligt mätaren rullat 18k om jag minns rätt men vissa antydningar om att den var skruvad ca 5-6k, skumt att du åker på samma skit vid nästan samma miltal. Jag lider med dig. |
|
|
Kaizoon: Ledsen men jag missade din powerpost. Har det fixat sig med lådan? molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.